15 566 läst ·
67 svar
16k läst
67 svar
Enorma extra kostnader att sälja huset, via mäklare!
Är krav på det , även fast konstruktör var tvungen och räkna ut energivärdet i samband med bygglov också.R Robert-san01 skrev:
Alla ska ha betalt, men jag bara undrar varför alla dessa extrakostnader? blir enorma kostnader totalt, spec om huset inte blir sålt.
I egentligen vill jag inte ens sälja, men känns ändå lite trist och binda upp så stort kapital.
Fast man är som köpare tvungen och göra jordabalksbesiktningen själv. det är den tyngsta och största besiktningen, förbesiktning tar bara ca hälften, varav helt onödig med tanke på att man ändå ska besikta den igen, då med den största och mest genomgående besiktningen, och framför allt den dyraste.BirgitS skrev:
Om marknaden på en ort är sådan att 95 % av alla hus är förbesiktigade så får man färre möjliga köpare om man inte förbesiktigar för köparna kommer då att tro att det är något lurt med huset, kanske ett fuskbygge. Du kan ju kolla själv på Östersundshus på Hemnet och se om de normalt är besiktigade eller inte, och i så fall vilken sorts.
Snyggt modernt hus! Att tomten inte är färdig ser jag inte som ett större problem - det ser ju inte ut som om den är komplicerad och nu kan köparen fixa som han/hon vill ha det utan stora kostnader.T Takläggare skrev:
Tack, jag huset är grymt snyggt och praktiskt , dessutom en av sitt slag i hela Norrland, Nej därför gick jag med på göra tomten, men sedan alla andra tillägg ,dom tar som aldrig slut, blir att jag inte vill sälja då, dels älskar jag huset, sedan går det inte och komma ifrån ,besiktningarna när huset byggdes var hela tiden, varje moment, alla balkar allt skulle dokumenteras av kvalitetsansvarig och ibland kom kommunen själva ut, tror 3 ggr totalt var kommun ute, ka var ute hela tiden från grund till tak.yonna skrev:
Blandar du inte ihop begrepp energiberäkning och energideklaration? Energideklaration skall vara utfört senast 2 år efter husets färdigställande och utförs av certifierad energiexpert, går att söka på Boverket om det finns en energideklaration för huset eller ej. Finns det en så behöver du absolut inte göra en, är energideklaration inte gjord måste du göra en sådan innan försäljning.T Takläggare skrev:Är krav på det , även fast konstruktör var tvungen och räkna ut energivärdet i samband med bygglov också.
Alla ska ha betalt, men jag bara undrar varför alla dessa extrakostnader? blir enorma kostnader totalt, spec om huset inte blir sålt.
I egentligen vill jag inte ens sälja, men känns ändå lite trist och binda upp så stort kapital.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 227 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 227 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 227 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 227 inlägg
Nej, köpare är inte tvungna att göra en jordabalksbesiktning och när säljaren har gjort en förenklad besiktning som inte visar något allvarligt är det många som nöjer sig med att köpa in sig på den besiktningen, särskilt när det gäller ett nyare hus.T Takläggare skrev:
Du har rätt, jag blanda ihop, först var det energiberäkningen, den visa sig sedan vara högre än själva energideklaration. men dom är gjorda.V vessen skrev:Blandar du inte ihop begrepp energiberäkning och energideklaration? Energideklaration skall vara utfört senast 2 år efter husets färdigställande och utförs av certifierad energiexpert, går att söka på Boverket om det finns en energideklaration för huset eller ej. Finns det en så behöver du absolut inte göra en, är energideklaration inte gjord måste du göra en sådan innan försäljning.
Jo jag såg det när du länkade till annonsen, sökte på Boverket och visst är energideklaration utförd, så där behöver du absolut inte göra någon ny. Påstår mäklaren något annat så är de rent skitsnack.T Takläggare skrev:
Kan vara svårt och hävda dolt fel om man inte gjort jordabalksbesiktning , då kan felet vara synligt, bara det att förbesiktningen inte inte upptäckt det, varav dumt och göra två besiktningar, när jordabalk är den största och bästa.BirgitS skrev:
Kan bara inte låta bli att kommentera bilderna ... snacka om extrema vidvinkelbilder när man tom ser att klockan på väggen är snedvriden ;-)T Takläggare skrev:
Men det är väl så man gör idag för att allt ska se större ut än i verkligheten
Och det här är absolut inget raljerande mot TS, som sagt, dagens trend
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 227 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 227 inlägg
Går man på vad folk skriver i trådarna här är det få som gjort en jordabalksbesiktning, många gör den förenklade och många använder sig bara av säljarens besiktning. Ett dolt fel kan aldrig vara synligt, däremot om köparen upptäcker ett fel som missats vid besiktningen går det att ersättning från besiktningsfirman för fel i den köpta tjänsten.
Många köpare vill att säljaren har gjort en besiktning för att få bättre underlag för sin budgivning i stället för att upptäcka okända fel vid besiktningen efter kontraktsskrivningen och då behöva börja förhandla om en prissänkning.
Många köpare vill att säljaren har gjort en besiktning för att få bättre underlag för sin budgivning i stället för att upptäcka okända fel vid besiktningen efter kontraktsskrivningen och då behöva börja förhandla om en prissänkning.
Ingen av dom jag tagit ut står för dom kostnaderna i Östersund, (Fastighetsbyrån,Länsförsäkringar,Storsjömäklaren.)tydligen ett helt annat försäljarklimat här, utan allt faktureras på 10-14 dagar, förutom själva mäklararvodet då. har sålt i Uppsala och i Umeå, där fungerar det helt strålande, har 6 hus jag har sålt totalt genom åren, börja tidigt, vid 23 år ålder, bara nu jag överöses med extra kostnader, har aldrig varit med om dess like, att huset inte är exakt helt klar gjorde att dom knappt ville prova sälja, som räcket till övervåningen, två spottar i övervåning, målning i matförråd, alltså inga stora kostnader även om man lejer bort dom jobben.Peter2400 skrev:
Vid förbesiktningen kryper inte besiktningsman in i exempelvis krypgrunden, eller i takvinden,om den har mögel eller rötskadad, så är det inget dolt fel, utan köparen som missat sin undersökningsplikt , så visst kan man chansa och göra en förbesiktning bara, men det kan kosta en stora belopp, nu tog jag bara upp två saker, finns massor av med som inte förbesiktningen inte utför.BirgitS skrev:
Går man på vad folk skriver i trådarna här är det få som gjort en jordabalksbesiktning, många gör den förenklade och många använder sig bara av säljarens besiktning. Ett dolt fel kan aldrig vara synligt, däremot om köparen upptäcker ett fel som missats vid besiktningen går det att ersättning från besiktningsfirman för fel i den köpta tjänsten.