Står med fingret på köpknappen till en Festool DWC 18-4500. Det som hindrar mig är att jag är osäker på om den funkar till golvspån och trall. Skruvlängden är väl inget problem (55mm) men jag funderade över om hastigheten är för snabb? Läser man på trallskruv t.ex. http://www.verktygsladan.nu/product_info.php/products_id/389 så står det rek hastighet 2000-2800 rpm. Samt finns det torxbits att köpa till den för att köra trallskruv med just torx istället för den vanliga ph2?

Vore ju gött med en maskin till allt. Nån som kan råda mig?

Blev en 2500 rpm maskin från ffx.co.uk då den är rätt mycket starkare än 4500 rpm varianten

Automatdelen till festool är inte lämplig till långa 55mm trallskruv.

Ok, kan du utveckla lite vad som inte funkar? Den klarar ju 55 mm så har det med själva skruven att göra?

Vad klarar den för mått egentligen? Tycker det är svårt att hitta den infon?

25-55 mm har jag hittat och ja det var inte helt lätt att finna.

Vi har haft stora problem med rostfria 55 trallskruv av olika fabrikat. Maskinen har svårt att hitta ph2 spåret då bitset står still vilket medför att det vill lägga det bakåt i matningen och det fastnar. har faktiskt återlmänat maskinen. Suvärän maskin till gips och dylikt. Tänker inte förklara mig om min felsökning på problemet då vi och åf har provst allt.

Ok tack för infon. Har du även provat med kortare trallskruv?

Redigerat:
Återkoppling: Har fått maskinen en dwc 18-2500 och har provat med 55 mm gipsskruv och det funkar bra. Ska testa vidare med 55 mm skruv för spån och trall vad det lider.

Hej, jag har en 4500, som jag använt till en stor altan nu i sommar, upplever inte alls det problem du beskriver, kan det vara just ditt ex. som är felaktigt?
Hade också svårt att bestämma mig om det var en 2500 eller 4500 som passade mig bäst.
Men nu när jag vet att den funkar klockrent till även 55mm trallskruv, så ångrar jag mig inte en sekund!
/Henrik

• Gilla
aivo
  • Laddar…
salis skrev:
Hej, jag har en 4500, som jag använt till en stor altan nu i sommar, upplever inte alls det problem du beskriver, kan det vara just ditt ex. som är felaktigt?
Hade också svårt att bestämma mig om det var en 2500 eller 4500 som passade mig bäst.
Men nu när jag vet att den funkar klockrent till även 55mm trallskruv, så ångrar jag mig inte en sekund!
/Henrik
Menar du mig? ....
Provat med tre olika maskiner av festoolen och två olika fabrikat av trallskruv. Samt tre operatörer. Vilket fabrikat av rostfri trallskruv har du provat.

Idag hittade jag inställningen för skruvlängd. Jag kan rapportera att det gör ganska stor skillnad för korta skruvar. *dumstrut på*

Hur stor skillnad i tid är det för en gipsskruv på sig 50 mm mellan 2500 och 4500 rpm-maskinen? Kanske det blir mindre felskruvningar med långsammare hastighet vilket i så fall överväger tidsförlusten i millisekunder per skruv?

Långa skruv till automatmaskiner som skruvar trall och spån tycker jag sliter enormt på maskinen gämfört om man bara skruvar skivor på vägg

Halloj! Nu står jag i valet mellan 2500 eller 4500 rpm. Såhär i efterhand, funkar 4500 för trallakruv också?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.