Mitt sommarhus ligger mitt byn och det går en trafikerad väg alldeles utanför.
Hur går det att få till "känslan" att vara för sig själv mitt i en by?
(Det går inte sätta upp plank)

Tacksam för bilder och tips♥️

• Flygbild av en fastighet i en by med en trafikerad väg intill. Det finns två byggnader på tomten som är markerade med en vit linje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Planritning över tomt/husplacering och var den störande vägen går samt väderstreck - vore lämpligt.

Hur ska vi annars över huvud taget kunna ge något tips med den lilla information som lämnats?

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Planritning över tomt/husplacering och var den störande vägen går samt väderstreck - vore lämpligt.

Hur ska vi annars över huvud taget kunna ge något tips med den lilla information som lämnats?
Sant nu är det på plats 😃

• Gilla
yonna
  • Laddar…
De två "smala remsorna" är det någon form av allmänning eller har de något användningsområde som kan påverka?

Ser ut som att rätt mycket av den potentiella oasen är väg/vändplan, kan ni tänka er att bygga ett garage närmare vägen, både som avskärmning och för att öka den "användbara ytan"?

• Gilla
sorei och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
De två "smala remsorna" är det någon form av allmänning eller har de något användningsområde som kan påverka?

Ser ut som att rätt mycket av den potentiella oasen är väg/vändplan, kan ni tänka er att bygga ett garage närmare vägen, både som avskärmning och för att öka den "användbara ytan"?
Ja de smala remsorna är allmänning. Hade tyvärr inte tänkt att flytta garaget/förrådet.

• Gilla
Tsarpeter thegreat
  • Laddar…
Spontant så känns det inte som helt rätt fastighet för någon som vill få känslan av att vara för sig själv...

• Gilla
Prodigys och 8 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Spontant så känns det inte som helt rätt fastighet för någon som vill få känslan av att vara för sig själv...
Sant och svårt 😟

MultiMan
Jag har haft hus placerat på det sättet. Gick inte att få det privat, så nästa gång valde jag hus med helt enskild tomt och 100+ meter till nästa hus. Tyvärr är det ju inte en möjlighet för många som ändå vill bo lite avskilt.

• Gilla
Burthen
  • Laddar…
Vinkeln väg/granne - beror tomtgränsen där pga trafiksikten i kurvan?
Förmodligen krävs tillstånd för att flytta infarten.
Om man lägger parkering helt till vänster om infarten och avskärmar detta fullständigt (2/3 partier häckar eller buskage). Markväxtlighet med höga, bladrika perenner. Då kan "vändplanen" utnyttjas som trädgård. Komplettera med spaljeer och klängväxter. Därefter flyttar trädgårdsingången så att nuvarande infart täcks av växtlighet. Jag förmodar att oasen önskas främst på sommaren?

Ju mer växtlighet ju mer bullerdämpning. Om man kombinerar hårdklippt hög idegranhäck med strategiskt placerade träd med fluffiga kronor kan dessa ge lika dämpning som plank.

Jag ser inte alls tomten som omöjlig om man kan nöja sig med en bilplats, svårt bedöma hur man får plats med två.

Redigerat:
  • Gilla
Burthen
  • Laddar…
Lämna en bilplats vid vägen och plank innanför. En stor port för att köra bil till garaget, men det var ju ett sommarhus så den borde kunna stå ute oftast.
Långsmal friggebod kan ju ersätta plank om det trilskas med bygglov, 1x15m.
Mycket grönska innanför planket.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Lämna en bilplats vid vägen och plank innanför. En stor port för att köra bil till garaget, men det var ju ett sommarhus så den borde kunna stå ute oftast.
Långsmal friggebod kan ju ersätta plank om det trilskas med bygglov, 1x15m.
Mycket grönska innanför planket.
Tja, 4,5m innanför tomtgräns får man bygga ett rätt rejält plank, så en friggebod hjälper inte så mycket.
Ska det byggas närmare tomtgräns än så behöver man okej från grannen, är vägen och allmänningarna kommunala så får man som regel inte tillstånd med mindre än ett bygglov.

• Gilla
Burthen och 1 till
  • Laddar…
B Burthen skrev:

Det kan väl "råka" växa granar runt om? 😁

• Gilla
Burthen
  • Laddar…
TRJBerg
Tuja...

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B Burthen skrev:

Vi har en liknande situation. Fick dock ok på att bygga bullerplank mot vägen, och har sedan tujahäck på insidan. Efter 10 år är den 5 m hög (var 70-80 cm vid plantering). Funkar helt ok.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.