Byggahus.se
H
J jonathanGubbe skrev:
Var köper man bra epoxy och infärgning till epoxy för att fylla större hålrum i trä eller för att gjuta med i någon slags form för att sedan bearbeta vidare till någon möbel?
Tänker för att göra liknande saker som dessa exempel:

[länk]

[länk]

[länk]
Jag har hört att epoxy är giftigt som tusan. Kan vara bra att ha skyddsutrustning
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Det är allergiframkallande innan det härdat, annars ingen fara. Handskar är ju bra att ha kanske även brillor och åvve men annars inget. Jag har plastat mycket epoxy i mina dar och lever ännu :)
 
Gärna välventilerat om det går. Kan vara riktigt retande för lungorna om man har otur och är känslig. Problemet är ofta att välventilerat och samtidigt dammfritt och dragfritt brukar stå i kontrast.
 
Bara hitta epoxy utan lösningsmedel så luktar det inget :)
 
G gusvo085 skrev:
Bara hitta epoxy utan lösningsmedel så luktar det inget :)
Men det är inte hälsosammare för det ;)
 
G gusvo085 skrev:
Bara hitta epoxy utan lösningsmedel så luktar det inget :)
Det är inte doften som retar utan härdningen som avger ångor som man kan reagera allergiskt på. Nästan bättre den luktar illa :)
 
J jonathanGubbe skrev:
Var köper man bra epoxy och infärgning till epoxy för att fylla större hålrum i trä eller för att gjuta med i någon slags form för att sedan bearbeta vidare till någon möbel?
Tänker för att göra liknande saker som dessa exempel:

[länk]

[länk]

[länk]
JB Weld – WoodWeld
https://navx.se/produkt/jbweld-woodweld/
Snabbhärdande 2-komponentsepoxy som kan användas för trälimning
och reparationer. Varaktig permantent bindning, starkare än trä. Härdtid
1-3 tim. Härdar till en ljusbrun färg.
 
thomas33 thomas33 skrev:
JB Weld – WoodWeld
[länk]
Snabbhärdande 2-komponentsepoxy som kan användas för trälimning
och reparationer. Varaktig permantent bindning, starkare än trä. Härdtid
1-3 tim. Härdar till en ljusbrun färg.
Riktigt bra lim, men LITE LITE kanske, 25ml kommer man inte långt med.
 
Finns det något som är prisvärt om man vill använda större mängder?
Den på Epoxibutiken kostade 2450:- för 7kg eller eller 595:- för 1.4kg (typ enliters flaska).
Känns som det blir väldigt mycket pengar om man vill göra lite större fyllningar?
Finns det mer ekonomiska alternativ?
Hur är det att bearbeta sen?
Går det att slipa hyvla och såga precis som trä?
 
M malloballo skrev:
Men det är inte hälsosammare för det ;)
Jo, lösningsmedel gör det lättare för basen & ohärdad epoxy att ta sig igenom din hud. Tvätta aldrig bort ohärdad epoxy från huden med annat än tvål & vatten.
 
J jonathanGubbe skrev:
Finns det något som är prisvärt om man vill använda större mängder?
Den på Epoxibutiken kostade 2450:- för 7kg eller eller 595:- för 1.4kg (typ enliters flaska).
Känns som det blir väldigt mycket pengar om man vill göra lite större fyllningar?
Finns det mer ekonomiska alternativ?
Hur är det att bearbeta sen?
Går det att slipa hyvla och såga precis som trä?
All epoxy jag sett har ungefär det priset. Går att bearbeta med träverktyg men är hårdare & jobbigare än vanligt trä. Sätter igen sandpapper ganska snabbt. Om du blandar med mikroglaskulor blir det mycket lättbearbetat men inte klart. Och många rekommenderar skydd mot dammet som vissa anser vara allergiframkallande eller giftigt.
 
Kolla även in "Super sap" https://europe.entropyresins.eu/store/supersap-ccr-ccf-ccs/, sägs vara bra för ändamålet.

Jag har använt deras lamineringsepoxi. Den funkar utmärkt. Problem: kristaliserar sig (basen) om man inte använder det relativt omgående.
Jag kan inte kemin, men vet skillnaden, använd inte lamineringsepoxi till fyllningar. Det blir alldeles för "sprött" och inget vidare snyggt. Sikta på de som heter gjutepoxi eller gjutharts.

Super sap säljs i Sverige av http://www.junksupply.com/product-category/eco-epoxy/
 
  • Gilla
Aljung83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.