Hej

Jag är i slutfasen av att välja leverantör för installation av solceller på mitt villatak. Har tagit in ett antal offerter och en av de som lämnat bäst pris/erbjudande är faktiskt EOn.

Någon som använt sig av dessa och kan ge sina erfarenheter här, bra och mindre bra ?

Har det fungerat bra från kontrakt till färdig installation ?
Levererar anläggningen som utlovat ?
Är de tillmötesgående om fel/diskussioner uppkommer ?
Helhetsintrycket ?

/M

Jag har också tagit in offerter från flera och då var e-on dyrast.
Har du kollat med lokala elföretag som i huvudsak sysslar med solceller?
Solceller är i huvudsak ett mekaniskt / byggteknisk arbete medan eldelen är det mindre arbetet, men alla delar måste bli rätt för helheten.
Titta även på paneler av laminatglas dyrare men bättre över tiden. T. ex. Kopernicus.

Redigerat:
Jag har fått offerter från 10+ där alla fått samma förutsättningar/krav så de är jämförbara i slutändan. Både större elföretag, företag som enbart sysslar med solceller och även lokala elföretag. Kopernicus har varit här också ja.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Tänk på att fixa el-infrastruktur med var placeras växelriktaren samt var placeras eventuell laddare för elbilar.
Tag kostnaden för en kraftigare kabel 5G6 mm2 mellan elcentral och kopplingsplint där även laddare ansluts t.ex. på en vägg i garaget då slipper man säkringar på vägen bara huvudsäkring före elmätaren.
Nyare bilar kommer med V2L teknik du kan driva huset på natten från bilens batteri och lagra allt du producera i bilen.
https://omni.se/elbilen-som-kan-anvandas-som-en-mobil-powerbank/a/k34KW6

Så fort du sänt ut energi på nätet och sedan köper tillbaka, så vill elbolaget och staten ha avgifter, skatt, moms.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ingen härinne från Skåne/Blekinge som installerat via EON ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.