641 556 läst ·
1 579 svar
642k läst
1,6k svar
En historia om bygge, biorum och cancer
Hallojsan,Åland skrev:
Jo det är av den enkla anledningen att vi inte har någon annan tv, eller tv-rum än detta. Vi vill inte ha någon tv i vardagsrummet eller sovrummet, så vill man titta på tv så är det titta på tv som gäller (inget slötittande som det så lätt blir...) och då får man gå ner till biorummet i källaren.
Och det känns inte helt rätt att blåsa upp tvn:s utbud i 110". Nyheter och arga snickaren gör sig inte så bra i de storlekarna. En liten plasma på 52" duger gott, drar mindre ström och väsnas mindre.
All film går via dvd/mediacenter och då är det projjen som gäller.
Så tv:n för för tv-utbudet och projjen för resten
Mvh
Stefan
Lyfter på mössan!
Måste kännas sjukt bra att det börjar bli klart
Och i denna takt trotts sjukdom och småbarn, då måste va en riktig fighter + förstående fru
Ser fram emot bilderna på slutresultatet.
Kommer inte ihåg om du skrivit nått om det men vad blir det för sittplatser och hur många?
Kanske kan du köpa från nån nedlagd bio eller folketshus, eller slå på stort o köpa beggade bussäten
Skämt o sido, vad kommer ni sitta i?
MVH/ Nicklas
Och i denna takt trotts sjukdom och småbarn, då måste va en riktig fighter + förstående fru
Kommer inte ihåg om du skrivit nått om det men vad blir det för sittplatser och hur många?
Kanske kan du köpa från nån nedlagd bio eller folketshus, eller slå på stort o köpa beggade bussäten
MVH/ Nicklas
Tjenare,Kapten_Haddock skrev:Lyfter på mössan!
MVH/ Nicklas
Och tack!
Det är NÄSTAN klart nu! Kristallkronan på plats, tapeter uppe, guldlister. Bara lite lister på väggarna som skall dölja fogarna mellan filtmattebitarna ska upp! Kanske idag, om barn och fru tillåter det
Jag har idag bara 3 riktiga sittplatser i denna soffan:
http://jennymobler.se/leoreclinersoffa3sits117-p-1477.html
Det kommer införskaffas två leo fotöljer också, så man kan vara 5 där nere. Samt att jag har två stycken sittsäckar som kan dras fram i värsta fall. Inköp av fotöljer kommer när pengar "rullat in" (det rullas inte så mycket alls när man är sjukskriven. Bläää).
Funderade på riktiga biofotöljer ett tag, men även om de ser rätt ut så tycker jag varken de är snygga eller bekväma. Efter ett par timmar i en sådan så har man träsmak som heter duga i (på??) bakdelen.
Nackdelen med den soffan jag valde är att den inte har någon mugghållare. Funderar på att såga upp hål i den delen man kan .upp som bord, och fälla in hållare där... Men det är lite tråkigt att gå på nya saker med dosfräs... Kanske får bli ett par sidobord istället.
Mvh
Stefan
Hej igen,
Sedär. Då var man klar! Vet inte riktigt hur många timmar projektet hamnade på till slut. Tappade räkningen vid runt 300. Slutnotan på allt från uppbilning av golv till färdiga ytskikt och lite nya leksaker gick på runt 110.000. 10.000 mer än budgeten, men som vanligt växte projektet lite under projektets gång.
Nu är min röda toffs på plats, kristallkronan i taket blänker som ett rådjurs ögon i strålkastarljuset en mörk vinternatt och guldlisterna i taket pryder sin plats.
Som vanligt kvarstår lite småfix. Man kan inte använda den takskenan jag har för draperiet som går bakom soffan till ett såpass tungt draperi. Det går inte att dra det fram och tillbaka.
Hallen in är det jag sysslat med de senaste veckorna. Tapetserat och satt upp lister. Högerdörren leder in till ett gästrum. Och dörren rakt fram är till den nya toaletten som jag passade på att förbereda för.
skulle gärna vilja ha mer passande färg på dörrarna än högblank vit. Men det blir så stora ingrepp direkt det ska förändras. Helst skulle jag vilja klä in dem i skumgummi och ett snyggt tyg!
Nu är det snart dags för premiärvisning! 9½ månader efter projektets start!
Här kommer lite bilder i större format!
Mvh
Stefan

Sedär. Då var man klar! Vet inte riktigt hur många timmar projektet hamnade på till slut. Tappade räkningen vid runt 300. Slutnotan på allt från uppbilning av golv till färdiga ytskikt och lite nya leksaker gick på runt 110.000. 10.000 mer än budgeten, men som vanligt växte projektet lite under projektets gång.
Nu är min röda toffs på plats, kristallkronan i taket blänker som ett rådjurs ögon i strålkastarljuset en mörk vinternatt och guldlisterna i taket pryder sin plats.
Som vanligt kvarstår lite småfix. Man kan inte använda den takskenan jag har för draperiet som går bakom soffan till ett såpass tungt draperi. Det går inte att dra det fram och tillbaka.
Hallen in är det jag sysslat med de senaste veckorna. Tapetserat och satt upp lister. Högerdörren leder in till ett gästrum. Och dörren rakt fram är till den nya toaletten som jag passade på att förbereda för.
skulle gärna vilja ha mer passande färg på dörrarna än högblank vit. Men det blir så stora ingrepp direkt det ska förändras. Helst skulle jag vilja klä in dem i skumgummi och ett snyggt tyg!
Nu är det snart dags för premiärvisning! 9½ månader efter projektets start!
Här kommer lite bilder i större format!
Mvh
Stefan
Snyggt jobbat!
Tre saker hade jag dock "åtgärdat", jag hade först monterat solskyddsfilm på glasdörren, sedan målat gångjärnen till glasdörren svarta, och sedan sprutlackat dom vita dörrarna med en svart matt färg
Tre saker hade jag dock "åtgärdat", jag hade först monterat solskyddsfilm på glasdörren, sedan målat gångjärnen till glasdörren svarta, och sedan sprutlackat dom vita dörrarna med en svart matt färg
Helt enkelt förbannat snyggt!!
Tack för alla kommentarer 
Och jag håller med om att dörrarna stör. Men tanken med rummet är att det skall vara lätt och billigt att konvertera det till vanligt rum, och att i det läget spraymåla dörrar för 13.000 svarta känns lite fel.
Har ni några andra förslag? Tyger kanske?
Ska iväg och köpa solfilm och fixa plexiglaset. Stör mig en hel del på allt blinkande där bakom! Varför kan inte alla stereoprylar ha en "night" funktion som släcker ner alla dioder?
Mvh
Stefan
Och jag håller med om att dörrarna stör. Men tanken med rummet är att det skall vara lätt och billigt att konvertera det till vanligt rum, och att i det läget spraymåla dörrar för 13.000 svarta känns lite fel.
Har ni några andra förslag? Tyger kanske?
Ska iväg och köpa solfilm och fixa plexiglaset. Stör mig en hel del på allt blinkande där bakom! Varför kan inte alla stereoprylar ha en "night" funktion som släcker ner alla dioder?
Mvh
Stefan