En till tråd om kostnaden för elinstallationer.....

77k läst  904 svar

1. J
    Husägare · Nivå 7
    Mkt möjligt

2. P
    Medlem · Nivå 12
    Det går inte att utesluta att det inte är utomjordingar som skrivit det heller...men det blir rätt löjligt om den här tråden ska gå över i att diskutera konspirationsteorier.

3. T
    Medlem Nivå 2
    Nej men du verkar ha det eftersom du hela tiden måste ställa folk med lägre lön mot någon som tjänar mer. Och det verkar som det skaver jävligt hårt i dig.
    Dessutom finns det många exempel på att utbildning och lön inte hänger ihop.
    Sen är det fortfarande som så att jag fortfarande inte har pratat om elektrikers löner det är du som hela tiden går igång på det. Jag har fortfarande bara visat en enkel beräkning på vad 500+m räcker till för lön

Skämtar du? Vart har jag sagt att 600kr timmen är ok eller inte ok.
    Börja med en starta eget kurs lär dig offerthantering och bokföring se till att helst inte vara där först fiska lite efter hur den andre betett sig vilket intryck han ingett Om du vet med dig att du inte har obscent höga marginaler och att pengar inte är det viktigaste i ditt liv. Då är det ju bara att visa kunden hur du tänkt vilken typ av material och antal timmar varför den andre inte kan ligga på dom priserna. Alla ska ju ha betalt om du visar att jobbet tar ca x timmar någonstans har dom ju kapat kostnaden antingen på kvalitet på personal eller på material eller båda alternativt har dom tagit in utländska elektriker som jobbar för en billigare peng. Så fram med papper och penna eller miniräknaren om så behövs visa att en seriös installation kostar en viss summa. Men jag har en fråga till dig Micke L. Vad är en rimlig vinstmarginal för dig att ha på ett jobb?? Dvs allt är betalt material skatter moms lön osv vad är en rimlig vinst?

• Laddar…
  4. U
    Medlem · Nivå 9
    Kan berätta för dig att jag är elektriker och jag skriver här på Bygga hus.
    Gå gärna igenom mina inlägg och se om jag någonsin skrivit något av det du påstår.
    De yrkesmänniskor som spenderar tid här har inte den inställningen som du menar att alla i den branschen har.
    Den inställningen som du har är bara barnslig.

• Laddar…
  5. P
    Medlem · Nivå 12
    Jag har aldrig påstått att du (eller någon annan namngiven) har den inställningen, så det är tråkigt att du tar åt dig. Jag har heller aldrig påstått att alla i elbranschen har det. Min poäng är att det verkar finnas en kultur inom elbranschen där elektrikern anses vara högre stående människor (i jämförelse med ickeelektriker) som har magiska egenskaper och som har en rättighet att driva egna firmor framgångsrikt. Funkar det inte med hederliga metoder så är det OK att tumma på hederligheten.

Återigen, detta gäller givetvis inte alla. Jag är övertygad om att det finns massor av genomhederliga elektriker, men det är för mycket vittnesmål från kunder (och alltså även elektriker själva) som visar att sånt här förekommer.

Som sagt tidigare, lagen ger elbranschen total makt...och makt korrumperar.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: