Håller på att bygga ett vedskjul (cykelskjulet på byggbeskriviningar.se, fast dubbelt så brett).
Taket kommer inte att synas då det vetter mot en skog.
Det ska ju bara se till att regn och snö inte hamnar på veden, så det behöver nog inte vara särskilt påkostat.
Vad rekommenderas?
Plåt? Hur mycket måste det reglas upp isåfall?
Enklast vore ju om man slapp kapa. Kan man köpa färdigkapat någonstans?
Alternativt två plåtar som läggs omlott. Då skulle jag vilja hitta plåtar som är drygt 1.6 meter långa då taket kommer att vara ca 3 meter.
Eller så får jag helt enkelt bygga taket efter plåtstorleken...
Råspont + papp? Enkelt, men blir ganska dyrt.
Andra förslag?
Taket kommer inte att synas då det vetter mot en skog.
Det ska ju bara se till att regn och snö inte hamnar på veden, så det behöver nog inte vara särskilt påkostat.
Vad rekommenderas?
Plåt? Hur mycket måste det reglas upp isåfall?
Enklast vore ju om man slapp kapa. Kan man köpa färdigkapat någonstans?
Alternativt två plåtar som läggs omlott. Då skulle jag vilja hitta plåtar som är drygt 1.6 meter långa då taket kommer att vara ca 3 meter.
Eller så får jag helt enkelt bygga taket efter plåtstorleken...
Råspont + papp? Enkelt, men blir ganska dyrt.
Andra förslag?
Jag har gjort ett snedtak med tegelpannor direkt på 45x45 utan undertak(råspont). Det blev snyggt och billigt.
Jag köpte skivor som liknar takplåt men är i nån sorts mjukare fibermaterial på Hornbach.
De var billiga och såpass böjbara att jag kunde få in dem i en V70 utan att skada inredningen och de gick att kapa med cirkelsåg.
/M
De var billiga och såpass böjbara att jag kunde få in dem i en V70 utan att skada inredningen och de gick att kapa med cirkelsåg.
/M
Plåt är lämpligt, gärna begagnad om du ser till miljö och ekonomi.P plan-g skrev:
Plåten bör vara både billigare och snabbare än bräder och takpapp.
Svart plåt bör innebära en högre temperatur och därmed högre luft omsättning än plast.
Vi har "vågigt" plasttak på ett vedskjul och råspont på ett annat (som vi plastade på ovansidan första året, men som ska målas med utomhusfärg så småningom). Vi valde bort plåt eftersom trä och plast var enklare att kapa. Och, det regnar en hel del hos oss (i Skåne) och det blir ett jädrans liv på taket då dessa ju är oisolerade
Båda katterna föredrar att sitta tätt under trätaket när det regnar och kika ut på omgivningen LOL.
Klicka här för att svara