Hej!

Jag förser huset med vatten via en rörspets. För några månader sedan så satt jag ner en ny spets typ 20 m från den gamla, för att den gamla gav dåligt flöde. Vattnet från den förra rörspetsen var ganska järnrikt och svavelrikt (luktade ägg när man tappade upp vattnet). Den nya spetsen ger lite bättre flöde, vattnet är inte lika järnrikt och jag upplevde direkt när jag testade spetsen (innan jag kopplade in den) att vattnet inte luktar lika mycket ägg. Och det tycker jag fortfarande att det inte gör, i alla fall när man tappar upp vattnet ur kran och ska dricka ur ett glas t.ex. Däremot när jag sätter på duschen så kommer en jättetydlig lukt av ägg.

Vad kan detta bero på? Jag inbillar mig inte, har frågat andra och de tycker inte att vattnet från kranen luktar något. Alla i familjen (4) säger dock att de känner av att det luktar fis i duschen? Oftast bar precis i början när man sätter igång den.

Har du offeranod i VVB. Lite svavelväte tillsammans med en anod, det är magnesium i dom och då luktar det illa. Kan du prova med att ta bort anoden.

J jonaserik skrev:
Har du offeranod i VVB. Lite svavelväte tillsammans med en anod, det är magnesium i dom och då luktar det illa. Kan du prova med att ta bort anoden.
Tack för ditt svar. Ska kolla lite närmare på detta.

När man duscha så sprids vatten ut i luften mycket mer i tunna strålar och mer svavelväte hinner dunsta ut i luften än när det tappas från kran.

Med andra ord om man kommer över svavelvätets lukttröskel i luften eller inte, vilket varierar mellan 0.008 - 0.1 ppm enligt en källa (av många) i luft och beroende på näsa i hur känslig man är för doften...

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.