1 745 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Entreprenör som ALDRIG ringer tillbaka
Sida 1 av 2
Hejsan,
Vår Entreprenören skulle börja gjuta plattan till vårt hus v.9 (förra veckan), eftersom vi inte har träffat honom så försökte vi få tag ihonom redan v. 8 så att vi kunde ordna ett möte och disskutera. Vi har lämnat meddelande på hans mobil och skrivit brev till honom sedan dess men han hör inte av sig? ???
(vi har faktiskt ringt och lämnat meddelande redan i Dec när vi fick reda på att han skulle bli vår entreprenör).
Nu har vi blivit ganska så irriterade och har meddelat vår husleverantör att de får skaffa fram en ny entreprenör.
Idag så meddelade husleverantören att vi skall få en ny entreprenör som består av polacker som ej kan svenska men arbetsledaren kan, han har bott i Sverige i flera år.
För övrigt så har inte Husleverantören använt sig av dem innan utan enbart bevakat ett husbygge som de har gjort.
Man blir ju lite orolig eftersom arbetsledaren är ju inte där hela tiden och vad händer när de Polska killarna inte kan ha en disskusion tex med målare, elektiriker osv.
Till saken hör att vår hus kommer om tre veckor och plattan finns ju inte ännu !!!!
Finns det någon som har varit med om något liknande?
Man blir ju jätteless på detta !!!!
Vår Entreprenören skulle börja gjuta plattan till vårt hus v.9 (förra veckan), eftersom vi inte har träffat honom så försökte vi få tag ihonom redan v. 8 så att vi kunde ordna ett möte och disskutera. Vi har lämnat meddelande på hans mobil och skrivit brev till honom sedan dess men han hör inte av sig? ???
(vi har faktiskt ringt och lämnat meddelande redan i Dec när vi fick reda på att han skulle bli vår entreprenör).
Nu har vi blivit ganska så irriterade och har meddelat vår husleverantör att de får skaffa fram en ny entreprenör.
Idag så meddelade husleverantören att vi skall få en ny entreprenör som består av polacker som ej kan svenska men arbetsledaren kan, han har bott i Sverige i flera år.
För övrigt så har inte Husleverantören använt sig av dem innan utan enbart bevakat ett husbygge som de har gjort.
Man blir ju lite orolig eftersom arbetsledaren är ju inte där hela tiden och vad händer när de Polska killarna inte kan ha en disskusion tex med målare, elektiriker osv.
Till saken hör att vår hus kommer om tre veckor och plattan finns ju inte ännu !!!!
Finns det någon som har varit med om något liknande?
Man blir ju jätteless på detta !!!!
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Vadå bevakat, har er husleverantör varit KA åt ett annat husföretag, låter inte troligt.
Är det möjligen husföretaget som figurerar på TV3 ikväll??
Se till att dom får fram referenser på jobb som firman har gjort förut. Exempelvis det som er lev. hade "bevakat", + minst ett till.
Sedan tycker jag att det låter som ni måste engagera er mer själva i valet. Såvida detta inte är en totalentrepenad från hustillverkaren så är det ju ni som är ansvariga för vad entrepenören gör, ni är ansvariga för att firman har försäkringar, ni är ansvariga om en arbetare skulle bli skadad eller dö under arbetet. Om det då inte finns gällande försäkringar...
Om ex en av polackerna ramlar ner från taket, och det visar sig att det inte fanns någon som helst säkerhetutrustning så är det ni som beställare som åker in för vållande, det ansvaret kan man inte under några omständigheter delegera. Då hjälper det inte ens om det finns försäkringar. Visar det sig sedan att offret dessutom var svartjobbare så ligger man inte direkt bättre till.
Ansvarsproblemet gäller även om det är en totalentrepenad, men då räcker det att totalentrpenören bevisar för er att dom är försäkrade, har F-skatt osv.
Är det möjligen husföretaget som figurerar på TV3 ikväll??
Se till att dom får fram referenser på jobb som firman har gjort förut. Exempelvis det som er lev. hade "bevakat", + minst ett till.
Sedan tycker jag att det låter som ni måste engagera er mer själva i valet. Såvida detta inte är en totalentrepenad från hustillverkaren så är det ju ni som är ansvariga för vad entrepenören gör, ni är ansvariga för att firman har försäkringar, ni är ansvariga om en arbetare skulle bli skadad eller dö under arbetet. Om det då inte finns gällande försäkringar...
Om ex en av polackerna ramlar ner från taket, och det visar sig att det inte fanns någon som helst säkerhetutrustning så är det ni som beställare som åker in för vållande, det ansvaret kan man inte under några omständigheter delegera. Då hjälper det inte ens om det finns försäkringar. Visar det sig sedan att offret dessutom var svartjobbare så ligger man inte direkt bättre till.
Ansvarsproblemet gäller även om det är en totalentrepenad, men då räcker det att totalentrpenören bevisar för er att dom är försäkrade, har F-skatt osv.
JÖSSES !! ingen drömsituation du sitter i. Får man fråga vilken husleverantör det är ?
Men allvarligt, om inte din entreprenör kommer så är det ju kontraktsbrott för det första. Ett gäng polacker som skall komma och göra din grund ?? amen allvarligt. Hur kan en hustillverkare vara så oseriös så dom föreslår nått sådant.
Jag hade nog funderat på att häva köpet asså än att riskera nått så viktigt som gjutning av grund av polacker som inte ens kanske kan svenska byggnormer etc. Tänk på att dom även skall leverara en egenkontroll på jobbet dom gör.
Men allvarligt, om inte din entreprenör kommer så är det ju kontraktsbrott för det första. Ett gäng polacker som skall komma och göra din grund ?? amen allvarligt. Hur kan en hustillverkare vara så oseriös så dom föreslår nått sådant.
Jag hade nog funderat på att häva köpet asså än att riskera nått så viktigt som gjutning av grund av polacker som inte ens kanske kan svenska byggnormer etc. Tänk på att dom även skall leverara en egenkontroll på jobbet dom gör.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Som jag fattar det så gäller det inte bara gjutningen av grunden utan hela monteringen eller...
Man tror ju inte att det är sant det du säger. Om du nu av någon andledning går med på detta (vilket jag aldrig skulle gjort) så skulle jag sagt att dom får halvera posten för bygg, polackerna lär väl kosta hälften så mkt så där tjänar dom annars säkert en hel del pengar om du nu går med på detta. Mitt råd .. gör INTE det, du kan riskera ett helt bygge, er dröm, er största affär ni kanske gör i ert liv med en mardröm.
Vi har haft väldigt mkt problem, mkt sömnlösa nätter, magont, stress, utbrännd etc.
Vi har haft väldigt mkt problem, mkt sömnlösa nätter, magont, stress, utbrännd etc.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Tja frågan är väl vad som händer om det inte står en grund där om 3 veckor när leveransen kommer.
I princip kan väl husföretaget bara dumpa delarna på tomten, alternativt kräva skadestånd för att dom inte får leverera på utsatt dag.
Pest eller Kolera.
I princip kan väl husföretaget bara dumpa delarna på tomten, alternativt kräva skadestånd för att dom inte får leverera på utsatt dag.
Pest eller Kolera.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Spelar väl ingen roll om det är en egen entrepenör eller ej. Hustillverkaren ansvarar ju bara för husbyggsatsen såvida det inte är en totalentrepenad (och det är det ju oftast inte). Sedan är det ju en annan sak att man bör kunna utkräva ett moraliskt ansvar av hustillverkaren när dom har rekomenderat, och kanske krävt en viss entrepenör.
Hoppas att det går bra för er tillslut.
Det känns som eran husfirma bara jagar de entreprenörer som är billigast, hoppas att det kommer er tillgodo!
Det behöver inte vara något fel på polska byggarb., snarare tvärtom. Jag är innerligt less på svenska hantverkares jargong att aldrig höra av sig/aldrig komma fast man lovar
Det känns som eran husfirma bara jagar de entreprenörer som är billigast, hoppas att det kommer er tillgodo!
Det behöver inte vara något fel på polska byggarb., snarare tvärtom. Jag är innerligt less på svenska hantverkares jargong att aldrig höra av sig/aldrig komma fast man lovar
Eftersom det inte stod om det var totalentreprenad eller inte så är det svårt att gissahempularen skrev:Spelar väl ingen roll om det är en egen entrepenör eller ej. Hustillverkaren ansvarar ju bara för husbyggsatsen såvida det inte är en totalentrepenad (och det är det ju oftast inte). Sedan är det ju en annan sak att man bör kunna utkräva ett moraliskt ansvar av hustillverkaren när dom har rekomenderat, och kanske krävt en viss entrepenör.
Men det låter nästan som om det är totalentreprenad eller generalentreprenad som det heter, annars förstår jag inte hur man då kan gå och säga till hustillverkaren att vi vill ha en annan firma. Som sagt .. det vore bra att få veta om det är det eller inte
Där håller jag inte med!, det skall vara rättvist när det gäller betalning, inga argument att de skall ha halva priset, vadå menar du att de jobbar häljften så dåligt?? många av dessa killar kan bygga ett hus själva. Tro det eller ej men ni skall inte tro att det är neandertalare ni har med att göra. Jag har varit på bygge där polacker har utfört ett bra arbete, nogrant och jobbat 12-16 timmar för att få det gjort, o inte sprungit runt o fikat som det ofta kan hända inom svenska mentaliteten.
Jag hoppas att ni alla tar till er detta o inte tror att de är kassa för att de är polacker, tvärtom de är minst lika bra om inte bättre. Vart ifrån tror ni skanska o visa andra köper sin matrial?? Polen för att det är billigare o minst lika bra som i sverige. vilket skulle väl betyda att de klarar av att använda instruktioner och råvaran. Sen att vi kanske har andra regler det är en annan fema, då är det bara att ha en förman som förklarar det.
Så kolla vem killarna är kolla upp deras bakgrund, visst är det bönder som säger ( vi klarar det antagligen ) så skall man tänka efter men är det killar som har haft företag o kanske jobbat inom bygg branshen (oftast) i tyskland eller holland o i polen på 10-15 år så är det inte mycket att tveka över. upp till er. Allt kan gå snett även under de mest övervakade omständigheter o firmer som har alla sorters licenser.
M@ZE skrev:Man tror ju inte att det är sant det du säger. Om du nu av någon andledning går med på detta (vilket jag aldrig skulle gjort) så skulle jag sagt att dom får halvera posten för bygg, polackerna lär väl kosta hälften så mkt så där tjänar dom annars säkert en hel del pengar om du nu går med på detta. Mitt råd .. gör INTE det, du kan riskera ett helt bygge, er dröm, er största affär ni kanske gör i ert liv med en mardröm.
Vi har haft väldigt mkt problem, mkt sömnlösa nätter, magont, stress, utbrännd etc.
Krabban :
Nu tror jag du fick det jag menade om bakfoten. Jag menar inte att dom jobbar hälften så bra, utan dom tjänar inte lika mkt som en svensk snickare. Jag vill se den polacken som tjänar 400:- timmen i Sverige. Och det är ju det Bo_Kraft kommer att få betala. Offerten är baserad på en svensk snickarfirma antar jag och dom är dyrare. Om nu hustillverkaren rekommenderar en firma bestående av polacker till samma pris så skulle jag dra åt mig öronen och undra hur mkt hustillverkaren tar av utsprungliga offerten.
Jag hade också polacker i mitt husbygge, dock under svenska snickarteamet, men dom tjänar LÅNGT under vad dom svenska gjorde. Men sen att dom jobbar och sliter fruktansvärt bra hör inte riktigt till sammanhanget, det måste finnas dom som kan svenska byggnormer och kan hantera sin egenkontroll.
Mindre bra är om hans KA kommer ut och inte kan kommunicera med dom också. Men jaja .. Bo_Kraft gör ju självklart som han vill.
Nu tror jag du fick det jag menade om bakfoten. Jag menar inte att dom jobbar hälften så bra, utan dom tjänar inte lika mkt som en svensk snickare. Jag vill se den polacken som tjänar 400:- timmen i Sverige. Och det är ju det Bo_Kraft kommer att få betala. Offerten är baserad på en svensk snickarfirma antar jag och dom är dyrare. Om nu hustillverkaren rekommenderar en firma bestående av polacker till samma pris så skulle jag dra åt mig öronen och undra hur mkt hustillverkaren tar av utsprungliga offerten.
Jag hade också polacker i mitt husbygge, dock under svenska snickarteamet, men dom tjänar LÅNGT under vad dom svenska gjorde. Men sen att dom jobbar och sliter fruktansvärt bra hör inte riktigt till sammanhanget, det måste finnas dom som kan svenska byggnormer och kan hantera sin egenkontroll.
Mindre bra är om hans KA kommer ut och inte kan kommunicera med dom också. Men jaja .. Bo_Kraft gör ju självklart som han vill.
