Jag köpte en Wadkin ags 10 nyligen och efter lite handpåläggning så känns det som om det skulle kunna vara min såg!
Det mesta på sågen är rätt så uppenbart, men det sitter en liten spak frampå maskinen som jag inte förstår vad den ska vara till!?
Den sitter till vänster snett nedanför höjdjusteringen och har haft en funktion men det saknas lite delar så jag blir inte klok på det.
Är det någon här på forumet som har en Wadkin som kan förklara eller som helt enkelt vet vad spaken har för funktion!?
Jag har hittat lite dokumentation men jag ser inte spaken på någon bild.
Den är från -68.
Det mesta på sågen är rätt så uppenbart, men det sitter en liten spak frampå maskinen som jag inte förstår vad den ska vara till!?
Den sitter till vänster snett nedanför höjdjusteringen och har haft en funktion men det saknas lite delar så jag blir inte klok på det.
Är det någon här på forumet som har en Wadkin som kan förklara eller som helt enkelt vet vad spaken har för funktion!?
Jag har hittat lite dokumentation men jag ser inte spaken på någon bild.
Den är från -68.
Det låter som en trolig funktion nu när du säger det,men det finns ingen bromsanordning i sågen. Jotack sågen känns riktigt trevlig. Den har justertillsats oxå,men det känns lite chansartat att slänga upp en helskiva om inte sågen är bultad i golvet(el stödben)!mattiasp skrev:
Kan man inte på något sätt titta in i maskinen via någon lucka eller kika i någon springa för att försöka förstå. För att sitta här och gissa hej vilt hjälper inte någon.
vad får du fram om man googla maskinen
Men jag måste gissa jag med. Efter som axeln för tilt sitter bredvid så kanske en låsning för den?
Pär
Men jag måste gissa jag med. Efter som axeln för tilt sitter bredvid så kanske en låsning för den?
Pär
Jodå det går att se in i maskinen,men frågan var inte ställd som en teaser.pär h skrev:Kan man inte på något sätt titta in i maskinen via någon lucka eller kika i någon springa för att försöka förstå. För att sitta här och gissa hej vilt hjälper inte någon.
Pär
Jag trodde att det fanns någon här på forumet som visste!
Men jag kan ta lite bilder ikväll och lägga ut.
Men låsningen för tilten sitter i tiltratten, och som jag skrev så har jag inte hittat spaken i den dokumentation som jag har sett.
När jag bildgooglade så såg jag ingen såg med spaken. Kan ju vara någon option som inte var så vanlig. Men ge oss alla bilder och sprängskiss så skall vi se om alla kloka hjärnor kan hjälpas åt och lösa problemet med den hemliga spaken.
Pär
Pär

Nu skulle jag kunna göra en teaser av detta,för nu vet jag vad det är!
Ni hade helt rätt,det är en broms!
Jag hittade en tråd på Woodwork Australia om en exakt likadan såg som jag har.
Men det enda som finns kvar på min såg är det som syns på bilden.