Vilka hustillverkare finns det som satsar på mer energieffektiva hus? Jag tänker på extra isolerings etc. Jag vet om Faluhus, Villa Varm och Ekohus men vill gärna ha tips på fler. Vi är inne på att bygga ett hus som är nära nog ett passivhus, men kanske inte fullt ut.
Tacksam för alla tips!

mvh, Ingela

vet inte om denna hamnade i rätt kategori?...

Vad är det som räknas som energieffektivt? 100 kw/h per kvm och år, 70 kw/h per kvm och år eller 30 kw/h per kvm och år?

70/kvm är väl rätt standard. Först neråt 50 börjar det väl vara energisnålt.

jag skulle gärna bygga ett hus med 70kwh/kvm och år eller lägre... Visste inte att det fanns fastställda gränser ens :-o

Har läst artikeln och den ger ju några tips också. Skulle gärna vilja veta vilka de ytterligare alternativen är om någon har koll?

Det finns egentligen inga passivhus som kataloghus just nu. Däremot finns ju mer eller mindre bra hus ur energiaspekt. Personligen tycker jag att LB-hus ligger långt framme i tekniken - lättregelväggar med 2-skiktssystem vilket motsvarar en vanlig isolering på över 300 mm i yttervägg. De har dessutom Elite Extreme-fönster som standard vilket ger deras hus väldigt bra driftskostnader. Bl.a. detta förklarar varför deras hus ligger lite högre än segmentet med t.e.x Myresjöhus, Vårgårdahus, Göetenehus.

Letade upp en siffra som jag fick från LB-hus på deras Ugglan 159. Det skulle landa på ca 13 000 kWh /år inklusive hushållsel. Kvar är alltså 8000 för uppvärmning och vatten per år vilket ger ca 50 kWh/kvm/år. Detta med standard FLVP vilket är riktigt bra! Många glömmer att titta på denna faktor när de väljer hus.

Nej, det finns ju ännu inga passivhus som kataloghus, så därför är jag intresserad av att hitta några firmor som bygger tätt och välisolerat så att man får ner energiförbrukningen så mycket det går utan att det är ett renodlat passivhus. Det där med LB-hus lät ju bra, tack för tipset. Frågan är ju om de bygger här upp?

Jag vet att det är några firmor som just nu håller på och lägger om sina väggkonstruktioner så att de skall bli bättre isolerade, t.ex. Vårgårdahus och Götenehus. Vet dock inte hur långt de har kommit ännu och hur det exakt komer att bli. Undrar om inte Karlssonhus har en bra väggkonstruktion också...osäker där. LB-hus täcker en stor del av Sverige men eftersom de alltid arbetar med egna entreprenörer när det är totalentreprenad är jag osäker hur det ser ut längre upp i landet. Slå en signal och spana in deras Ugglan-hus. Mycket prisvärda om man trivs med standard-planlösningen.

Emrahus som finns längre ner i forumet kommer tydligen med passiva katalog hus nu.

Många tack för tipsen! Ska kolla upp dessa.

kungkokos skrev:
Letade upp en siffra som jag fick från LB-hus på deras Ugglan 159. Det skulle landa på ca 13 000 kWh /år inklusive hushållsel. Kvar är alltså 8000 för uppvärmning och vatten per år vilket ger ca 50 kWh/kvm/år. Detta med standard FLVP vilket är riktigt bra! Många glömmer att titta på denna faktor när de väljer hus.
Har ganska exakt samma siffror för mitt Älvsbyhus Höner 160kvm med 13.000kWh/år, så jag vet inte om LBHus ligger "Top of the line" direkt.

Är det verkligen inklusive hushållsel? Om du jämför Älvsbyhus konstruktion med LB-hus så bör de inte ha en suck att komma i närheten. Att Ävsbyhus skulle vara bättre på detta än Myresjöhus och Götenehus har jag svårt att tänkta mig. Är det din faktiska förbrukning eller den uppskattade?

Enligt IVT:s beräkningar kommer vårt nya en-plans hus på 180 m2 kräva ca: 33 kw per kvm i drift med jordvärme. Vi kommer ha 235 mm isolering i väggar, 300 i plattan & mellan 300-500 i tak. Fönster blir med u-värde 1,1. Verkar vara väldigt kostsamt att komma ner i lägre värden än så för vår del. Tar måååååååååååånga år att tjäna in det även om elkostnaderna stiger till det dubbla. Anser själv att det kommer bli energieffektivt nog & det är väl ändå ganska standard vad gäller isoleringsgraden. Vi kommer förmodligen bygga med en liten firma som prefabricerar stomme & takstolar. Resten byggs på plats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.