Hej!
Jag köpte en gammal gård för 1,5 år sedan. Då hade den stått tom i ca 6-8 år och mannen som bodde där innan mig ska ha använt ytterst lite vatten, säg 20 liter i veckan. Enligt grannarna ska det vara väldigt god tillrinning i brunnen (och jag undrar vad de baserar det på). Under det gångna året har jag inte använt brunnen alls- men nu är mitt badrum klart och rörmokaren har börjat koppla in det. Och brunnen är sedan två månader nästintill snustorr.
Våren 2012 och 2013 var det mycket vatten i brunnen. I våras pumpade jag ur uppskattningsvis 40-50 kbm vatten i omgångar (som mest 16-20 kbm pr gång, använde en pump som drog upp 2 kbm pr timme). Då gick det inte att tömma brunnen, inte med den pumpen iaf. Man hörde hur det porlade in vatten i brunnen. Efter de intensiva uttagen i våras (som gjordes inför vattenprovtagning) så har brunnen bara fått stå. Sommaren var mycket torr och nu är grundvattennivåerna fortfarande mycket under de normala där jag bor (3 mil norr om Uppsala). Jordarten är morän. Brunnen har två cementringar överst som tillsammans är ca 1 meter djupa, sedan är brunnen stensatt ner till 6-7 meters djup.

För två veckor sedan tog jag ut en sugbil som sög upp bottensediment och rensade litegrann. Brunnen var nästan helt ren, inget läskigt "slem" efter råttor och annat. När han rensat lite, så kunde man se att lite vatten började sippra fram. Därefter återfyllde han brunnen med ca 1,5 kbm vatten, dock under sådant tryck att det bara blev en enda gegga nere i botten på brunnen. Jag tror att han satte igen den lilla rännilen som börjat ta sig fram i brunnen igen. Jag har kollat brunnen några gånger sedan dess, med några dagars mellanrum, och nu har det vatten som han återfyllde med runnit bort. Det är lika lite vatten i brunnen nu som det var innan, dessutom är vattnet fortfarande alldeles brunt.

Börjar allvarligt ledsna på att inte ha vatten inomhus och funderar på att borra en brunn. Har fått en muntlig offert på 40-60 tkr för 40 m djupt borrhål (risk för relikt vatten), inkl pump, grävning,rörmokeri, foderrör. Han nämnde dock inte någon "vattengaranti" eller pris för tryckning för att uppnå tillräcklig tillrinning. Vet inte heller diameter på brunnen. Vi pratade kort i fredags och jag ska få en skriftlig offert.
På gården finns två bostadshus och just nu bort jag själv- men vill i framtiden hyra ut det ena huset. Det finns även stall med plats för några hästar, får etc. Jag hade tidigare planerat att fixa en ny brunn i samband med att det är dags för hyresgäster och fler fyrfota vänner att flytta in på gården. Vill egentligen skjuta på kostnad för ny brunn- men ser det mer eller mindre som en kostnad som jag någon gång måste ta.

Det är flera frågor som snurrar i huvudet: 4 av 5 borrade brunnar har så dålig vattenkvalitet att filter krävs (?). Det verkar vara snordyrt med filter. Jag har ju dessutom ingen aning om hur många och vilka filter som kommer behövas. Det verkar därför vara svårt att fastställa totalkostnaden för brunnsborrningen. Min granne sa att deras vatten blev bättre efter en tids användande. Hans vatten var väldigt salt. Vid vilka slags "föroreningar" kan vattnet bli bättre efter en tids användande?

När det gäller den grävda brunnen så finns inga garantier för att vattnet kommer tillbaka, eller att den inte sinar igen. Efter 16 månader utan badrum, kök, tvättmaskin, inomhustoa etc så behöver jag kanske inte nämna att jag längtar ihjäl mig efter vatten och vill av hela mitt hjärta ägna vintern åt underbara vattenkonsumerande hushållssysslor såsom disk, tvätt, städ, dusch, hundbadning etc ;)! Jag vill alltså inte ständigt snåla med vattnet- som man kanske, eller kanske inte, kommer behöva göra med min grävda brunn.

Det finns en till tråd här på forumet om att gräva brunn istället för att borra. Jordarten på gården är som sagt morän och gränsar till mark med lerjord. Jag har för mig att brunnar grävda i morän är känsligare för torka, än om det är mer sandblandad jord?

Mina alternativ är:
1. Avvakta och se om vattnet rinner till i befintliga brunnen och chansa på att det kommer räcka.
2. Borra en brunn och chansa på att jag kommer ha råd med ev filteranläggning
3. Gräva en brunn och chansa på att den inte kommer sina...

Har ni några råd att ge?

Tack på förhand!!!

Finns det några andra alternativ
4) Koppla in dig på någon grannes vattenanläggning?
5) Kommunalt vatten?
6) Skapa en samfällighet med grannar?

Om inte så tycker jag att beslutet är enkelt.
  • Du kommer att behöva mer vatten när du får hästar och/eller hyresgäster
  • Du kan inte räkna med att hyresgästerna ska vara sparsamma med vatten, så den nuvarande brunnen duger troligen inte.
  • Ordentlig vattentillgång ger en stor förbättring av livskvalitéten.
  • Har du problem med vattenkvalitéten så måste du ha en renings/filtreringsanläggning. Beroende på vad det är för problem med vattnet så kanske du kan använda "fulvatten" till tvättmaskin,toaspolning, hundtvätt och liknande och filtrerat "finvatten" till matlagning och dusch.

Mitt tips är att ta ett snack med banken om du har problem med finansieringen. Man måste ha vatten.

• Gilla
rusta
  • Laddar…
Om du pumpar brunnen torr nu och monitorerar hur snabbt den återfylls så kanske tillflödet ökar igen.
Jag tror inte att pumpbilens återfyllnad orsakade mer än att det rörde runt, vattnet kommer flöda åter om det bara finns i marken runt om. Men nivån kan ha sjunker så mycket att du bara har ett par dm på botten mot någon meter innan?

Tack Pelpet!
Kanske samfällighet med en granne som jag vet har en sinande brunn? Ska prata lite med dem. Dock ligger deras gård ca 500 meter bort och vi måste korsa en annan bondes mark med vattenledningen.

Kommunalt vatten finns inte ute hos mig. Dela vatten kanske går; en granne ca 300 meter bort har en borrad brunn enligt brunnsregistret. Även här gäller det att man måste gräva ner vattenledningen på annan bondes mark och dessutom korsa en asfalterad väg. Den drivs dock av en samfällighet så det kanske är lättare att få tillstånd att göra det ingreppet.
Jag tänker lite som du; att det egentligen inte finns så många alternativ än att bita i det sötsura äpplet och investera i en borrad (eller grävd?) brunn och ev tillhörande reningsanläggning. Ska jag vara säker på tillgången (men kanske inte kvaliteten) så är det väl borrad brunn som gäller?

:) / Farmor Risberg

Hej Corre och tack för ditt svar!
Innan sugbilen kom ut hade jag ca 2 dm vatten i brunnen. När pumpbilen hade återfyllt var det ca 1-1,5 meter vatten i brunnen. Nu är det tillbaka på 2 dm. Jag tror att det är helt torrt i backen. Nu har vi ju en liten storm på intågande och kanske kommer det rejält med regn som kan stimulera påfyllningen en aning. Vi får se.
Kanske ska jag hyra en dränkpump då? Vore ju väldigt spännande att se om det kommer nåt vatten öht!
Tack för svar :)!

Att det runnet undan är bra. Om vattnet rinner iväg så är kanalerna utåt öppna, och vatten kan rinna in igen.
En dränkpump kan vara vettigt för att motionera flödet.

Vad har du för botten i brunnen idag? Morän, sand eller organiskt? Ligger botten på 7m, eller är det stensatt djupare?
Kanske kan slå ned en rörsprets 1-2m i befintlig brunn och hitta vatten om det är aningen djupare än brunnen är idag.

Beroende på djupet så kanske en dränkpump inte orkar pumpa ut vatten, isf behöver du en annan modell.
Tex Biltema art:17987 för 900:-. alt art:17951 med lite tillbehör (hängande i ett rep).

17987 kan fungera som pump till hushållet långsiktigt med, med reservation för kvalitén som jag inte vet något om.

edit:
Om du kryper ned i brunnen måste du vara försiktig. Dels är det rasrisk, och dels kan syret förbrukas. Så en medhjälpare på land som övervakar är A-O!

För att vattnet ska kunna tränga in måste kapilärnivån på grundvattnet överstiga understa nivån. Det verkar docjmk inte vara så i detta fall. Det är visserligen väldigt lågt grundvatten i stora delar av sverige i år men det är aldrig bra att brunnen sinar.
Dessutom är en stensatt brunn inte så tätt så det kan lätt bli humus i vattnet.

Borra eller spetsbrunn beroende på hur det ser ut geologiskt skulle jag satsa på.

corre skrev:
Att det runnet undan är bra. Om vattnet rinner iväg så är kanalerna utåt öppna, och vatten kan rinna in igen.
En dränkpump kan vara vettigt för att motionera flödet.

Vad har du för botten i brunnen idag? Morän, sand eller organiskt? Ligger botten på 7m, eller är det stensatt djupare?
Kanske kan slå ned en rörsprets 1-2m i befintlig brunn och hitta vatten om det är aningen djupare än brunnen är idag.

Beroende på djupet så kanske en dränkpump inte orkar pumpa ut vatten, isf behöver du en annan modell.
Tex Biltema art:17987 för 900:-. alt art:17951 med lite tillbehör (hängande i ett rep).

17987 kan fungera som pump till hushållet långsiktigt med, med reservation för kvalitén som jag inte vet något om.

edit:
Om du kryper ned i brunnen måste du vara försiktig. Dels är det rasrisk, och dels kan syret förbrukas. Så en medhjälpare på land som övervakar är A-O!
Hej igen Corre!
Tack för svar!
Ja, kanske är det vettigt att tömma brunnen på de få liter som finns kvar, för att motionera flödet.

Brunnsbottnen är av sand. Men det ser ut som att "brunnsmuren" (brunnsväggarna av sten) liksom går inåt brunnen allra längst ned, så att det är ett par stora stenar som också syns i brunns"golvets" ytterkanter. De stenarna, som uppskattningsvis är runt 20-30 cm höga, är inte täckta av vatten idag.
Pratade med en granne igår och han hade en kraftig dränkpump jag kan låna av honom om ett tag.

Det har regnat lite sedan jag kollade brunnen senast (i lördags) så jag ska väl ut och dra bort brunnslocket och kolla idag. Vi fick inte mycket till storm i går, men det regnade en del iaf :).
Positivt att det var bra att vattnet runnit undan! Jag trodde nästan det var tvärtom, eller utan betydelse. Jag trodde att det mest var ett tecken på att marken runt brunnen är torr och vill ha vatten :).

mogge_73 skrev:
För att vattnet ska kunna tränga in måste kapilärnivån på grundvattnet överstiga understa nivån. Det verkar docjmk inte vara så i detta fall. Det är visserligen väldigt lågt grundvatten i stora delar av sverige i år men det är aldrig bra att brunnen sinar.
Dessutom är en stensatt brunn inte så tätt så det kan lätt bli humus i vattnet.

Borra eller spetsbrunn beroende på hur det ser ut geologiskt skulle jag satsa på.
Hej Mogge!
Tack för ditt svar!
Ja, det stämmer ju att grävda brunnar inte är så täta... Och det blev knappast bättre av att grävmaskinisten grävde ett litet hål på brunnens stensatta sida när han skulle gräva fram för vattenledningen! Så nu har ytvattnet fritt flöde in i brunnen. Det är ju ganska relevant information när det gäller att råda om det är ny brunn eller inte som gäller.... ;).
Spetsbrunn känns lite sådär- inget jag kommer göra själv eftersom jag inte har så stora möjligheter att få hjälp här ute, utan i så fall så får jag ringa ut någon firma som kan hjälpa mig.
Det är morän här. Gränsar till lerjord.
Jag har funderingar på att gräva en ny brunn. Känner en grävmaskinist och han får hyra maskin mycket billigt av en ursnäll bonde i vår by. Men morän ska väl vara känsligt för lågt grundvattenstånd? Eftersom nya brunnen i framtiden förhoppningsvis ska försörja två hushåll och ett stall med vatten så behövs en god kapacitet.

Mogge, du är ju vår expert på vattenfilter och borrade brunnar- hur stor (mellan tummen och pekfingret) är genomsnittskostnaden för filter för en nyanlagd borrad brunn? Mina grannar har vatten som är kalk- och järnrikt (ligger tom. en gammal järngruva någon km hemifrån mig). Bor i Uppland, mellan Björklinge och Vendel.

Jag har fått en offert på borrad brunn, 40 meter. 4" borrhål. Är det inte smart att ta en grövre dimension på borrhålet om man inte kan borra så djupt pga risk för relikt vatten?

Hemmakatten
Tycker att det mest framtidssäkra är att borra en ny brunn.

Priset du fått (40-60´) är ett bra pris om det även inkluderar en hydrofor eller hydropress (eller har du redan en sådan som inte behöver bytas). 115mm diameter är, eller var åtminstone, den vanligaste dimensionen. Vi borrade med 140mm diameter (har ett vanligt hus men med gäststuga som är full med gäster stor del av sommaren). Har du framtida stor förbrukning med stall hästar osv. kan den minsta dimensionen nog vara för liten. Det kanske t.o.m. kan vara bra att överväga att borra ett hål med 165mm diameter. Det finns då mer vatten lagrat i hålet. Har man risk för relikt vatten och inte kan borra så djupt är en större dimension än 115mm att föredra. Priset ökar förstås med dimensionen.

Det är svårt att förutse exakt HUR mycket vatten en brunn kommer att ge. I brunnskontraktet står dock att borraren garanterar en viss mängd vatten per timme/dygn. Uppnås inte den mängden högtryckstrycker man brunnen så att vattensprickor uppstår nere i berget. Det är viktigt att du anlitar en brunnsborrare som är ansluten till en branschorganisation, antingen GeoTech eller Avanti. Det är också bra att anlita en brunnsborrare som känner till trakten och markförhållandena. Du behöver inget bygglov för att borra efter vatten, dock så bör brunnen placeras på rätt avstånd från avloppsanläggning, gödselbrunn och så att brunnen inte ligger "nedströms" från sådan anläggning.

Brunnsborrning berättigar till ROT-avdrag (arbetsdelen).

Farmor Risberg skrev:
Positivt att det var bra att vattnet runnit undan! Jag trodde nästan det var tvärtom, eller utan betydelse. Jag trodde att det mest var ett tecken på att marken runt brunnen är torr och vill ha vatten :).
Man kan ju se det så med, marken suger vattnet, men den kan också släppa tillbaka vattnet lika lätt.
Om det bara är grundvattenivån som är låg nu så kanske det återhämtar sig efter regn och motionerade.

Vi har vattennivåer på vissa platser i landet där idag inte finns levande personer som sett så låg vattennivå.
Många grävda brunnar har sinat och brunnsborrarna kör för högtryck.
Så du kanske chansa på att vattennivån ökar igen och under överskådlig tid återkommer inte dagens problem, eller så som jag ser det borrar du för en ny brunn. Vet att det t.ex. i norra Uppland just nu kan vara väntetider på att få ett hål borrat.

• Gilla
Farmor Risberg och 1 till
  • Laddar…
Farmor Risberg skrev:
Hej Mogge!
Tack för ditt svar!
Ja, det stämmer ju att grävda brunnar inte är så täta... Och det blev knappast bättre av att grävmaskinisten grävde ett litet hål på brunnens stensatta sida när han skulle gräva fram för vattenledningen! Så nu har ytvattnet fritt flöde in i brunnen. Det är ju ganska relevant information när det gäller att råda om det är ny brunn eller inte som gäller.... ;).
Spetsbrunn känns lite sådär- inget jag kommer göra själv eftersom jag inte har så stora möjligheter att få hjälp här ute, utan i så fall så får jag ringa ut någon firma som kan hjälpa mig.
Det är morän här. Gränsar till lerjord.
Jag har funderingar på att gräva en ny brunn. Känner en grävmaskinist och han får hyra maskin mycket billigt av en ursnäll bonde i vår by. Men morän ska väl vara känsligt för lågt grundvattenstånd? Eftersom nya brunnen i framtiden förhoppningsvis ska försörja två hushåll och ett stall med vatten så behövs en god kapacitet.

Mogge, du är ju vår expert på vattenfilter och borrade brunnar- hur stor (mellan tummen och pekfingret) är genomsnittskostnaden för filter för en nyanlagd borrad brunn? Mina grannar har vatten som är kalk- och järnrikt (ligger tom. en gammal järngruva någon km hemifrån mig). Bor i Uppland, mellan Björklinge och Vendel.

Jag har fått en offert på borrad brunn, 40 meter. 4" borrhål. Är det inte smart att ta en grövre dimension på borrhålet om man inte kan borra så djupt pga risk för relikt vatten?
Jag brukar säga att det kan kosta lika mycket att rena vattnet som det kostar att anlägga en borrad brunn. Är det kalk och järn, mangan kostar det ca 20 000 för filtret. Tänk på att alltid montera en Hydropress på en borrad brunn för att inte tillföra syre i vattnet.

Det är jättebra med en större dimension på röret. Skulle det visa sig bli yttvattenläcka kan man sätta ner ett rör innanför och på det sättet få en ny chans att tätta brunnen.
Väldigt duktiga firmor för protokoll för varje meter just för att man ska kunna se såna problem. Alla sprickor och tryckfall dokumenteras och behövs det så kan man efterjustera med ett mindre rör. Dessa firmor är dock inte dom som vinner en offert tävling men som kan spara många tusenlappar om oturen är framme.

• Gilla
Farmor Risberg
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Tycker att det mest framtidssäkra är att borra en ny brunn.

Priset du fått (40-60´) är ett bra pris om det även inkluderar en hydrofor eller hydropress (eller har du redan en sådan som inte behöver bytas). 115mm diameter är, eller var åtminstone, den vanligaste dimensionen. Vi borrade med 140mm diameter (har ett vanligt hus men med gäststuga som är full med gäster stor del av sommaren). Har du framtida stor förbrukning med stall hästar osv. kan den minsta dimensionen nog vara för liten. Det kanske t.o.m. kan vara bra att överväga att borra ett hål med 165mm diameter. Det finns då mer vatten lagrat i hålet. Har man risk för relikt vatten och inte kan borra så djupt är en större dimension än 115mm att föredra. Priset ökar förstås med dimensionen.

Det är svårt att förutse exakt HUR mycket vatten en brunn kommer att ge. I brunnskontraktet står dock att borraren garanterar en viss mängd vatten per timme/dygn. Uppnås inte den mängden högtryckstrycker man brunnen så att vattensprickor uppstår nere i berget. Det är viktigt att du anlitar en brunnsborrare som är ansluten till en branschorganisation, antingen GeoTech eller Avanti. Det är också bra att anlita en brunnsborrare som känner till trakten och markförhållandena. Du behöver inget bygglov för att borra efter vatten, dock så bör brunnen placeras på rätt avstånd från avloppsanläggning, gödselbrunn och så att brunnen inte ligger "nedströms" från sådan anläggning.

Brunnsborrning berättigar till ROT-avdrag (arbetsdelen).
Priset är för färdig anläggning, inkl mindre grävningsarbete, rörmokeri och pump/hydropress. Men inte elen.
Jag har fått tre olika offerter nu, varav en 40-60 tkr för färdig anläggning. De två andra är på ca 70 tkr inkl "allt". Men samtliga har angett att de använder 4" borrkrona. De som jag har som favorit (som jag fått rekommenderade) har inte någon grövre borr än 4". Favoriten garanterar 83 l pr timme. De andra 100 l pr timme. Garantin gäller efter tryckning, som kostar 5 625 kr hos favoriten och en till, och hos den tredje kostar det 8000 kr.

Svårt det här. Väntar på svar från banken om de kan hjälpa mig med finansieringen. Har massor av låneutrymme kvar räknat på gårdens värde- men inte på min inkomst! Bankerna har verkligen blivit restriktiva. För några år sedan så fick jag låna tre gånger så mycket på min inkomst (visserligen till br) än vad jag får göra nu. Men, vatten måste jag ha. Så är det bara :)! Kollade brunnen imorse igen, ingen skillnad. Har dock inte motionerat den något. Det har dock regnat ett antal tiotal mm de senaste dagarna så det kanske rinner till... Men hålet i brunnssidan gör ju att jag inte är jättesugen på att dricka det vattnet ändå.

Tack för svar och engagemang :)!

• Gilla
corre
  • Laddar…
AndersS skrev:
Vi har vattennivåer på vissa platser i landet där idag inte finns levande personer som sett så låg vattennivå.
Många grävda brunnar har sinat och brunnsborrarna kör för högtryck.
Så du kanske chansa på att vattennivån ökar igen och under överskådlig tid återkommer inte dagens problem, eller så som jag ser det borrar du för en ny brunn. Vet att det t.ex. i norra Uppland just nu kan vara väntetider på att få ett hål borrat.
Hej Anders S!
Ja, grundvattennivån är ju låg och i Uppland fortfarande mycket under det normala enligt SGU:s rapport för oktober. Inga av mina grannar har problem dock, men jag antar att det är många faktorer som spelar in här.
Brunnsborrarna har också berättat att det även är högsäsong för borrning av bergvärme nu, och till råge på allt så borrar de brunnar som tokar pga. grundvattnet. Dock har de blivit lite tysta när jag berättar att jag inte haft vatten/badrum på 1 år och 4 månader och säger att de kan prioritera mitt vatten... :). Undrar vad de tänker. Jag känner mig inte riktigt klok som stått ut. Är ju en helt vanlig tjej utan någon som helst vattenfobi ;). Är egentligen lite städmanisk men det har man ju fått lägga åt sidan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.