641 558 läst ·
1 579 svar
642k läst
1,6k svar
En historia om bygge, biorum och cancer
Allt med Clint Eastwood, jag tycker om det enkla över hans filmer, då tänker jag på de han producerat själv med malpaso, även tidigare filmer är mycket bra. Om du gillar western och svartvitt så finns ju genombrotts serien rawhide i 8 säsonger från 1958-66 om jag inte minns fel med ca 50 minuters avsnitt mycket lättkollat och underhållande.
Mvh Fredric
Mvh Fredric
Vill man kika på lite äldre grejer så är flera av Peters Sellers filmer rätt underfundiga. Nån är rent ut sagt dålig, och några är bara "antik" humor. Musen som röt och Välkommen mister Chance minns jag att jag gillade när jag såg dem på Bio Kontrast på 80-talet.
I morgon. Dvs lördag är åker jag hem !
Först en permission till söndag då jag måste tillbaka för lite kontroller och utskrivning!
Ska bli såååååå skönt att min fru och barn som jag inte sett på en vecka. Till och med katterna ska få sig en kram.
Sista natten på sjukan nu på ett tag hoppas jag.
Tack alla som stött mig som vanligt. Ni hjälper verkligen tid
Först en permission till söndag då jag måste tillbaka för lite kontroller och utskrivning!
Ska bli såååååå skönt att min fru och barn som jag inte sett på en vecka. Till och med katterna ska få sig en kram.
Sista natten på sjukan nu på ett tag hoppas jag.
Tack alla som stött mig som vanligt. Ni hjälper verkligen tid
Administrator
· Skåne
· 8 688 inlägg
Tjohoo 
Om du vill se något lite annorlunda men enligt mitt helt lysande så rekommenderar jag doctor horribles sing along blog. Gjordes under författar strejken i usa för nåt/några år sedan.
Nu sitter man här i sin egen soffa och kollar på "pippi på rymmen". Karl-Alfred är i värsta trotsåldern och han kräver ständig underhållning annars blir han en liten mini-djävul 
Det går ganska bra hemma, har en del ont. Men det börjar bli hanterbart.
Tänkte äta god hemmaplockad kantarellsoppa som jag fått från en kompis.Det är så mycket grädde i det går att tro att den var lagad på 80-talet då massa grädde fortfarande var ok. Idag verkar grädde vara bannlyst i matlagning nästan. Alla är så rädda för fett.
Så skönt att vara hemma, samtidigt som det är lite otäckt nästan. Eller inte otäckt. Massa tankar som maler, hur länge blir jag hemma denna gången? Kommer smärtan släppa? När kan jag börja hjälpa till. Mycket sådant. Allt får ta sin tid, men jag vill komma tillbaka till att hjälpa familjen. Laga mat osv.
Det första som hände när vi kom hem var att jag satte mig i soffan och lillen kröp upp med den nya ipaden för att visa vad han lärt sig
Verkar vara succe. Gjorde riktigt ont, eftersom han satt direkt på mitt operationsområde. Men att få lukta på hans hår och ha honom nära ett tag gjorde det väl värt det.
Det går ganska bra hemma, har en del ont. Men det börjar bli hanterbart.
Tänkte äta god hemmaplockad kantarellsoppa som jag fått från en kompis.Det är så mycket grädde i det går att tro att den var lagad på 80-talet då massa grädde fortfarande var ok. Idag verkar grädde vara bannlyst i matlagning nästan. Alla är så rädda för fett.
Så skönt att vara hemma, samtidigt som det är lite otäckt nästan. Eller inte otäckt. Massa tankar som maler, hur länge blir jag hemma denna gången? Kommer smärtan släppa? När kan jag börja hjälpa till. Mycket sådant. Allt får ta sin tid, men jag vill komma tillbaka till att hjälpa familjen. Laga mat osv.
Det första som hände när vi kom hem var att jag satte mig i soffan och lillen kröp upp med den nya ipaden för att visa vad han lärt sig
Hade behövt lite hjälp från någon som kan mer. Kan ju inte ringa runt och fråga. Någon som känner till hur försäkringskassans utbetalning till sjuka fungerar?
Jag har ju varit sjuk ett tag och det har varit skralt som ni vet. Fick i dagarna reda på att man kunde ansöka om att få 80% av sin lön under vissa förutsättningar. Blev hänvisad till denna blankett:
https://www.forsakringskassan.se/wp...&attachment=true&CACHE=NONE&CONTENTCACHE=NONE
Jag är inte helt klar i knoppen just nu, pga smärta och medociner. Någon som förstår om den kan göra någon nytta för mig?
Jag får fortfarande betalt från FK. Precis lika "mycket" som när jag först blev sjuksriven. Sää att jag fick ut 350k efter skatt innan sjukdomen. Nu får jag 181k. DVS 51% av vad jag hade innan. Lågt räknat. Så hade jag kunnat få ut 80% av min tidigare lön så hade det varit grymt. Men jag hittar inte riktigt något i den blanketen. Hittar lite under stycket "information".
Har aldrig orkat sätta mig in i detta riktigt. Men är det så att jag kan få mer pengar, så är det givetsvis värt att kolla på det. Någon som vet ungefär hur det ligger till.
Frågan är i slutändan: Kan jag på något sätt genom denna blanketten, eller annan, få ut mer än de runt 51% av min lön som jag får nu?
Alla siffror jag redovisat är efter skatt.
Tänkte sätta min pappa på att försöka lösa det om någon, med mer insikt än jag, tror att det finns något att göra.
Mvh
Stefan
Jag har ju varit sjuk ett tag och det har varit skralt som ni vet. Fick i dagarna reda på att man kunde ansöka om att få 80% av sin lön under vissa förutsättningar. Blev hänvisad till denna blankett:
https://www.forsakringskassan.se/wp...&attachment=true&CACHE=NONE&CONTENTCACHE=NONE
Jag är inte helt klar i knoppen just nu, pga smärta och medociner. Någon som förstår om den kan göra någon nytta för mig?
Jag får fortfarande betalt från FK. Precis lika "mycket" som när jag först blev sjuksriven. Sää att jag fick ut 350k efter skatt innan sjukdomen. Nu får jag 181k. DVS 51% av vad jag hade innan. Lågt räknat. Så hade jag kunnat få ut 80% av min tidigare lön så hade det varit grymt. Men jag hittar inte riktigt något i den blanketen. Hittar lite under stycket "information".
Har aldrig orkat sätta mig in i detta riktigt. Men är det så att jag kan få mer pengar, så är det givetsvis värt att kolla på det. Någon som vet ungefär hur det ligger till.
Frågan är i slutändan: Kan jag på något sätt genom denna blanketten, eller annan, få ut mer än de runt 51% av min lön som jag får nu?
Alla siffror jag redovisat är efter skatt.
Tänkte sätta min pappa på att försöka lösa det om någon, med mer insikt än jag, tror att det finns något att göra.
Mvh
Stefan
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Stefan,
det finns ju ett tak för hur hög sjukpenning man kan få.
Tjänar man en miljon får man ju inte ut 800.000 kr.
Citat:
Max sjukpenninggrundande inkomst är, tror jag, 7,5 gånger prisbasbeloppet,
vilket i år blir 333.750 kr.
Ovanstående siffror är brutto.
Vad det blir efter skatt beror på mycket, bl. a. på var man bor.
Men, vem vet, du kanske hittar ett undantag, som ger mera.
Lycka till i så fall
//Pelle
det finns ju ett tak för hur hög sjukpenning man kan få.
Tjänar man en miljon får man ju inte ut 800.000 kr.
Citat:
http://www.dn.se/ekonomi/allt-farre-far-80-procent-av-lonen-i-sjukpenning/
Max sjukpenninggrundande inkomst är, tror jag, 7,5 gånger prisbasbeloppet,
vilket i år blir 333.750 kr.
Ovanstående siffror är brutto.
Vad det blir efter skatt beror på mycket, bl. a. på var man bor.
Men, vem vet, du kanske hittar ett undantag, som ger mera.
Lycka till i så fall
//Pelle
Älskar allt med Peter sellers och Monty Python. Är uppfödd med det. Sett sellers mest kända filmer många tiotal gånger. Och Monty Python. De har ju gjort så löjligt mycket. 40% "kass" 60% genialiskt. Hade fler kompisar med samma humor. Var när jag var ute och seglade. Dm blev det mycket hög skön(?)sång. Oftast deras största hits som "im a lumberjack".Anna_H skrev:
Pratade om engelsk humor bars åldrats delvis bra med min far häromsistens. Mycket hade en väääääldigt fel kvinnosyn. Äckliga gubbar som gör skämt om den på ett nedlåtande sätt. Tex Benny hur. (Var väl engelsk va?).
Så mycket av den engelska humorn har straffat ut sig själva, Men tiderna ändras ju, då var ju synen på tex kvinnor annorlunda. Hade en serie som benny hill släppts idag så hade den JO-anmälts direkt den sändes.en
Men det finns mycket underbar humor från 60-80-talen som kommer leva kvar.
Monty Python
Fawlty Towers (säkert sätt hela serien 20ggr)
Många filmer med Peter Seller i. Dock finns det undantag.
Black adder med rowan Atkinson
Black books. Lite för ny för låta bli. Miniserie helt underbar. Många stora namn är med
Couplings. Inte sett den än men hört så mycket gott om dem.
Helt hysteriskt. Har inte tagit mig genom hela serien än den kan bli lite för "mycket" om man tittar på den i streck.
Sedan har det gått så långt att jag tittar på två bil-serier bara för att få skratta åt dynamik mellan programledarna. Top gear och wheler dealers.
Vilka favoriter har ni ?
Godnatt på er alla.
Stefan
Redigerat:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 877 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 877 inlägg
Peter Sellers Rosa Pantern-filmer är bland det bästa som gjorts i humorväg enligt mig. Tidigare kunde jag i princip varenda replik i Rosa Pantern kommer tillbaka, Rosa Pantern slår igen (svensk skum översättning utan "till") och Rosa Panterns hämnd, som är de tre bästa enligt mig, med Slår igen som nummer 1.
Tittade nyligen på Dave Allen igen. En av mina favoriter från ungdomen och älskar fortfarande hans humor och publikkontakt.
Dad's army (krutgubbar) är också en sak som jag kan återvända till med nöje.
Black Adder, speciellt den från 1800-talet med George III, är hysteriskt rolig.
Spitting Image gillar jag fortfarande.
Trots extrem lågbudget tycker jag Red Dwarf är skitkul.
Kul att du är hemma igen hos familjen!
Tittade nyligen på Dave Allen igen. En av mina favoriter från ungdomen och älskar fortfarande hans humor och publikkontakt.
Dad's army (krutgubbar) är också en sak som jag kan återvända till med nöje.
Black Adder, speciellt den från 1800-talet med George III, är hysteriskt rolig.
Spitting Image gillar jag fortfarande.
Trots extrem lågbudget tycker jag Red Dwarf är skitkul.
Kul att du är hemma igen hos familjen!
Korvgubbe
Medlem
· Östergötland
· 1 463 inlägg
Korvgubbe
Medlem
- Östergötland
- 1 463 inlägg
Jag tänkte bara tipsa om The IT Crowds, som jag är säker på att du redan sett, sista specialavsnitt (det som ersatte säsong 5) sändes i förrgår. För alla som gillar serien finns det nu 50 minuter nytt material att se, som ger serien ett riktigt avslut!