Tjena!
Jag vill ta bort betonggolv i ett av rummen i källaren.
Ska sen gräva ur, isolera, lägga golvvärme osv.
Golvet är om jag förstått det rätt platta på mark. Ca 20 cm tjock betong med 20 cm grus under. Byggt 1974.
Ovanpå golvet har dom murat källarväggen r med 20 cm leccablock.

Kan jag såga golvet, 5 cm från ytterväggar utan att huset rasar eller väggar trycks in av jordmassor?
Rummet är 2.6x4.8 meter och ligger i ett hörn.

Kanske...

De jag sett göra liknande saker har tagit det stegvis.. dvs grävt ut nån/några meter gjutit och sen tagit en bit till osv. Då är det relativt riskfritt men gräver man ut allt på en gång och om man har ett rejält marktryck mot väggen...

/ATW

Det låter sjukt krångligt, när det sen ska armeras och gjutas. Hur går man tillväga liksom?

Om det är platta på mark så är det inte rekomenderat att gräva ut och sänka nivån utan att gjuta förstärkande syll under väggarna. När plattan kapas så tar man bort den lastfördelande delen av plattan och punktlasten från väggarna blir fördelad på mycket mindre yta, med risk för sättningar eller sprickor.
Det är inte rekomenderat att gräva så långt under högsta "grusnivå", då börjar det rasa in och underminera plattan som är kvar.

Om det är gjutna syllar under så brukar dessa gå ned ytterligare 30-40cm under golvytan, och då kan du ta ut golvet, det bär helt enkelt inte något mer än sin egenvikt.

Har du tillgång till några ritningar som kan bekräfta platta på mark?

C corre skrev:
Om det är platta på mark så är det inte rekomenderat att gräva ut och sänka nivån utan att gjuta förstärkande syll under väggarna. När plattan kapas så tar man bort den lastfördelande delen av plattan och punktlasten från väggarna blir fördelad på mycket mindre yta, med risk för sättningar eller sprickor.
Det är inte rekomenderat att gräva så långt under högsta "grusnivå", då börjar det rasa in och underminera plattan som är kvar.

Om det är gjutna syllar under så brukar dessa gå ned ytterligare 30-40cm under golvytan, och då kan du ta ut golvet, det bär helt enkelt inte något mer än sin egenvikt.

Har du tillgång till några ritningar som kan bekräfta platta på mark?
Ritningarna säger att det är 20 cm betongplatta med 20 cm grus under. det är allt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.