Byggahus.se
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Helt riktigt. Det är bara en liten detalj som missas där... Flera av oss har önskat UTBILDNING. Vad gäller hemmafixare så har de noll utbildning inom vad de ger sig på, varvid de tror att det är så lätt och smidigt som på tv.
Om det blev tillåtet att göra elinstallationer i sitt eget hem så skulle det rätt snart krylla av "hempularutbildningar".
 
Jag skulle kunna tänka mig 10-15000 för en utbildning. Det blir snabbt återbetald och jag slipper vara olagligt och skulle kunna genomföra mina renoveringar betydligt billigare och säkrare än idag även om jag bara gör lagliga saker.
 
  • Gilla
Alfons3301 och 2 till
  • Laddar…
M Matten skrev:
Därav resten av texten under videon. Jag tror helt enkelt inte att tillräckligt många skulle vara intresserade av utbildningarna.
Det är din TRO. Den är inte mer värd än min, och jag tror att det ÄR tillräckligt många.
 
Rrrrr Rrrrr skrev:
3 år på gymnasie sen 4 år till på företag (som kan ses som utbildning innan man är fullbetald).
Jag måste be om en förklaring på begreppet fullbetald(låter som när man gett för mycket dricks till bartendern). Betyder det att man kliver in på lägsta steget i ett tariffsystem ? Därefter en löneutveckling enligt nya avtal?

Har såklart också varit och tallat på det som eg. är behörighetskrävande. Bytt strömbrytare mot dimmer, fräst spår i ltbtg och fäst slang enligt anv. från elektriker men aldrig pillat i en central.
Efter 4 år på högskola och 30 år i samma bransch måste jag arbeta 18 h för att få ett montage enligt TS exempel. Då kanske det är förlåtet med ett eller annat felsteg(eller det är ju det det inte är).
Dock lider jag inte av problemet med elektriker som ”luras”/inte dyker upp. En av fördelarna med att bo på vischan antar jag.

Mvh/LOB
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Lågspänning menade du väl?
Visst gjorde jag det, har redigerat inlägget nu.
Jäkla autospell på mobilen.
Tack för påpekandet :)
 
L lob skrev:
Jag måste be om en förklaring på begreppet fullbetald(låter som när man gett för mycket dricks till bartendern). Betyder det att man kliver in på lägsta steget i ett tariffsystem ? Därefter en löneutveckling enligt nya avtal?

Har såklart också varit och tallat på det som eg. är behörighetskrävande. Bytt strömbrytare mot dimmer, fräst spår i ltbtg och fäst slang enligt anv. från elektriker men aldrig pillat i en central.
Efter 4 år på högskola och 30 år i samma bransch måste jag arbeta 18 h för att få ett montage enligt TS exempel. Då kanske det är förlåtet med ett eller annat felsteg(eller det är ju det det inte är).
Dock lider jag inte av problemet med elektriker som ”luras”/inte dyker upp. En av fördelarna med att bo på vischan antar jag.

Mvh/LOB
Det är enligt fackets lönestege. Före 1 årsmontör är ett år av lärlingstid:
Tabell över fackets lägstalöner för elektriker per erfarenhetsår från 2017 till 2019.

Ovanstående är fackets lägstalöner. Finns nästan ingen elektriker som tjänar så där lite.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och lärlingar har också lite lön:
(Och efter 721 timmar är de anställda tills vidare)

Lärlingstiden delas i två delar
Först perioden 0 - 720 timmar. Lägsta lönen enligt installationsavtalet är 14 269kr / månad (Från 2018-05-01)

Andra perioden 721 timmar - tills dess att lärlingstiden är klar (vanligast 1 600 timmar). Lägsta lönen enl Installationsavtalet är 16 525kr / månad (Från 2018-05-01).

När du är klar med dina lärlingstimmar är det dags för certifiering. Den dag då alla timmar är jobbade är det samma som 1:e års montörsdag. Det är denna datum som kommer att stå på ditt certifikat. Nu skall du även ha lön som 1:e års montör, 17 878 kr / månad ( Från 2018-05-01).

källa:https://www.sef.se/medlem/larling/anstallningsvillkor-och-lon/
 
Redigerat:
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Som synes är lönen inte så väldigt hög.
Det som elektriker tjänar pengar på är ackordsarbete på bygge.
Så en elektriker som kommer hem till en privatperson för att göra ett småjobb skär inte guld med täljkniv.
Trots detta finns det även de som vill jobba inom det gebitet ;)
 
Rrrrr Rrrrr skrev:
Om det blev tillåtet att göra elinstallationer i sitt eget hem så skulle det rätt snart krylla av "hempularutbildningar".
Exakt, och utbildning och information är det som driver ALL utveckling framåt. Inte inlåsning av kunskap.
 
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är en relevant fråga. Men menar du att det är omöjligt att säkerställa kvalitén på det arbete som en innehavare gör?

Det är en lång väg till att man lättar på behörighetskraven, men det första stegen är att beskriva motiv och ha en vilja för att söka lösningar. Då ska man nog inte snegla alltför mycket på nuvarande modell utan tänka ganska fritt, och ta lärdom av andra länder som t.ex England. Där ingår att bedöma vilka kunskaper och färdigheter som faktiskt behövs idag, med dagens moderna elmateriel och teoretiska och praktiska hjälpmedel. Att söka problem är ingen väg framåt.

Målet måste vara att varje arbete är säkert och inte gäller "för eget bruk" eller liknande. Hälsan hos den egna familjen väger ju lika tungt som hos nästa ägare.
Inte omöjligt att säkerställa att hempularen gör ett bra jobb, vet att det finns många icke yrkesmän (bla på det här forumet) som vet vad de håller på med.
Men frågan är hur ett kontrollprogram för hempuleri ska utformas.
Vem ska kontrollera utfört arbete, när ska det utföras?
Vem ska stå ansvarig för det utförda arbetet.
Som det är nu så är det en installatör för regelefterlevnad som ansvarar.
Och om denne sköter sin uppgift så sker det kontinuerligt.
Är den seriöse hempularen redo att ta den kostnaden?
I så fall är det ok.
 
Det är underskott av utbildad arbetskraft inom många områden men det medför inte att lönen stiger vilket det borde om det nu är ett problem för företag.

Jag har fått uppfattningen att det är olika intresseorganisationer som bestämmer villkor och inte beslut baserat på verklig fakta. De som har makten och tar besluten har oftast inte kompetensen utan de väljer att lyssna på utvalda lobbyister. Man kommer alltid att skydda sina egna intressen först även om argumenten är baserade på felaktig eller undanhållen fakta.
Kan man med fakta tydligt visa att något är uppenbart fel kommer man kunna att förändra om man presenterar detta på rätt sätt och för rätt personer.

ESV har uppdrag av regeringen men enskilda politiker påverkas av företag och lobbyister som arbetar med el och som vill skydda sina egna intressen. Jag antar att även tjänstemän inom ESV har kontakt med dessa vilket kommer att påverka deras inställning.

Det kanske är så att yrkesfolk inom elbranschen orsakar mera skada är hempulare men det kommer inte ESV medge självmant för då har man inte utför sitt uppdrag från regeringen korrekt, att säkerställa rätt kompetens hos företag som arbetar med el. Om man ökar kraven till att alla som installerar el måste vara behöriga kommer det bli problem för företagen att hitta personal samt att lönekostnaden troligen kommer att stiga vilket de inte vill. Det kommer också medföra att ett okänt antal som idag arbetar med el kommer att bli utan arbete för att de inte har möjligheten att bli behörig.

Att någon dör pga att någon gör fel är mycket beklagligt men det kommer alltid att hända pga att människor gör fel. Det ligger i naturen.
 
  • Gilla
Johan _i_GBG och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ge inte upp. Du är inte den förste nykomling som hamnar i "blåsväder" pga att du underskattar kunskapsnivån här. Att du sett en massa hemskheter har vi hört förut, och även sett för den delen, det är ingenting vi ifrågasätter men man måste ju in det i sitt sammanhang för ingen statistik tyder på att det dels skulle vara mer en regel än undantag eller att det skulle leda till olyckor.

Du har ju en stark åsikt i att man ska behålla den behörighetsmodell som vi har idag. Du måste ju där räkna med att du mothugg på detta forum, speciellt då tråden delvis handlar om just motiv till att lätta på behörighetsmodellen. :) Förhoppningsvis är diskussionen konstruktiv och underbyggd...för det mesta. Pajkastning brukar leda till moderering.

Om du har 20 år bakom dig i branschen bl.a som elkonsult så har du sett vilken komplexitet som gäller för olika slags arbeten. Vi pratar inte om att dimensionera ett kontorshus här, utan om att förlägga dolda ledningar och liknande. Det är därför förvånande att du framför argument på nivån att "el är inte att leka med" och "lagbrott". Det är verkligen ingenting som varken är okänt eller biter här. Argument på den nivån stämmer inte överens med din erfarenhet.

Det finns däremot många frågor att lösa för att tommib inte ska behöva jobba dessa 11 timmar för att betala elektrikern. Där hoppas jag du vill vara med. Det behövs ögon från alla håll.

Tänk ett forum med drogliberala de tycker det ska släppas fritt. Sen kommer det in en 10e person dom argumenterar emot, lönlöst.

Eller ett forum med folk som tycker att man själv kan bedöma hastigheten och tycker det är löjligt. ”Ska jag inte få köra så fort jag vill med min bil, jag har köpt den för skattade pengar, betalt moms på bilen, drivmedlet ska vi inte prata om...”

Ska jag själv inte kunna bedöma vilka läkemedel jag behöver och när jag behöver dem?

Det lustiga är ju såklart att de flesta här verkar vara positivt inställda, långt ifrån alla vet vad de talar om. Jag har aldrig tyckt att yrket vart svårt, visst finns det svårigheter men sällan i småhus. Det betyder inte att jag tror det vore till gagn för elsäkerheten. Likt exemplen ovan, jag tror jag skulle klara mig med lagliga droger, fria hastigheter och att man kan köpa Opiater på Apoteket utan recept. Jag tror däremot att tillräckligt många inte skulle klara det.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Rrrrr Rrrrr skrev:
Det är enligt fackets lönestege. Före 1 årsmontör är ett år av lärlingstid:
[bild]

Ovanstående är fackets lägstalöner. Finns nästan ingen elektriker som tjänar så där lite.

Tack. Lite som jag tänkte då. Får verkligen lägga band på mig men.........
Neeeeej jag klarar det inte.
Om man istället väljer att efter gymnasiet utbilda sig till sjuksköterska(3 år) eller lärare (3,5-5 år) har man under dessa ”lärlingsår” skuldsatt sig i storleksordningen 250-350000, förmodligen inte haft semester(sommarjobb istället), levt ett glatt men förmodligen rätt torftigt liv(snabbmakaroner). Kommit ut på andra sidan(skuldsatt med ett avdrag på 3% av brtlönen) till en lön som inte är i paritet med 4-års elektrikerns.
Ber om ursäkt för avsteget från trådens grundfråga men problemet är större än att tillåta hempul i elcentralen.

Mvh/LOB
 
  • Gilla
dennisson och 2 till
  • Laddar…
L lob skrev:
Tack. Lite som jag tänkte då. Får verkligen lägga band på mig men.........
Neeeeej jag klarar det inte.
Om man istället väljer att efter gymnasiet utbilda sig till sjuksköterska(3 år) eller lärare (3,5-5 år) har man under dessa ”lärlingsår” skuldsatt sig i storleksordningen 250-350000, förmodligen inte haft semester(sommarjobb istället), levt ett glatt men förmodligen rätt torftigt liv(snabbmakaroner). Kommit ut på andra sidan(skuldsatt med ett avdrag på 3% av brtlönen) till en lön som inte är i paritet med 4-års elektrikerns.
Ber om ursäkt för avsteget från trådens grundfråga men problemet är större än att tillåta hempul i elcentralen.

Mvh/LOB
Vad ligger en behörig lärare på i ingångslön?
Skulle bli väldigt bestört och förvånad ifall det är mindre än elektrikerns grundlön efter 3 år inom yrket.
Sen har ju lärare inom grund och gymnasieskola väldigt mycket mer ledighet än en elektriker med fem veckors semester per år.
 
Mikael_L
U Uffe A skrev:
Vem ska stå ansvarig för det utförda arbetet.
Som det är nu så är det en installatör för regelefterlevnad som ansvarar.
Nope.
Det är företagsledningen som ansvarar.
OK, många gånger ingår ju "Installatör för regelefterlevnad" i företagsledningen då det väldigt ofta är ägaren av elfirman, men det är inte alltid så och inget krav idag.

Detta med "Installatör för regelefterlevnad" är ännu tydligare en ren pappersprodukt idag efter nya lagen, än förut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.