Byggahus.se

Energiglas, extraruta spec?

1. K
    Medlem Nivå 8
    Tänkte ge mig på att sakta men säkert se över fönstren i ett gammalt hus.
    dubbelglas med spröjs på både inner o ytterglasen.
    Så jag antar att man byter ut de inre glasen (6st per ruta) eller som där vi bor idag skrivar på en hel ruta på insidan.

Men vad heter glaset man använder och vilken metod är bäst, alt nr 2 spar såklart extremt mkt tid, och min upplevelse är att de stör förvånadsvärt lite.

Men om jag nu ska på jakt efter glas till rätt pris (dvs inte i Sverige) vad är det jag söker, vad heter glasen, vilken spec ska jag ha?

Någon som vet någon UK eller EU firma som säljer billigt?

MVH/

2. K
    Medlem Nivå 8
    Ingen som är påläst i ämnet som kan upplysa mig?

MVH/

3. fremax
    Husägare · Nivå 14
    Glaset du söker heter i det stora hela "hårdbelagt energisparglas" ett 4mm tjockt glas med nästan osynlig beläggning (svagt brun)

Tror inte det kommer att löna sig att köpa från utlandet så de flesta grossisterna(där prisens är låga) är intresserade att sälja på hel eller halvskiva (1605x2550/2550x3000) kolla med en lokal glasmästare du borde hitta för ca 700-900m2 tillskuret&klart.dessutom lär frakten käka upp det mesta av kostnaden. Men kolla annars Danmark , har för mig att jag hört att folk köpt där med goda resultat, dock isolerglas och inte enkelglas.

Ett energisparglas i en kopplad båge förbättrar U-värdet med ca 25%.

Med vänlig hälsning, fremax

• Laddar…
  4. K
    Medlem Nivå 8
    Jag tänkte helst att glasmästaren kunde renskära och sätta aluprofilen runt så det bara är att montera för mig:)

Någon som har en engelsk benämning på glasen?

MVH/

5. W
    Medlem Nivå 1
    Hard coated Low E Glas.

Om du själv inte tycker att en stor hel ruta på insidan stör, så kör på det. Själv tycker jag att det är bland det fulaste man kan göra på en gammal spröjsad fönsterbåge.

Om fönstren i övrigt behöver renoveras är nya glas inte mycket extra jobb.

Med vänlig hälsning, Viktor

6. K
    Medlem Nivå 8
    Du kan ha rätt i det, våra fönster här i lägenheten är ju ospröjsade.
    Men dessa innefönster är ju inte kittade, någon som förklarar hur jag får ut glasen för en noob?
    Och hur mkt tappar jag på att skippa den extra rutan och istället byter ut innerglasen?

7. fremax
    Husägare · Nivå 14
    Hum, med största sannolikhet är det en spikad trälist som håller i glaset. Syns säkert inte då spikskallarna är övermålade 10gg;) trälisten monteras bort "utifrån" och inte från rummet sett om du förstår vad jag menar.

Du får bort listen genom att skära bort färgen mellan list-spröjs och sedan försöka bryta med något smalt, kittkniv,kniv,litet stämjärn .
    Det kommer kräva ommålning efter..
    Problemet som du kommer få(troligen) om du monterar på en extraruta innanför är fukt och kondens, då du kommer fånga in relativ fuktig luft som kommer att värmas upp och kylas ner.

Redigerat 13 jan 2015 22:23
  8. K
    Medlem Nivå 8
    Ok, får ta dit en polare som e glasmästare.
    Haha dom sista rutorna lär ja va redigt skillad, finns ett gäng i huset om man säger så:p

Men jag ska börja att fixa en ruta så man kan jämföra om det faktiskt blir någon större komforteffekt.

MVH/

• Laddar…
  9. fremax
    Husägare · Nivå 14
    Tänk på att en ruta/fönster i ett tum endast kommer vara väldigt svårt att känna skillnad på, gör ett rum för att få en bättre effekt.
    Byt även tätningslist mellan fönster och karm mot en siliconebaserad (finns på leifarvidsson.se) och se över/montera dammtätlist melan bågarna för bästa resultat :)

10. K
    Medlem Nivå 8
    Ja jag gör i hela lägenheten (2st dubbelfönster) så får vi se.

MVH/

11. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Ska man göra ett experiment så ska man bara ändra på en parameter åt gången. I det här fallet lämpligen:
    1) Byte av tätlister först. Känn (mät helst) om det gör någon skillnad.
    2) Montera dammlist. Känn (mät helst) om det gör någon skillnad.
    3) Byt/montera energiglas. Känn (mät helst) om det gör någon skillnad.
    Då vet du bättre vilken effekt de olika parametrarna har på komforten.

Vill du ha ännu bättre kontroll så byt ordningen på de tre stegen på ett annat fönster. Helst i samma rum och på samma vägg för att få så lika villkor i övrigt som möjligt. (Naturligtvis måste fönstren också ha samma förutsättningar vad gäller elementvärme.)

12. W
    Medlem Nivå 1
    Bjud över polaren på kaffe och kaka och be han titta på fönstren.

Edit: kan du ordna en bild från yttre delen av innerbågen?

Redigerat 13 jan 2015 23:13
  13. fremax
    Husägare · Nivå 14
    Kloka råd!

14. Dheri
    Husägare · Nivå 10
    Jag går också i tankar att renovera fönster och i samband med detta sätta in energiglas, tycker att den här foldern från energimyndigheten är läsvärd.
    Fönsterrenovering med energiglas

15. K
    Medlem Nivå 8
    Tack, detta får bli kvällens läsning