1 076 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Energiinnehåll och pris / m3
Det har ju en del att göra med hur mycket man värderar sitt eget arbete. För min egen del så kapar och klyver jag hellre långved för drygt 150kr/m[sup]3[/sup], travat mått, än jag köper färdigtkapat och kluvet för 330kr/m[sup]3[/sup] stjälpt mått. Då ska man ha i åtanke att det rums mycket luft bland halvmetersved som stjälps i burar eller säckar på SJ-pallar. I travat mått kan de där 330 kronorna lika gärna vara drygt 400kr.
För att svara på frågan: I stjälpt mått av kapad och kluven ved så är det nog gränsfall med 300kr. Travat mått av hyfsat grov (15-25cm) långved så ska man se sitt eget jobb som motion om det ska vara värt besväret vid 350kr.
Jag räknar med att energiinnehållet i en kubikmeter travad ved till 1100 kWh. Jag tror att det stämmer rätt hyfsat.
För att svara på frågan: I stjälpt mått av kapad och kluven ved så är det nog gränsfall med 300kr. Travat mått av hyfsat grov (15-25cm) långved så ska man se sitt eget jobb som motion om det ska vara värt besväret vid 350kr.
Jag räknar med att energiinnehållet i en kubikmeter travad ved till 1100 kWh. Jag tror att det stämmer rätt hyfsat.
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
bra torkad lövträved kan ge typ 3000kwh per ton
En avgörande faktor för när det lönar sig är vilken verkningsgrad du har på din vedeldning. Är det en modern vedpanna (80-90%), Kamin, kakelugn, gammal vedpanna (40-60%), eller öppen spis (10-20%)?
Om det handlar om att stödelda i nån slags kamin ska man även väga in att det är svårt att elda med tillräckligt låg effekt. Det betyder att det ofta blir alldeles för varmt när man eldar, och det säker ju den effektiva verkningsgraden ytterligare.
Om det handlar om att stödelda i nån slags kamin ska man även väga in att det är svårt att elda med tillräckligt låg effekt. Det betyder att det ofta blir alldeles för varmt när man eldar, och det säker ju den effektiva verkningsgraden ytterligare.
Klicka här för att svara