Hej alla kunniga!

Vi har flyttat in i ett hus från 77, för ca ett år sen och observerat vår häck sen dess. Den har troligen stått där ett bra tag, kanske sen huset byggdes. Det är troligen oxbärshäck (ni får gärna rätta mig) och den har förmodligen föryngrats på ”kortsidan” av huset för något år sen.

Häckdelen som man föryngrat har börjat ta sig på vissa ställen. Men visst borde man byta ut dom som inte skjuter några skott? Det var en helt del ruttna stammar där som vi bara kunde dra loss. (Bild 1-3)

På ena långsidan av huset, söderläge, så har jag hela tiden tänkt att den växer på bra. Och vid första anblick ser det ut så men tittar man närmare (och framför allt från andra hållet) så kan det vara en del bruna löv och gamla/döda grenar längre in. Längst ner på ena långsidan är det ju då en del som verkar helt död. Vad gör man där? Ta bort det som dött bara? (Bild 4-8)

Och så sista sidan, andra långsidan som ligger på norrsidan av huset och skuggas väldigt mycket. Där är det iofs en väldigt mycket ogräs som vi inte hunnit ta bort, men där ser häcken extremt konstig ut. Grön upptill och döda grenar i mitten (eller är dom döda?). Vad gör man i detta läge? Försöka föryngra? Går det ens om det ser ut sådär? (Bild 9-13)

Hjälp!

• Häck med ojämnt växande delar och gräsmatta i förgrunden, med ett hus och en trottoar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gles oxbärshäck med nya skott längs trottoar, omgiven av grön gräsmatta och cykelvägsskylt, vy från husgång.
    Skapa konto
  • Grön häck med luckor och gamla stubbar, omgiven av gräsmatta och gångväg, med tät häck i bakgrunden och hus tak synligt.
    Skapa konto
  • Grön och tät häck längs husets sida, bredvid en stig och en gräsmatta, eventuell oxbärshäck med varierande grenstatus.
    Skapa konto
  • Oxbärshäck med en del döda grenar och ruttna stammar vid en gräsmatta, observerad för potentiell föryngring och ersättning av döda delar.
    Skapa konto
  • Häck med gröna och torra grenar, cykelskylt och en röd byggnad i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Bilden visar en häck med tät grönska på ena sidan och flera döda eller avlövade grenar i mitten. Trädstammar syns till vänster.
    Skapa konto
  • Närbild av en oxbärshäck med gröna och vissna röda blad, samt små bär. Några sektioner av häcken visar tecken på torka eller skada.
    Skapa konto
  • En tätt klippt häck med gröna blad, en del grenar synliga vid basen, bredvid ett tegelhus och en gräsmatta.
    Skapa konto
  • Häck vid hus med grön topp och synliga grenar nedtill, delvis gles och omgiven av ogräs. Huset har ett mörkt tak och ses i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Oxbärshäck med blandad grönska och några döda grenar framför ett hus med tegelväggar och svart tak.
    Skapa konto
  • Häck med bruna och gröna grenar, vissna blad och ogräs vid basen, delvis döda och delvis spirande grenar och blad.
    Skapa konto
  • Närbild av oxbärshäck med grenar och gröna blad, vissna blad på marken och en del döda stammar synliga i häcken.
    Skapa konto
Jag började med att ta bort allt (försökte i alla fal) dött för attt låta ljuset komma in följt av en klippning för att jämna till. Nästa fas/år klipptes den rejält och år tre så kapade jag in och ner de bredaste partierna. Där det var mycket dött så är det numera betydligt mer grönt, de grova stammar som kapats nära marken skjuter nya skott och häcken ser generellt mycket piggare ut.
Nu gäller det bara att beskära återväxten och ta bort fler grova stammar. Jag lämnade lite väl många stammar som bara kapats in i sidled men jag hade redan tagit bort 1,5 m i bredd så jag var lite orolig för hur plantorna skulle klara sig.
Nu när jag ser hur häcken reagerar skulle jag inte tveka att göra allt under ett år men det är också trevligt att kunna ha lite grönska/siktskydd.
Allt häckklipp, en del fallfrukt och lite extra trädgårdsflis har hamnat som gödning/jordförbättring.Främst där häcken varit som mest sliten men häckklippet har jag malt och försökt sprida ut jämnt

Vi delar häck med grannen så den andra sidan är betydligt bättre skött från början.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.