1 715 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
en stickis..
Jag har en Makita 4341fct. Jag är väl inte helt nöjd med den. Tur att jag köpte den för halva priset.
Dammsugningsanslutningen är en nödlösning i form av en plastbit, med en diameter som inte passar en vanlig dammsugare, som ska tryckas fast och som sedan väljer att lossna lite som den vill. Jobbar du i ett kök uppskattar du bra spånsugning.
Ska du ta ett putsskär så väljer bladet gärna att böja sig och det är ett jäkla trixande innan du är nöjd. Likadant när du svänger så kan bladet böja sig lite grann så skäret inte blir vinkelrätt.
Ska du justera fotvinkeln så måste du använda en insexnyckel. Kan man väl leva med iofs. Den har en lampa vilket är bra ibland. Dock inte när du sågar upp och ner då du blir bländad. Jag skulle säga att den passar bäst på ett bygge och inte för finlir.
Även om jag inte har provat de själv så skulle jag titta på Festool som verkar vara ett säkert kort. Den har bladstyrning med hårdmetallbackar vilket borde undvika ovanstående problem. Även Bosch nya har sådan bladstyrning, och den har även möjlighet att flytta foten bakåt så du kan såga nära kanter. AEG/Milvaukee har integrerade spånkanaler och bättre dammsugaranslutning än Makitan och den har verktygslös justering av fotvinkel. Välj en så lätt som möjligt då det är tröttande om du ska såga längre sträckor upp och ner.
Dammsugningsanslutningen är en nödlösning i form av en plastbit, med en diameter som inte passar en vanlig dammsugare, som ska tryckas fast och som sedan väljer att lossna lite som den vill. Jobbar du i ett kök uppskattar du bra spånsugning.
Ska du ta ett putsskär så väljer bladet gärna att böja sig och det är ett jäkla trixande innan du är nöjd. Likadant när du svänger så kan bladet böja sig lite grann så skäret inte blir vinkelrätt.
Ska du justera fotvinkeln så måste du använda en insexnyckel. Kan man väl leva med iofs. Den har en lampa vilket är bra ibland. Dock inte när du sågar upp och ner då du blir bländad. Jag skulle säga att den passar bäst på ett bygge och inte för finlir.
Även om jag inte har provat de själv så skulle jag titta på Festool som verkar vara ett säkert kort. Den har bladstyrning med hårdmetallbackar vilket borde undvika ovanstående problem. Även Bosch nya har sådan bladstyrning, och den har även möjlighet att flytta foten bakåt så du kan såga nära kanter. AEG/Milvaukee har integrerade spånkanaler och bättre dammsugaranslutning än Makitan och den har verktygslös justering av fotvinkel. Välj en så lätt som möjligt då det är tröttande om du ska såga längre sträckor upp och ner.
kollat på festo's hemsida.. verkar grymt bra.. ps 300 , kollat in på boschen också..
1500 ca för 85an enl ByggaNytt, men vad ligger 135an i pris/prestanda, verkar vara den "nyaste" på boschlinjen.. är det 2 två "ledande" innom stickis..?
1500 ca för 85an enl ByggaNytt, men vad ligger 135an i pris/prestanda, verkar vara den "nyaste" på boschlinjen.. är det 2 två "ledande" innom stickis..?
Festool's stickis är helt fantastisk.
Mycket stabil sågning med sanslöst precisa snitt även vid snäva kurvor; på billigare sågar har ju bladet en förmåga att böja sig något inåt vid sågning av böjar, ett problem som är närmast obefintligt på Festool'n.
Kostar från 2.000.- ex. moms, men då ingår ofta systainer och div. tillbehör.
Mycket stabil sågning med sanslöst precisa snitt även vid snäva kurvor; på billigare sågar har ju bladet en förmåga att böja sig något inåt vid sågning av böjar, ett problem som är närmast obefintligt på Festool'n.
Kostar från 2.000.- ex. moms, men då ingår ofta systainer och div. tillbehör.
Vi har på arbetet en festol sticksåg och en protool. Min uppfattning är att protool är den bättre med betydligt högre precision och lättare att svänga med när man sågar.
På festoolen så vill bladet vandra iväg och såga lite hur som helst.
På festoolen så vill bladet vandra iväg och såga lite hur som helst.
protool ägs väl av samma som äger festool. Och dom lär visst byggas i samma fabriker enligt dom uppgifter jag har hört. Men det är ingen billigar modell av festool en del av deras verktyg kostar faktiskt mer än festools. Dom verkar inriktade på grövre saker medans festool är mer inriktade på finsnickeri.?
Kan ju vara något fel på våran stikcksåg förstås. Alla gör misstag
Kan ju vara något fel på våran stikcksåg förstås. Alla gör misstag
Klicka här för att svara
