F
S sebbu skrev:
Problemet är att Tibber är så jävla fula med hur dom presenterar priset. Deras påslag ligger på elcertifikatet och inte på spotpriset. Plus den månatliga abbonemangskonstnaden då.

Gör du en överslagsräkning med EONs timpris så är dom faktiskt billigare sett över ett år. Det rör sig om några hundralappar.

Problemet för egen del är att man nu sitter i Tibbers ekosystem med app och tillbehör. Det är det enda som håller mig kvar. Om EON och dom andra drakarna vaknar upp från sin stenåldersservice så finns inga skäl att vara kvar hos Tibber.
Fult vet jag inte…. Det räcker att man förstår att det finns handelsrelaterade kostnader utöver ett spotpris och att kommersiella bolag har ett incitament att tjäna pengar. Skillnaderna är så nära egala det går att komma.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
C
F fsn skrev:
Fult vet jag inte…. Det räcker att man förstår att det finns handelsrelaterade kostnader utöver ett spotpris och att kommersiella bolag har ett incitament att tjäna pengar.
Fast där var de väldigt fula i början och rapporterade rörliga kostnader = 0 till elpriskollen. Dvs. de 49 kronorna var det ända som skulle tillkomma på spotpriset. Vilket så klart var en lögn.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
F
C cpalm skrev:
Fast där var de väldigt fula i början och rapporterade rörliga kostnader = 0 till elpriskollen. Dvs. de 49 kronorna var det ända som skulle tillkomma på spotpriset. Vilket så klart var en lögn.
Så var det kanske. Lite bedrägeri men man kan ju samtidigt fråga sig var det sunda ifrågasättandet av det rimliga var nånstans? Kanske inte hos konsumenterna då en sån enkel sak som prisättning av ett varierande elpris uppenbarligen måste vara helt obegripligt komplicerat men Elpriskollen och andra liknande aktörer borde verkligen ha koll på det utan problem.

TheKangas
K koolla skrev:
Nej det stämmer inte längre. Detta skiljer de på sedan några månader.

Men det går ju att smartladda närsomhelst på dygnet genom att ändra avresetiden. Och då omfattas det av garantin.
Okej då har dom ändrat till slut. Ska ha det i åtanke. Tack för feedback!

C
F fsn skrev:
Kanske inte hos konsumenterna då en sån enkel sak som prisättning av ett varierande elpris uppenbarligen måste vara helt obegripligt komplicerat men Elpriskollen och andra liknande aktörer borde verkligen ha koll på det utan problem.
Nämen precis. Det är tydligt att kreti och pleti inte har en susning om hur prissättningen fungerar.
Pratade faktiskt med Elmarknadsinspektionen/elpriskollen i den vevan och de nämnde att de skulle starta en utredning av de aktörer som presenterade orealistiska priser. Kanske har vi sett effekt av det nu?

Men de påpekade också att de inte har någon insikt i vad som de facto står på kundernas fakturor och får förlita sig på de siffror som rapporteras in och allmänhetens återkoppling om de är någon elhandlare som far med osanning. Kan konstatera att några elhandlare numera saknas från elpriskollen, vilket återigen kanske är ett resultat av bättre uppföljning och/eller mer vaksamma konsumenter?

B
@cpalm elpriskollen tar bort leverantörer som inte lämnar data snabbt. Så I början av månaden är det färre leverantörer där jämfört med i slutet av månaden.

Jag tycker det är ett grundfel för timavtal att man inte får information om påslag + historiska kostnader utöver spotpriset, när man tecknar ett nytt timavtal.

Samt att man inte enkelt kan in och se hur påslaget varierat historiskt på t.ex. hemsidan, eller elpriskollen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
B BSOD skrev:
Samt att man inte enkelt kan in och se hur påslaget varierat historiskt på t.ex. hemsidan, eller elpriskollen.
Japp. Bristen på historik är något jag också argumenterat om som ett problem.
Studerar man listan över tid åker elhandlarna jojo - den gångna månadens pris säger inget om hur en elhandlare ligger till i prisnivå över tid, så det är i stort sett en meningslös jämförelse. Och detta enkom på grund av variationer i den rörliga kostnaden.

Man kunde åtminstone tidigare misstänka att vissa handlare subventionerar sin rörliga kostnad under perioder för att hamna i topp på listan vilket säkert är mums för antalet nytecknade kunder.

Sen får man ju i ärlighetens namn konstatera att det är hundralappar som skiljer billigast från dyrast, så inte direkt något att bli upprörd över. Eller kanske lägga energi på... Och man kan verkligen fundera på om avregleringen i praktiken tillför något? Elhandel är till synes en bransch med låga marginaler och man kan ju fundera på om det är ett resultat av konkurrens eller inte.

Redigerat:
J
C cpalm skrev:
Nämen precis. Det är tydligt att kreti och pleti inte har en susning om hur prissättningen fungerar.
Pratade faktiskt med Elmarknadsinspektionen/elpriskollen i den vevan och de nämnde att de skulle starta en utredning av de aktörer som presenterade orealistiska priser. Kanske har vi sett effekt av det nu?

Men de påpekade också att de inte har någon insikt i vad som de facto står på kundernas fakturor och får förlita sig på de siffror som rapporteras in och allmänhetens återkoppling om de är någon elhandlare som far med osanning. Kan konstatera att några elhandlare numera saknas från elpriskollen, vilket återigen kanske är ett resultat av bättre uppföljning och/eller mer vaksamma konsumenter?
Jag tror mig tillhöra skaran som är hyfsat intresserad av förbrukning och förstår skillnad på kWh och kW. Men att försöka förstå fakturor och jämföra abonemang är f-n inte lätt då det är så mycket skatter och tillägg hit och dit på fakturorna. Olika bolag för nät och förbrukning. Månadsavgifter och effekttaxor. Hur folk som inte är intresserade av detta ska förstå elräkningen, det undrar jag...

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
J
Jag har ju nu från december bytt från Tibber, inte till Eon utan till Vattenfall.

Funderar ju på att styra laddningen av bilen (Easee laddare) från Home Assistant...

Jag har inte Wifi eller strömförsörjning till min Tibber Pulse, så har aldrig fått igång den - bilen hinner alltid ladda klart under natten även om jag ställt ned effekten.

På sätt och vis vore bra att läsa av förbrukningen, vi har effekttaxa, skulle vilja ha en varning om man råkar belasta nätet för mkt under tiden taxan räknas upp. Om jag ändå måste styra laddningen själv så vore bra att göra en enkel funktion som pausar laddning om totalt effektuttag blir för högt, antingen mot huvudsäkring eller mot effekttaxan...

Hittade nedan;

https://automatiserar.se/test-tibber-pulse-p1-en-bra-investering/#lokalmqtt

Skatten är samma för alla och hela tiden. (Visserligen en annan nivå i norr)
Att elnät är separerat borde det göra lättare att hålla isär.

Men att olika bolag kallar samma sak för olika saker och virse versa är definitivt ett problem. Att elmarknadsinspektionen inte tagit tag i det begriper jag inte. Det borde styras upp.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
J
D Daniel 109 skrev:

Men att olika bolag kallar samma sak för olika saker och virse versa är definitivt ett problem. Att elmarknadsinspektionen inte tagit tag i det begriper jag inte. Det borde styras upp.
Jag trodde fram till nyligen att Tibber inte hade nåt påslag, men de har ju gömt det i handelsavgiften enl diskussionen ovan som jag förstår det. När jag heller inte lyckas förstå hur mycket jag i realtieten tjänat på att låta tibber styra min elbilsladdning så kan jag känna att det kvittar. Kan jag styra den så den laddar på billiga timmar och är klar till senast 06.00 på morgonen så kan det duga. Jag tror det bästa vore att ladda så bilen är precis "nyladdad" när man ska åka, är batteriet varmt vid avfärd tror jag man vinner lite på det. Min känsla är att Tibber laddar det rätt tidigt på natten...

De siktar nog på billiga timmar, men samtidigt styr de ju för att kunna sälja stödtjänster också. Det är dock inget som man hittar information om särskilt lätt. Jag gissar att det är få kunder som känner till det.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:

Bara det faktum att det alltid skall presenteras en totalsumma är ett problem. I botten ligger en rörlig del, man kan ju börja med att kalla den för spot (om det nu är det) och inte sätta ett ögonblicksbild på den. Om man sen kunde redovisa fasta kostnader som just fasta kostnader och inte smeta ut det på en fiktiv förbrukning. Och svårare än så behöver det inte vara.

• Gilla
Jonas_1989
  • Laddar…
TRJBerg
Lite undrande över intresset för vad de olika påslagen är eller kallas. Själv är det enda intressanta totalsumman av alla påslag, dvs allt utöver spotpriset.
Tyvärr visar de olika jämförelsesajterna priser inklusive ett fiktivt spotpris(?). För den som flyttar förbrukningen till lågpristider är det inte relevant.

Problemet är ju att vissa klumpar ihop spot med diverse påslag och kallar det inköpspris. Då är det bara totalen som kan jämföras. Det skulle behövas ett definierat sätt att redovisa kostnaderna på elräkningen. Exakt hur det är är inte lika viktigt. Men spot bör vara en post efter som det är ett pris som man kan hitta löpande.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.