Vi körde en ordentlig vända ca 15 år sedan, rev alla utreglade innerväggar i källaren som börjat lukta skarpt mögel. Riktigt blött och sunkigt, ruttet trä larver etc. Rev av ytterskiktet på källarväggarna med någon Hilti väggslip, var ett helvete men det blev bra till slut. Putsade upp väggarna egenhändigt, målade med silikatfärg det blev perfekt och har hållit sig mycket bra, torrt och fint.

Men... det visade sig att vi glömt (rättare sagt struntade i) några mindre segment, vi pratar om ca 4 meter vägg i ett förråd och en del i en verkstad. Nu har det plötsligt börjat lukta precis så här mögligt igen, och det är tydligt lokaliserat till dessa iofs "kända" kvarvarande utreglade innerväggar i källaren.

Så idag var jag iväg och inhandlade en engångsoverall, en bra halvmask med P3-filter som borde räcka (annars får jag köpa till bättre filter som även tar gaser), skyddsglasögon, handskar. Plus en sjuhelvetes kofot, råkat slarva bort min gamle men denna är mycket bättre (Hultafors). Tigersåg i högsta hugg med rivningsblad.

En positiv sak är att det finns en sån där inloppsventil modell tallrik i utrymmet. Jag tänkte att det kunde komma väl till pass om man vänder flödet med en fläkt. Så jag snickrade ihop en evakueringsfläkt nu i kväll i en kartong helt enkelt, bara att tejpa på väggen med silvertejp eller någon enkel bygel. Julas billigaste badrumsfläkt à 129 kr, 95 m3/h flöde: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ntilation/badrumsflaktar/badrumsflakt-012676/

Hoppas detta kan bidra till en så dräglig arbetsmiljö som möjligt tillsammans med halvmasken med P3-filter: https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/andningsskydd/hel-halvmasker/halvmask-000036/
Hemgjord evakueringsfläkt monterad på en kartong, med en vit badrumsfläkt fastsatt och fäst på väggen med sladd och plugg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmabyggd evakueringsfläkt monterad i en kartong, fastsatt med superlimmad plugg, med ett vitt fläkthjul i mitten.
Skapa konto
Närbild på en superlimmad plugg fäst i en kartong, med kanten av en monterad fläkt synlig i bildens nedre del.
Skapa konto

Baksida tätat med Trelleborg K-profillist, bör bli tillräckligt. Tog med en bild också på hur man kan sätta fast en fläkt i kartong med superlimmad plugg, det gick bra faktiskt men man får dra försiktigt :-)

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.