Ok är det nåt dyrt verktyg så man ska prova att låna eller ska man köpa sig ett?
 
Nej inga beräkningar den här är uppställd bara för att få det varmare än +8 spacklet torkar så långsamt.... :)

Så full sprutt vore optimalt då det är en 60x100 i ett 40kvm stort rum

Åker på Dahl och ser vad dom vill ha för den
 
Krilleman
50:- i grundpris hos Dahl för endast själva vredet utan skalan. Jag köper den för under 20:- plus moms.

Vilket Dahlcenter ska du besöka? Jag kan kolla lagersaldot åt dig om du inte har möjlighet.
 
Nyckel i förpackning på bilens instrumentbräda med synlig instruktion och väg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyckel inköpt
Står det i instruktion hur jag ska göra ?
 
Krilleman
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/DOS/DOS_133_4806104.pdf

Bild 2
Skruva bort muttern precis bakom stiftet med ovansidan på ratten.
Observera att denna del stannar i ratten som på bild 3.

Bild 3
Vänt på hela paketet och skruva ut skruven med den ribbade mässingspinnen.
Max utskruvad = fullt öppen.



Illustration av demontering av en ventil i tre steg, med mutter borttagen och ribbad mässingspinne exponerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Skruven var fullt utskruvad

Lossar jag vid fördelarens retur så är det bra tryck i slangen (har en avstängning på slangen) spolade en liten stund för att få lite cirkulation i radiatorn men inte blev den mer varm för det...

Bild på fördelaren (ja det är väl egentligen en tappvattenfördelare men det spelar väl ingen roll)
Rörkopplingar och ventiler på en tappvattenfördelare monterade på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På andra sidan finns huvudstammen till huset och T är den varmare av ledningarna

Har jag fel koppel? Bild på nederdelen av kopplet
Närbild av en vattenfördelare med fullt utskruvade anslutningar och avstängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avstängningen bakom mutter
Närbild av en delvis utskruvad tappvattenfördelare ansluten till en vit plastslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fullt utskruvad

Vad är det för fel?
 
Krilleman
Fördelaren är det inget fel på. Passar lika bra på värme som vatten.
https://www.lksystems.se/sv/produkt.../standard/lk-fordelare-uni-avst_77746983.aspx

Står det MMA FEA på den andra sidan av ditt koppel?
Metallisk värme- och vattenfördelare med en gul etikett märkt "MMA FEA" på ena sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då är nog boven hittad. 1-rörs koppel som endast ger 35% av flödet till radiatorn.

https://www.mma.se/produkter/fordelare-fafea/
https://www.rskdatabasen.se/kategor...diatorventiler/radiatorkoppel/fea-4805973-133
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/PROD/PROD_133_4805973.pdf


Diagram som visar radiatorflöde i 1-rörssystem med texten "Radiatorflöde 1-rörs 35%
Schematisk illustration av ett 1-rörs koppelsystem med pilar som visar flödesriktningen för värmesystem eller vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Får kolla upp det imorgon och återkomma
 
Metallrör och kopplingar för vatteninstallation, med fokus på en T-koppling och anslutna flexibla rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enrörs va?
 
Krilleman
Japp, tyvärr.

Byt till 2-rörs och problemet är ur världen. (y)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Var lika på den andra radiatorn jag köpte.
Köpt billigt på Facebook så då kan det ju bli fel
 
Får göra en tur till Dahl igen då å köpa koppel
 
Om du inte bara byter fördelaren i botten och byter hela kopplet. Så rekommenderar jag Danfoss Ra-U koppel. Förinställningsventil med en ring med skala för olika Kv värden (flöden) Mycket roligare än hålla på med nyckeln och chansa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.