Hallo,

Ett tag sedan jag skrev här igen.
Händer inte så mycket, vilket är jobbigt. Jag tycker inte vi (läkare + vi) har någon plan. Men min fru och läkare säger att det har vi visst, vänta. Vänta tycker jag inte är en plan. Men nu är det vänta som gäller. När vi väntat ett tag så kommer ett visst värde i blodet ha passerat en gräns, och då kommer man sätta in en bromsmedicin. Men inte innan dess.
Känns inge vidare att vänta på detta. Dagarna bara går. Förrut så hade jag alltid en hållhake lite längre fram så jag kunde dra mig åt rätt riktning. Känner inte att jag har den längre. Försöker bara få dagarna att gå. Och det är inte rätt... Det gäller att ta vara på den tiden som man har, oavsett om man är sjuk eller inte. Så detta är vad jag kämpar med mest just nu.
Har återhämtat mig helt efter förra operationen (knöl i biceps). Det var ju en pytteoperation.
Börjar dock få mycket svårare att andas. Vet inte vad det beror på. Hoppas att det bara är mitt trasiga stämband som ställer till det och inte en knöl. Det hade varit illa...

Måste få skriva av mig, blir så trött. Vissa människor, i vissa branscher, under vissa förhållanden är inte mänskliga.
Parkerade inne i stan idag, bor på landet och åker inte in så ofta. Jätteviktigt samtal med en doktor, på ett nytt ställe. Var lite sena som vanligt, och det regnade. Hittade en parkeringsplats strax bredvid. Tittade mycket väl på skylten där det stod "parkering, billjett-apparat pil höger --->" typ. Tittade åt höger, och visst där stod biljetapparaten. Sprang dit och betalade för 3 timmar.
Kommer tillbaka efter en timma och har fått en parkeringsbot! På boten stod det att "Ogilitig biljett eller felaktigt placerad". Va? Vi hade ju lagt den perfekt i framrutan.
Jag har ju problem med rösten, så min fru fick ringa in och klaga. Men såklart! De har inte telefontid mer än 2 timmar varje dag. Så det var bara till att vänta till 1430 då de öppnade. Min fru ringde, och sa som det var. Att vi betalat, lagt biljetten rätt och sedan fått en bot. Då visar det sig att det var fel apparat vi lagt pengarna i! På skylten vid bilen stod det tydligen "apparat + gatunamn". Den apparaten vi betalat i låg tydligen inte på den gatan. Det är ju inget man tänker på. Man tar den närmsta! Min fru försökte resonera med kvinnan på andra sidan. Lönlöst. Hon släppte det.
Men jag var/är fortfarande ledsen/upprörd. 400:-. vi HAR inte 400:-. Det är mat i en vecka för oss. Vi lever på inga pengar, enda anledningen till att vi klarar oss är för att min älskade far stöttar med pengar då och då. Vi känner att vi gjort allt rätt. Så jag skrev ett brev till dem:

"Idag fick vi en p-bot på 400sek.

Vill innan jag fortsätter kort berätta följande:
Jag är 33 år, och troligen döende i cancer. Har opererats 7 gånger under senaste året, strålats 2 gånger. Äter massa mediciner, och anledningen till att vi besökte stan (bor på landet och är aldrig i stan) var att vi hade ett viktigt läkarbesök.

Vi parkerade på en ledig plats, var lite sena, det regnade. Och jag såg pilen på platsen som pekade bort mot betalautomaten (som man ser från skylten). Det fanns inte en en tvekan om att det var fel automat. Pilen pekar på den. Och vi är aldrig i stan och har inte koll på gatunamn osv.

Vi fick en bot för att det var fel automat på 400:-.

I och med min sjukdom så är vi ruskigt fattiga. Vi överlever genom att få pengar från pappas pension. 400:- är en veckas mat för oss.

Min fru ringde till er tidigare, då jag själv förlorat rösten i och med alla operationer, och fick då reda på vilken automat det var som gällde. Nu vet vi det till nästa gång, men snälla, det var/är inte lätt att se vilken automat ni menar med den pilen. Absolut inte när man har bråttom och det regnar.

Vi är jätteledsna över denna boten, för vi vet inte hur vi ska hantera den... Vi har inte 400:- över, utan måste i så fall låna från någon.

Hoppas att ni kan ha överseende"

Svaret jag fått hittils är att de inte svarar via mail, utan bara via vanlig postgång (Detta då de inte vill disskutera något över mail, utan de vill ha en envägskommunikation helst, så de slipper argumentera)
Har gett dem mina postuppgifter, och väntar på svar.

Men jag är ganska säker på att de inte kommer backa. Om de gör det, så tar jag tillbaka en del av min kritik. Men oavsett så känner jag att p-bots-företagen verkar ha provsion per p-bot till sina anställda, gör allt för att driva in sina böter och skiter i alla omständigheter så länge de kan bevisa att de har rätt. Det som är mest frustrerande är att vi faktiskt betalt precis vad vi ska betala för p-biljetten, fast på fel ställe! Skulle inte förvåna mig om det till och med är samma företag som har de båda olika apparaterna och pengarna (typ 24:-) kommer till dem oavsett. Men det vet jag inte säkert.

Sån skit att behöva ta sådant här också. I vanliga fall hade jag bara betalat, för jag/vi har alltid haft pengar. Men nu, när jag inte orkar bråka, kriga, tjaffsa, argumentera så måste jag göra det för att vi är panka. Helt uppochnerpå.
Om de inte backar så funderar jag på att gå till media med det. Hade blivit en snaskig historia. Men jag orkar inte...

Så. Skönt att skriva av sig lite.

Förmodar att många har egna dåliga (eller bra???) erfarenheter kring p-bolag?

Simma lungt.

Stefan

Skicka ett PM till mig med ditt kontonummer så kan du få 400:- av mig till mat, inte faan ska ni behöva svälta!!

• Gilla
Härryda2015 och 3 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag är en sån där mesig person som alltid är laglydig. Jag kan stå vid ett övergångsställe, av ren reflex, och vänta på grön gubbe fastän gatan är tom på trafik. Har aldrig åkt fast för fortkörning eller fått en endaste p-bot, vilket måste anses som en stor bedrift om man kör i Stockholm. Jag är dessutom inte världens bästa (ganska dålig faktiskt) på att fickparkera. Så gott om reservtid behövs vid bokade möten.

En gång har jag dock fått p-böter, för 8 år sedan och det var vid parkering vid ett sjukhus. 4 timmar fick man stå. Min pappa låg på sjukhuset och jag satt bokstavligen vid hans dödsbädd och det tog längre än 4 timmar. Men parkeringsbolaget menade att jag skulle gå ner och lösa ny biljett och vägrade att kreditera p-boten. Jag blev riktigt förbannad, men det var mkt annat med begravning osv. så jag orkade till slut inte överklaga. (Min pappa var nästan 80 år och dement och hjärtsjuk, så det var skönt för honom att somna in.)

Det låter som om du skulle behöva träffa någon bra pepp-coach/person. Förstår att du har det jävligt men nånstans går det att finna bra stunder i allt det jävliga. (Klyschigt, jag vet) Har varit på hur många erbarmligt tråkiga o långa konferenser som helst, men någon gång har det kommit in en person som det bara gnistrar om och som på 5 minuter har fått en hel sal av människor att känna sig få en vitaminkick. Kolla runt på sjukhuset, det kan vara en sjuksköterska, psykoterapeut eller nån annan.

SC Aero skrev:
Skicka ett PM till mig med ditt kontonummer så kan du få 400:- av mig till mat, inte faan ska ni behöva svälta!!
Instämmer! Du ger Byggahus mycket intressanta byggprojekt och det betyder mycket för mig/oss. PM!
/J

Tack :)
Kan inte ta imot pengar, av många anledningar.
Snart kommer det tillbaka lite på skatten, så vi får hanka oss fram till dess bara.

Grejjen är den att vi på pappret är "tok-rika". 2 fina hus, 2 bilar osv. Men det ger oss inga pengar i handen, inte förrän vi säljer något. Vi har ett sommarhus uppe i bohuslän, som jag ärvt. Funnits med oss i 50 år nu. Får sälja det om sjukdomen inte vänder snart. Men det tar i mot...

Tack Hemmakatten för tipsen. Har redan pratat med så många olika titlar, så det hjälper liksom inte längre. Drar bara upp samma saker varje gång jag är där och märker att jag blir ledsen av att repetera... Mest sorg nu. Och det är svårt att prata sig igenom. Tid är det det handlar om. Att få lite andrum och plats att hämta krafter. Så hoppet är att sjukdomen håller sig lite i schack nu så jag hinner komma tillbaka lite.

Blir rörd av er generösitet. TACK!

Stew, mina och många andras tankar är ofta hos dig och de dina.
Byggforum eller inte, ventilera och skriv av dig så mycket du orkar, tror att stödet finns här om än virtuellt.

Mvh Jante

Tror jag var skyldig dig lite pengar bestämt. Vad har du för adress? ;)

• Gilla
slacker och 1 till
  • Laddar…
Tack. Ni är för underbara. Förstår varför jag fastnat för byggahus och lägger ner så mycket tid forumet som jag gör. Det är för er medlemmar. Ni är verkligen bäst!

Jag hoppas att p-bot stället visar sig vara mänskliga. Annars kommer det bli ett surt mail till dem där jag ifrågasätter hur deras affärsverkasmhet/lönesystem ser ut med tanke på att de kräver in en bot från en cancersjuk person som betalat en biljett och bara sett fel på deras text. Hoppas att det kan ge någon dåligt samvete.

Föreslår en "TUMME UPP" för alla medlemmar på byggahus. Kan inte göra någon själv på mitt egna inlägg, annars hade jag gjort det!

• Gilla
P-KAR och 13 till
  • Laddar…
Jag fick böter MED giltig biljett och fick bråka. Hade mer än 23 timmar kvar tills biljetten gick ut. Så personligen har jag absolut inget förtroende för parkeringsbolagen. Tyvärr.

Hemmakatten
Samhörighet, medmänsklighet, vänlighet, solidaritet och respekt för andra människor tenderar tyvärr bli allt mer sällsynt - och desto mer sällsynt på olika internetforum. Byggahus.se har under mina nio år här, fortfarande många av dessa trevliga och uppskattade egenskaper och personer.

Inga frågor är för dumma och de allra flesta svarar vänligt. (Mina käpphästar är naturvetenskap och el i synnerhet, men jag har sällan fått arroganta svar.)

Det är nog därför jag hängt här i så många år.

Kram till er alla (vågar jag skriva efter 9 år)

dom där jädra parkeringsbolagen....deras anställda har provision på böter....det går inte prata med dem ...
hade jag råkat ut för nåt sånt....skulle jag åkt tillbaks till deras biljett automat...och slagit sönder den totalt....dom kostar säkert en bra slant.....man får ge tillbaks på sådana människor...

Frågan är om de får provision eller inte... De gånger frågan varit uppe så hävdar de bolagen som varit anklagade att p-vakterna inte har provision... Men jag är skeptisk. Varför vara så nitisk om man inte tjänar en hacka på det?

Håller med dig helt Hemmakatten. Precis så känner jag med.

För ungefär ett år sedan fick jag en parkeringsbot framför min egen garageuppfart. När jag beklagade mig över boten så sa de att jag först skulle betala och sedan överklaga till polisen. Dum som jag var så gjorde jag som jag blivit tillsagd för att någon månad senare få veta att min överklagan inte godkändes. "Hur skulle parkeringsvakten kunna veta att just jag bodde där?" Att jag gjort det i över tio år verkar inte ha någon betydelse och att jag berättade det i efterhand verkar också vara irrelevant. :down:

säkert ingen som skryter med att dom jobbar på ett privat parkerings bolag....nånstans
risk för stryk på puben ju.....

I staden där jag arbetar finns det en stor parkering där jag brukar ställa mig när jag jobbar.
Det finns skyltar riktade mot den parkeringen som lyder "Långtidsparkering"

För några månader sedan så ställde jag bilen där en måndag, och körde sedan firmabilen hela veckan och kom inte hem förrän sent på lördagskvällen, och eftersom jag skulle köra iväg igen på söndag eftermiddag så bytte jag aldrig bil.. (jag arbetar över hela landet)

Totalt så hade jag bilen parkerad i 8 dagar.. och åkte på 6*500:- i böter + en varningslapp om att dom skulle bogsera bort den, samt ett brev hem från kommunen att dom skulle forsla bort den.

Jippi..

På denna kommunens hemsida så står det att parkeringsplatser som inte har en skylt som säger någon tid så
gäller 24 timmars parkering.. i min värld så är inte det "långtidsparkering"..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.