Byggahus.se

En liten spak på en Wadkin AGS 10!?

1. F
    Medlem Nivå 3
    Jag köpte en Wadkin ags 10 nyligen och efter lite handpåläggning så känns det som om det skulle kunna vara min såg!
    Det mesta på sågen är rätt så uppenbart, men det sitter en liten spak frampå maskinen som jag inte förstår vad den ska vara till!?
    Den sitter till vänster snett nedanför höjdjusteringen och har haft en funktion men det saknas lite delar så jag blir inte klok på det.
    Är det någon här på forumet som har en Wadkin som kan förklara eller som helt enkelt vet vad spaken har för funktion!?
    Jag har hittat lite dokumentation men jag ser inte spaken på någon bild.
    Den är från -68.

2. bax
    Medlem · Nivå 10
    Bild?

3. F
    Medlem Nivå 3
  4. mattiasp
    Moderator · Nivå 18
    Om man får gissa lite så gissar jag på broms för klingan. Men jag har faktiskt ingen aning. Fin såg!

5. bax
    Medlem · Nivå 10
    Jag gissar också på broms. Eller nån remspännare, vad är där på gaveln alldeles till höger om spaken?

6. F
    Medlem Nivå 3
    Det låter som en trolig funktion nu när du säger det,men det finns ingen bromsanordning i sågen. Jotack sågen känns riktigt trevlig. Den har justertillsats oxå,men det känns lite chansartat att slänga upp en helskiva om inte sågen är bultad i golvet(el stödben)!

7. F
    Medlem Nivå 3
    Det stora är motorn:) Den lilla grejen är änden på tiltaxeln!

8. D
    Medlem Nivå 12
    Inget svar på frågan men vill gärna se mera bilder på sågen!

9. pär h
    Medlem Nivå 12
    Kan man inte på något sätt titta in i maskinen via någon lucka eller kika i någon springa för att försöka förstå. För att sitta här och gissa hej vilt hjälper inte någon.

vad får du fram om man googla maskinen

Men jag måste gissa jag med. Efter som axeln för tilt sitter bredvid så kanske en låsning för den?

Pär

10. F
    Medlem Nivå 3
    Sågen är för närvarande nedplockad för rengörning o allmän översyn,men är det något speciellt du vill ha en bild av så går det nog att ordna!?

11. F
    Medlem Nivå 3
    Jodå det går att se in i maskinen,men frågan var inte ställd som en teaser.
    Jag trodde att det fanns någon här på forumet som visste!
    Men jag kan ta lite bilder ikväll och lägga ut.
    Men låsningen för tilten sitter i tiltratten, och som jag skrev så har jag inte hittat spaken i den dokumentation som jag har sett.

12. pär h
    Medlem Nivå 12
    När jag bildgooglade så såg jag ingen såg med spaken. Kan ju vara någon option som inte var så vanlig. Men ge oss alla bilder och sprängskiss så skall vi se om alla kloka hjärnor kan hjälpas åt och lösa problemet med den hemliga spaken.

Pär

13. F
    Medlem Nivå 3
    Wadkin brake 1.jpg
    Nu skulle jag kunna göra en teaser av detta,för nu vet jag vad det är!
    Ni hade helt rätt,det är en broms!
    Jag hittade en tråd på Woodwork Australia om en exakt likadan såg som jag har.
    Men det enda som finns kvar på min såg är det som syns på bilden.

14. pär h
    Medlem Nivå 12
    vi vill se resten.

15. F
    Medlem Nivå 3
    Wadkin brake 2.jpg
    Så här ser tydligen resten av bromsen ut,en wire och ett bromsband.
    Men inget av det här finns kvar på min såg.