3 984 läst ·
32 svar
4k läst
32 svar
Enkla radiatorfrågor
https://www.vvsobygg.se/mma-forinst...oclick&utm_term=MMA+FN2+förinställningsnyckel
Sen finns det med skala för Kv värden mm. Betydligt dyrare. Bara nyckel och känsla kommer du långt på. För du har väl inte gjort någon beräkning på ditt värmesystem så du har beräknade Kv värden över dina ventiler?
Sen finns det med skala för Kv värden mm. Betydligt dyrare. Bara nyckel och känsla kommer du långt på. För du har väl inte gjort någon beräkning på ditt värmesystem så du har beräknade Kv värden över dina ventiler?
Nej inga beräkningar den här är uppställd bara för att få det varmare än +8 spacklet torkar så långsamt.... 
Så full sprutt vore optimalt då det är en 60x100 i ett 40kvm stort rum
Åker på Dahl och ser vad dom vill ha för den
Så full sprutt vore optimalt då det är en 60x100 i ett 40kvm stort rum
Åker på Dahl och ser vad dom vill ha för den
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/DOS/DOS_133_4806104.pdf
Bild 2
Skruva bort muttern precis bakom stiftet med ovansidan på ratten.
Observera att denna del stannar i ratten som på bild 3.
Bild 3
Vänt på hela paketet och skruva ut skruven med den ribbade mässingspinnen.
Max utskruvad = fullt öppen.
Bild 2
Skruva bort muttern precis bakom stiftet med ovansidan på ratten.
Observera att denna del stannar i ratten som på bild 3.
Bild 3
Vänt på hela paketet och skruva ut skruven med den ribbade mässingspinnen.
Max utskruvad = fullt öppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruven var fullt utskruvad
Lossar jag vid fördelarens retur så är det bra tryck i slangen (har en avstängning på slangen) spolade en liten stund för att få lite cirkulation i radiatorn men inte blev den mer varm för det...
Bild på fördelaren (ja det är väl egentligen en tappvattenfördelare men det spelar väl ingen roll)
På andra sidan finns huvudstammen till huset och T är den varmare av ledningarna
Har jag fel koppel? Bild på nederdelen av kopplet
Avstängningen bakom mutter
Fullt utskruvad
Vad är det för fel?
Lossar jag vid fördelarens retur så är det bra tryck i slangen (har en avstängning på slangen) spolade en liten stund för att få lite cirkulation i radiatorn men inte blev den mer varm för det...
Bild på fördelaren (ja det är väl egentligen en tappvattenfördelare men det spelar väl ingen roll)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På andra sidan finns huvudstammen till huset och T är den varmare av ledningarna
Har jag fel koppel? Bild på nederdelen av kopplet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avstängningen bakom mutter
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fullt utskruvad
Vad är det för fel?
Fördelaren är det inget fel på. Passar lika bra på värme som vatten.
https://www.lksystems.se/sv/produkt.../standard/lk-fordelare-uni-avst_77746983.aspx
Står det MMA FEA på den andra sidan av ditt koppel?
Då är nog boven hittad. 1-rörs koppel som endast ger 35% av flödet till radiatorn.
https://www.mma.se/produkter/fordelare-fafea/
https://www.rskdatabasen.se/kategor...diatorventiler/radiatorkoppel/fea-4805973-133
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/PROD/PROD_133_4805973.pdf
https://www.lksystems.se/sv/produkt.../standard/lk-fordelare-uni-avst_77746983.aspx
Står det MMA FEA på den andra sidan av ditt koppel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då är nog boven hittad. 1-rörs koppel som endast ger 35% av flödet till radiatorn.
https://www.mma.se/produkter/fordelare-fafea/
https://www.rskdatabasen.se/kategor...diatorventiler/radiatorkoppel/fea-4805973-133
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/PROD/PROD_133_4805973.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Räcker att byta fördelaren i botten, resten är samma
Rsk 4806411 enbart fördelare FA 2-rörs
https://www.dahl.se/store/dahl/vvs---industri-337757/09-regler-och-backventiler--filter-339749/radiatorventiler--termostater-och-koppel/mma-termostatventiler-och-koppel-344860/fördelare-mma-fa-m-fea-m-vvs-211790-46?itemId=101966
Rsk 4806411 enbart fördelare FA 2-rörs
https://www.dahl.se/store/dahl/vvs---industri-337757/09-regler-och-backventiler--filter-339749/radiatorventiler--termostater-och-koppel/mma-termostatventiler-och-koppel-344860/fördelare-mma-fa-m-fea-m-vvs-211790-46?itemId=101966
Om du inte bara byter fördelaren i botten och byter hela kopplet. Så rekommenderar jag Danfoss Ra-U koppel. Förinställningsventil med en ring med skala för olika Kv värden (flöden) Mycket roligare än hålla på med nyckeln och chansa.

