Y
Har endel grusgångar som växer igen allt mer, ena gången är lika tät som gräsmattorna längst sidorna.

Fast sen har jag grusgångar som inte är lika drabbade.

Jag började hacka bort gräset där det var som värst och visst finns gruset kvar där under, det blev väl okej.

Men, så är man ju bekväm också och gå och hacka sig fram sådär de orkar jag då inte.

Så, jag är nyfiken på hur ni gör när ogräset har hunnit förlångt?

Har en liten lös "harv" jag kunde dragit med gräsklipparen eller traktorn fast har svårt att föreställa mig att den tar sig ner när man nu inte ens ser gruset. Det är ju en annan femma att harva runt lite då och då efter man rensat för hålla det i skick... men nu, grovjobbet, hur hanterar man det?

-Hyra en stor kultivator/jordfräs?
-Kroka på traktorplogen fast den är för bred samt då lär väl gruset försvinna i all jord. ;)

Funderade på svetsa fästen på lilla "harven" och montera på traktorlastaren för då kan man ju verkligen pressa ner den i gräset med lite våld, men så har jag ju ingen svets så de skiter ju sig redan där, hehe.

Ja, nog med svammel, hur har ni gjort när gräset tagit över?

Yrrol skrev:
Ja, nog med svammel, hur har ni gjort när gräset tagit över?
Vid en viss tidpunkt i detta förfall började jag köra kräsklipparen över grusplanen. Gruset satt då redan ganska fast i marken (alltså virvlade inte runt av klipparen) Fick med tiden en tät gräsyta med örter. Doftar gott av kamomillen. Faktiskt mycket finare än en grusplan med ogräs i.
;)

Ska man ha grus så måste man verkligen ha tid att hålla efter hela tiden. Gå med skyffeljärn och röra om i gruset ofta så att de små ogräsplantorna inte får fäste. Annars är det hopplöst. Om du har mycket grusgångar så kanske denna hjulhacka är ett alternativ:
http://www.svearedskap.se/

Redigerat:
  • Gilla
calle_77
  • Laddar…
Hade en granne som använde klorex. Han påstod det var det bästa. Har dock ingen aning om man får använda sådant. Har aldrig provat själv.

JanneL skrev:
Hade en granne som använde klorex. Han påstod det var det bästa. Har dock ingen aning om man får använda sådant. Har aldrig provat själv.
Förbjudet av miljöskäl
http://sv.wikipedia.org/wiki/Klorex_55

Många sprutar med Roundup, men sedan produkten var på vippen att bli förbjuden för amatörer, står det numera på förpackningen (tror jag!) att man inte bör använda R på grusplaner o dyl. ytor. På sådana ytor går det mesta av giftet rakt ner i grundvattnet eftersom det inte finns tillräckligt med vegetation som kan fånga upp det.

Du har nog bara 2 alternativ, hacka, skyffeljärna, rensa för hand, rör om i gruset osv osv vecka efter vecka är det ena. Det andra är gift, roudup, diesel, klorex etc vilket av miljöskäl är antingen förbjudet eller tveksamt. Bara att välja :D Jag har grus där jag ställer bilen och kärran, använder Roundup oftast.

Y
ja, eller gasol... Även om jag kört gasol eller gifter så hade ju rötterna varit kvar och jag hade ju ändå fått trixa för få bort det. :)

skulle haft någon motoriserad hjulhacka... hum hum..

Yrrol skrev:
ja, eller gasol... Även om jag kört gasol eller gifter så hade ju rötterna varit kvar och jag hade ju ändå fått trixa för få bort det. :)

skulle haft någon motoriserad hjulhacka... hum hum..
Nåt motoriserat med hacka vore ju kanon :D
Men det finns inga rötter kvar efter Roundup, hela plantan dör och vissnar ner och försvinner. Mycket effektivt :cool:

Jo Roundup är effektivt på det viset. Men man måste ändå skyffla bort dom vissna plantorna eftersom det tar ett tag innan dom förmultnat.

Ogräsättika och flamning är värdelöst på det sättet att det bara tar död på det ovanjordiska. Efter ett par veckor är växten igång igen som vanligt.......... Fast det förstås,.... det är kanske mindre jobb att gå över med brännaren ett par gånger på sommaren än att göra samma jobb med skyffeljärnet....

häll kokande vatten över ogräset...

• Gilla
  • Haha
jeanette Nederman och 1 till
  • Laddar…
Farsan strör grusgångarna med vanligt gatusalt, inte ett grässtrå kommer upp, en gång på våren och en gång på hösten.

Det brukar min mor också försöka med, men inte helt lyckat, inte för henne iallafall.

Grovsalt eller trädgårdsättika fungerar bra för mig både på grus och mellan plattor.

jobbigt men kokande vatten dödar massor de oxå.....

Y
Ååååh, har inte tagit tag i detta ännu. Blev sugen att ordna en rejäl kultivator men som ni säger så blir det ju massa skit kvar att plocka upp iaf.

Funderar på ordna en grävare och bara skala av det yttersta... är det dyrt att köpa grus?

den boende i andra villan fyller ju såklart jämnt så hela släkten och lite till skulle komma...pinsamt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.