Har stött på ett problem, suprice!!
Ska börja ta min bromsmedicn nu, caprelsa. Tanken är att jag ska ta 3 tabletter 300mg vid ett tillfälle. Jag vill ta dem på kvällen så att jag sover igenom det värsta.
Men jag har lovat mig själv sedan länge länge påbörja kuren när mår hyffsat. Nu mår jag skit.
Ont i magen efter operatioen. Onte i halsen efter annan opertaion. Ont överallt annars de opererat. Ont i mina knölar. Brukar kala det sista canceront. Ett konstigt ont som inte går att beskriva. Men värst är magen. Den är helt utslagen. Den låter som jag vet inte vad. Murgmlar och gurglar så mycket så att jag kan se det utefrån. Allt rinner bara rakt igenom. Magen är så central, och nu när den är nere så r jag inte fräck. Och caprelsan kommer högst troligen ställa till det för magen. Så är den så här kass nu, undrar hur den blir om jag börjar behandlingen... Tror inte jag fixar det utan att först ha stabilserat magen. Så nu är mijn fråga , HUR GÖR MAN DET?
Jag har ju en peg som jag kan spruta in vätska. Går bra med tröghet (Viskositet) upp till filmmjjölk sedan blir det svårt att trycka in det genom PEGen.
Jag äter yoghurtkultur i tablettform.
Har ändrat min välling till en mer fiberrik sort nu. Tänker be om att få hem vanliga så att jag kan prova den under någon vecka..

Anledningen till att magen blev så här var sommaren och alla dess pencilinkurer. Över 5 veckor. Föstörde magen helt.

Fram med den äldre generationens sätt att hantera detta.. Vad har ni för tipps?

Just nu äter jag
2 liter fiberrik special välling via pegen.
Ofta 2 små portioner vanlig mat.
Lite vatten och mjölk.

I tablettform tar jag
alvedon 1000mg x 3 brus
galvabentin osäker dos x3
oxynorm 20mg vid behov
morfinplåster 100mg

Kan något av detta påverka. EFter jag tar mina mediciner, som jag just gjort så släpper magproblemen lite.

SKa jaga tag på min dietist också. Får kanske ta hem välling utan fiber. Det är den mest logiska boven just nu.

Mvh Stefan

D09
Blåbär funkade för att få iordning på magen för min farmor när hon hade cancer

Som du själv är inne på, välling utan fibertillskott! Här hemma kör vi med majsvälling (vanlig Semper) vid diarre. Den lugnar och stoppar upp. Både barn och husdjur får den :)

Som andra skrivit: Ät inte fiber, det har motsatt efffekt.

Ja, ta bort fibrerna. Visst är fibrer bra, men en känslig mage tål inte de fibrer som är i bröd och välling. Vattenlösliga fibrer från bär däremot är snälla, finns framförallt i hallon och blåbär. Visiblin tror jag är läkemedel med sådana fibrer.

Hemmakatten
Hej Stefan!
Mycket länge sedan jag skrev något här i tråden. Själva tråden har jag dock följt varenda inlägg.

Som många skriver är det svårt att vara personlig men inte privat. Och för många handlar ditt liv om så många svåra frågor (liv och död) att många redan upplevt detta och att det därför kanske känns extra svårt att ptata om dessa saker. Själv har jag suttit vid mina båda föräldrars dödsbädd, min gudmors och en väninnas dödbädd. Sen är jag i den åldern där mina två fastrar är borta och mina farbröder, vilket gör mig till de nu äldsta generationen - märklig känsla eftersom jag fortfarande funderar på vad jag ska bli när jag blir vuxen... :rolleyes:

Just väninnan är jag extra glad över att vi träffades här i byggahus-sammanhang. Hennes tråd finns kvar även om hon i tråden inte pratade om sin sjukdom utan mer om de eländiga byggare hon anlitat och som hon fick stämma för att få åtminstone delvis rätt. Jag kommer aldrig att glömma en gång när jag hälsade på henne och hade en knä som var dåligt. Vi åkte runt till tre badplatser för att hitta en där jag utan problem kunde klättra ned för klipparna. fat hon själv var sjuk av cancern.Omtänksamt

Jag hoppas verkligen att du börjar med din medicin, capresan eller vad den nu heter, och att du börjar i dag. Du vet inte hur du mår framöver och du vet inte heller hur du kommer att må av capresan. Biverkningar är ju så funtade att det blir olika biverkningar för alla. Dessutom kan vissa biverkningar avta efter en viss period. Så fätt fart!;)

Jag har nog tänkt varje dag att få till några rader, men känt mig hemskt handikappad av hela filmdisskusionen där jag har absolut inget alls att bidra med.

Däremot har vi och hundrarna varit på Storulvåns fjällstation för två veckor sedan. De hade en höstfjällkampanj. Stationen ligger ca en mil från Åre inåt/uppåt fjällen. Det var sista veckan de hade öppet. Vi körde lyxvarianten med eget rum med dusch och wc och dessutom helpension som var i mycket hög restauranganda. Tre-rätters middag varje dag utom en då det var 5-rätters.Iom att stationen ligger på ca 750 m höjd så är man mitt inne i fjällvärlden och i princip uppe på kalfjället. Jag blev helt "star strucket", överväldigad och helt hänförd. Inte ens att det regnade alla dagar utom en gjorde något. Fjället på hösten måste jag bara uppleva igen. Och det kommer från jag som sagt att jag aldrig, aldrig någonsin kan tänka mig att flytta norrut. Men färgerna var så underbara, inte skrikiga oranga utan med dämpade och helt fantastiska.

Där hade jag velat ha med dig , Stefan, och din kamera för att kunna göra färgerna, de låga växterna och myrarna rättvisa.

Redigerat:
  • Gilla
Stew och 1 till
  • Laddar…
Allt blev värre idag. Dåliga magen gick över till rejält illamående. Och kan säga att det inte är trevligt att spy normalt och än mindre trevligtt när jag har en strålskadad svullen matstrupe samt ett matlock som inte fungerar som gör att en del åker ner i lungorna. Inge roilgt alls. Ett tag där funderade jag på att skita i allt...
Min fru ska prata med dietisten i morgon. Tror det handlar om antingen för mycket fiber, eller att jag tar maten för snabbt. Jag trycker liksom bara in den. KAnske bättre att ta en spruta då och då.
Det känns inte som att jag är sjuk, dvs influensa, eller nått. Bara något som är fel med kosten, Gick mycket bätte när jag gick på näringsdryck och välling, Så jag tänkte prova det tills jag fått hem ny välling från diesten. Med mindre fibrer.
Det är en fruktansvärd förlust. Har hänt ett par gång. Värst var det i somrsas, när jag hade infektionen i 5-6 veckor. Varje måltid tod 2-3 timmar att få ner pga smärta och felsättningar. Så jag åt typ kostant. Och när jag jobbat så hår bli illamående och få upp allt. Börja bygga om alla bakterier igen. Det tar tid.Magen är så central. Hjärnan, hjärtat och magen. Det är våra tre punkter tror jag. Hjärna arbetar för oss, för att kunna göra det får den blod från hjärtat. Magen styr hur mycket blod i slutändan hjärtat ska få. Hjärtat är kroppens datacentral. Och slås den ut så är man inte fräck.
Min fru hade illa IBS (Vad det nu är, samlingsnamn för många diagonser). Hon hade krampont i magen i 2 år i början av vårt förhållande. Kunde inte göra något. Låg bara bredvid. Höll om henne, och lät henne andas med mig. Helt utslagen.
Usch vad rädd jag är för caprelsa. Tänk om jag får ännu värre magproblem... Måste prata med läkare om det. Min fru ska ringa avd i morgon se om hon kan få en läkare att ringa upp. Har lite frågor om det finns mediciner som kan hjälpa. Äter redan lite mot magsyran samt bakteriekultur i pulverform

Är blåbär bra säger ni? Skulle typ blåbärssoppa fungera? det har jag inte kunnat äta på ett tag på av smaken. Min smak is messed up. Och blåbär smakar inte alls som de ska. Men nu jag ju stoppa det direkt i magen. Tror jag ska be min far köpa blåber proviva i morgon. Ska tydligen vara bra för magen.

Tack för alla bra tips

Kan du äta riktigta blåbär blandat i fil? sådana man köper på lösvikt?

D09
Andy78 skrev:
Kan du äta riktigta blåbär blandat i fil? sådana man köper på lösvikt?
Tror också att det bästa är riktiga blåbär utan massa tillsatser etc

Mixa ner.

Det jag gav min farmor var plockade blåbär i massor..

Hemmakatten skrev:
Hej Stefan!
Mycket länge sedan jag skrev något här i tråden. Själva tråden har jag dock följt varenda inlägg.
Hej vännen,

Har saknat dig. Du skriver oftats (nästan alltid :)) så relevanta och marknära saker. Skit samma i att du inte har bra serietips. Finns massor av nördar här som ger mig en hel del tips :)
När du väl skrivier något så är det av substans, och så betydande för mig... På något sätt, utan att känna dig i verkligeheten, så känns det som att vi gott igenom en hel del likande saker.
Har också suttit på många dödsbäddar. Fast i de flesta fall har jag gått ut när det varit dags. Jag har svårt för de sista minutrarna. Sista andetaget. Ett andetag som jag ALDRIG glömmer. Sitter som gjutet i huvdet. Så därför tar jag en promenad, helst i en park eller så. Och kommer tillbaka när det är slut. Säger hejdå, och försöker gå vidare.

Gud vad härligt de lät med utflykten till åre... Hoppas ni hade det underbart.
Vi hade en stor hund tills nyss, var tyvärr tvungen att avliva den mitt uppe i allt elände. Har itne haft ork att sörja henne än. Vi hade tänkt ta med henne och vadra i lederna upp i norr. Kanske storuman eller så. Hade köpt klövjeväska. Hade tänkt ut hur jag skulle kunna få med all utrustning + kamerautrustning för ett par veckor. Har bara varit i fjällen på vintern. Och då gillra jag inte den något nämnvärt. Snö är inte min favorit. Men övriga året så är det paradiset.

Älskar att fota livet på marken... Sprant runt i ett par år och fotade stort sett bara makro/låg vinkel. Kanske kan hitta ett par exempel. Lägger dem i ett seprat svar så jag inte stökar till detta inlägget.

Tack för allt Hemmakatten

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Här kommer lite bilder från marken eller nära.
Kortet på spindeln är egentligen bara ett test med mina nya ringar. Sätter man på ett par ringar på ett macroobjektiv så kommer närgränse ännu närmare och man kan få extra förtstoringar. Problemet är att skrärpan är väldigt väldigt liten.
Titta på ödlan. Den är kanske 1 cm lång. Det knubbliga ni ser på marken det är solit berg. Det är inga sandkord, solit berg. Så mycket förstoring får man

Har blivit många timmar i trädgård och skog för att fota insekter, blommor och ja alt. Det händer så mycekt på marken.

• 59869ab8a5d910a60724e51f6bd0fcd8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • dd145c546d863e1aa0021a28104f7eac.jpg
    Skapa konto
  • 9d9d6f5d00d857ebe165e27f35617d2f.jpg
    Skapa konto
  • 628cc4e8da51525c77c1f682385a81fa.jpg
    Skapa konto
  • 283cd1533d0470a8aa1b830d4cb73108.jpg
    Skapa konto
  • ce767c7bc9ac5dbdbc706461e36beeab.jpg
    Skapa konto
  • 963c2670bcdb787e5ca2b2bd6713ea36.jpg
    Skapa konto
  • 13f68297f9f96faae9fcd5cce39c4876.jpg
    Skapa konto
  • 9894f15d92510fa78f11426120a8e982.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Enk Projektet och 11 till
  • Laddar…
Tror ni frysta blåbär som jag mixar med mjölk är bättre än proviva med alla dess goda bakterier?

Underbara bilder Stefan!

Önskar att jag kunde ta sådana.

Det här är det bästa jag kunde åstadkomma:
P1020336 (Medium).JPG
Skapa konto

Korvgubbe
Blåbär är ett gammalt husmorsknep och har fungerat för mig på vandringar när man råkat få i sig något mindre välmenande. Jag tror absolut att frysta blåbär är bättre än "färdiga produkter" då dessa mest verkar innehålla konstgjorda smakämnen och väldigt lite äkta bär. Om mjölk är det bästa att blanda ut det i vet jag inte, det får andra svara på men spontant skulle jag gissa att någon typ av "nyttig" fil eller yoghurt är det bästa om du klarar av det. Men nu gissar jag bara.

Och det där med sista andetaget förstår jag. Jag har gjort samma sak med släktingar och vänner trots det dåliga samvetet över att man inte orkar vara kvar, att man överger dem när det är som jobbigast. Men ibland måste man få tänka på sig själv, vilket du har varit inne på med dina tankar om att tråden är egoistisk men till det säger jag bara skit samma. Nästan alla trådar här är egoistiska, kolla på mitt fina bygge, hjälp mig med mitt problem, lyssna på mina goda råd och så vidare. Så oroa dig inte för det.

Och lägg gärna upp fler bilder om du orkar, det var riktigt fina!

ps. Allt är bättre när det är täckt av snö!

• Gilla
Acetonitrile
  • Laddar…
Om du inte kör med färska bär ska du ta osötad blåbärssoppa. Tillsatt socker är inte heller bra om magen är kass. Osötad finns i pulverform i de flesta affärer.

Hur är det med frysta blåbär nu för tiden? En period fick man ju inte äta det pga nån magsjuka. De skulle kokas först. Eller gällde de bara jordgubbar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.