Hej!
Har en fråga kring betalning av elektriker. Vi har varit tvungna att koppla in oss på kommunalt el och vatten och har då behövt gräva på stora delar av tomten. Vi har inte gjort något arbete själv utan det har skötts av en entreprenör. Då de inte hittade den gamla vattenledningen behövde de gräva på ett område utanför det område som var uppmärk av ledningskollen. I samband med detta har de råkat skada en elkabel som går till bastun och som tydligen legat väldigt ytligt i närheten av huset.

Nu på fakturan så har de även fakturerat för elektriker på ca 1.5k, är detta något som vi ska stå för eller är det de som är ansvariga för att de skadade kabeln?

Tacksam för information? Om vi är ansvariga så betalar vi såklart men känner mig bara osäker i frågan. Det handlar om ca 1.5k på en faktura på ca 60k så inte så stor skillnad vilket som.

• Gilla
HasseL64
  • Laddar…
Karrock
Ledningskollen behöver inte veta något om dina ledningar till uthus på tomten. Det är fakta. Det är möjligt att man kan få den som märker ut servisen att leta runt lite extra, men det är utanför deras ansvar.

Min åsikt är att det inte är så konstigt att de hittade något med grävaren. 1500kr låter som en ärligt billig lagning. Om de vetat att Förra Ägaren(TM) grävt kablar utan korrekt markering eller djup, och schaktat med sådan försiktighet att ingen bastukabel kan skadas så hade nog ökad tidsåtgång varit minst så dyr.

• Gilla
Anna_H och 40 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Nä det är nog bara att betala det. Jag tycker dels det låter som att du borde stå för det och dels att det är billigt. Jag hade inte bråkat om det.

• Gilla
TSkoogh och 24 till
  • Laddar…
Om det är ni som beställt arbetet av entreprenören och inte meddelat att det finns egna kablar i backen som inte finns med på Ledningskollen så är det nog bara att betala.

• Gilla
Allmäntvetgirig och 6 till
  • Laddar…
kisumisu
Karrock Karrock skrev:
Ledningskollen behöver inte veta något om dina ledningar till uthus på tomten. Det är fakta. Det är möjligt att man kan få den som märker ut servisen att leta runt lite extra, men det är utanför deras ansvar.

Min åsikt är att det inte är så konstigt att de hittade något med grävaren. 1500kr låter som en ärligt billig lagning. Om de vetat att Förra Ägaren(TM) grävt kablar utan korrekt markering eller djup, och schaktat med sådan försiktighet att ingen bastukabel kan skadas så hade nog ökad tidsåtgång varit minst så dyr.
Stämmer!

Tråkigt att den som varit markerat kablar varit så stressad så inte gått igenom de privata kablarna!

Det är säkert sådant som ej ingår normalt men vi hade en här som tom markerade mina egna kablar. Gick runt med en apparat som sökte signal via jord. Kostade inget heller. Men det kanske var nåt utöver jag som sagt fick?!

Hursom så tycker jag det är inte grävarens fel då man inte markerat eller sagt nåt att vara försiktig.

P Pligg85 skrev:
Om det är ni som beställt arbetet av entreprenören och inte meddelat att det finns egna kablar i backen som inte finns med på Ledningskollen så är det nog bara att betala.
Jag förstår, även om de grävt utanför området som det var bestämt att de skulle gräva i?

GreenDragon GreenDragon skrev:
Jag förstår, även om de grävt utanför området som det var bestämt att de skulle gräva i?
Ja.

• Gilla
GreenDragon
  • Laddar…
Farstatjej90
Det beror på. Om ni varit väldigt tydliga och gjort markeringar var dom får gräva och dom gräver nån annanstans då ändrar det saken tycker jag
Det beror på hur tydligt det var. Men 1500 kr hade jag inte brytt mig om..

• Gilla
AxJa21 och 3737 till och 4 till
  • Laddar…
F
Låter som du har en bra entreprenör och denne har en bra elektriker då lagningen bara blev 1500kr.

Vad hade alternativet varit? Avbryta grävningen så fort de kom utanför det anvisade området? Det stilleståndet hade nog kostat mer än 1500kr

• Gilla
merbanan och 8 till
  • Laddar…
Du skriver tidigare
"Då de inte hittade den gamla vattenledningen behövde de gräva på ett område utanför det område som var uppmärk av ledningskollen"
Så vad var alternativet för att hitta vattenledningen?

Ledningskollen är bara en webbtjänst som PTS ansvarar för där man begär info och man måste även ange vad som avses. Sedan skickas det till de som kan tänkas ha ledningar i marken för ledningsanvisning om de har något på din fastighet. Och de måste då också finnas registrerade hos Ledningskollen.
Ledningskollen gör ingen anvisning var man får gräva, tror du missförstått tjänster!

Och nu var det din egen ledning så helt normalt att inget visas.
Anser att du bör betala.

• Gilla
Ruffeboy och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
F Freddedan skrev:
Låter som du har en bra entreprenör och denne har en bra elektriker då lagningen bara blev 1500kr.

Vad hade alternativet varit? Avbryta grävningen så fort de kom utanför det anvisade området? Det stilleståndet hade nog kostat mer än 1500kr
Alternativet om det var tydligt markerat hade varit att ringa kunden och förklara läget.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Alternativet om det var tydligt markerat hade varit att ringa kunden och förklara läget.
Kanske stått där med grävmaskin och personal, kunden kanske inte svarade, osv, så det kunde blivit betydligt dyrare än de 1500kr för att laga kundens egen elkabel.
Ts verkar även missförstått vad Ledningskollen är för något.

• Gilla
swagmeikster21 och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
A AndersS skrev:
Kanske stått där med grävmaskin och personal, kunden kanske inte svarade, osv, så det kunde blivit betydligt dyrare än de 1500kr för att laga kundens egen elkabel.
Ts verkar även missförstått vad Ledningskollen är för något.
Jag vet inte varför du tycker det är mer sannolikt än att dom bara inte ringt.
TS, har dom sagt att dom försökte ringa först innan dom grävde där?

Jag vet inte varför du tycker det är mer sannolikt än att dom bara inte ringt.
TS, har dom sagt att dom försökte ringa först innan dom grävde där?
Jag vet inte mera än vad ts skriver, men vet vad det kostar om det blir stillestånd och att det ska väntas på svar. Har blivit tvungen att ta liknande beslut när fastighetsägare inte kunnat nås.
1500 kr är så litet belopp i detta fallet att det bara är att fixa på plats och sedan hantera kostnaden.
Man vet aldrig vad som finns i byggnader/garage/osv, nu i älgjakttider en nyfylld frys.😉

F
Ja, av någon anledning fick jag känslan av att de hade OK av TS att gräva utanför för att färdigställa jobbet. Och att grävmaskinisten borde ha sagt att då är det på TS ansvar när skopan går i backen.

Hur långt utanför anvisat område grävde de? Pratar vi en halvmeter eller 10m?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.