Byggahus.se
R René W skrev:
På väg till Bauhaus för att köpa ny gummiduk. Jag köpte från Aliexpress förra året men kontrollera aldrig den. Nu när det är dax så tycker jag den liknar mest en kraftig sopsäck, i kvalité. Dessutom saknar den 3,6m på längden!:mad: köpte 8x10m fick 8x6,3m. Detta är 1 av mina dum-snål missar i detta projekt så långt.
Ja vissa saker ska man nog inte köpa därifrån.. viktiga saker t ex! (Jag köper ändå en hel del på både Wish, amazon o Ali..).

Bra att du hann se och välja bort den.. dammduken är viktigaste grejen trots allt (inte kul om de läcker någonstans efter en vecka.. om man ska hitta var).. så den är värd några kronor till ..för att få kännbar kvalitet!
 
  • Gilla
René W
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Ja vissa saker ska man nog inte köpa därifrån.. viktiga saker t ex! (Jag köper ändå en hel del på både Wish, amazon o Ali..).

Bra att du hann se och välja bort den.. dammduken är viktigaste grejen trots allt (inte kul om de läcker någonstans efter en vecka.. om man ska hitta var).. så den är värd några kronor till ..för att få kännbar kvalitet!
Dammduken var ju en miss i undersökningen Hur/Vad man ska tänka på.
Sett många Youtube information klipp nu och dom använder en duk som är 0,0045tum=1,13mm men någon sådan har jag inte hittat.
-Vilken tjocklek använder ni här!?
Någon skillnad på södra Sverige vs Norra?
 
R René W skrev:
Dammduken var ju en miss i undersökningen Hur/Vad man ska tänka på.
Sett många Youtube information klipp nu och dom använder en duk som är 0,0045tum=1,13mm men någon sådan har jag inte hittat.
-Vilken tjocklek använder ni här!?
Någon skillnad på södra Sverige vs Norra?
https://www.dammcenter.se/dammprodukter/dammdukar-31826098
 
K
X xLnT skrev:
[länk]
Joo, det är väl bra med 30år...men ser inte någon tjocklek...
Vad hadde du då?
 
R René W skrev:
Joo, det är väl bra med 30år...men ser inte någon tjocklek...
Vad hadde du då?
Jag har inte anlagt min damm än, den är bara projekterad. Men den är 1mm (epdm).
Rubriken lyder "Firestone PondGard EPDM geomembran 1mm"
 
  • Gilla
GustavBtun
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
@René W hur går det? :D
Vojne vojne..den är uppe å går nu men har läckage fortfarande..får inte upp vatten nivån dit jag vill.
 
  • Trädgårdsdamm under konstruktion med synligt läckage och otillräcklig vattennivå, omgivet av stenar och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
roli och 2 till
  • Laddar…
R René W skrev:
Vojne vojne..den är uppe å går nu men har läckage fortfarande..får inte upp vatten nivån dit jag vill.
Dagsläge..
 
  • Olika stadier av en trädgårdsrenovering med en ny damm, stenläggning och oplanterad jord synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Luddis_1 och 4 till
  • Laddar…
Ska visa lite av vår damm när jag fotat. Behöver bygga ihop pump och filter systemet men eftersom det var ett dödsbo så vet vi inte riktigt hur det har fungerat här :)

Trädgårdsdamm omgiven av gröna växter och stenar med en bro och en vattenslang på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsdamm omgiven av stenar och växtlighet med en överlevande guldfisk, i behov av renoverat filtersystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi hittade en guldfisk som överlevt 3 år helt utan rening eller någon syresättning av dammen.

En guldfisk i en damm med gröna växter och vattenlins, omgiven av stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har köpt 3 kompisar till honom nu iallafall :)
 
  • Gilla
HasseTeknik och 13 till
  • Laddar…
Ser ju ut som du har ett väldigt bra utgångsläge!
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Dessa grejerna har med dammen att göra. Om jag fattat det rätt så är Hozelock filtret ett filter med UV ljus och behöver kopplas ihop med pumpen som heter Titan 5500. Nu har jag ingen bra bild på pump/filter gropen vid dammen men det är dessa prylarna tror jag.

En dammfilter och pump anordning med en silverfärgad behållare, en grå slang och elektrisk kabel på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smutsigt filterhus med en etikett märkt "TURBULENCE 9000L" indikerande en del av en dammpump eller filtreringssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hozelock filtret för damm ligger på marken med sladd och slanganslutning synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett svart Hozelock UV-filter för damm och en hoprullad svart sladd på gatsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en svart Hozelock dammfilter med produktetikett, omgiven av slingrade kablar, mot en otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hozelock filtret med UV ljus för dammar, visat med kablar och utanpåliggande pumpdelar, på stenbelagd mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dammpump och UV-filter från Hozelock med kablar och slangar liggande på en smutsig svart yta, redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hozelock UV-filter och svart slang för koppling till dammpump, placerade på en svart låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den gula slangen går in till dammen så den borde suga vatten därifrån
Bild på en grop för dammpump och filter med oordnade slangar, kablar och en del av en Hozelock enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
[ATTACH skrev:
548452[/ATTACH] [bild] [bild]

Den gula slangen går in till dammen så den borde suga vatten därifrån
[bild]
Verkar isf vara väldigt under dimentionerad, jag tror det er påfyllning.
Jag ser inga grövre slangar T/F pump eller reningsverk...kanske dom gått sönder å kastats? Därför har dammen blivit stående?
 
R.Wallin R.Wallin skrev:
Verkar isf vara väldigt under dimentionerad, jag tror det er påfyllning.
Jag ser inga grövre slangar T/F pump eller reningsverk...kanske dom gått sönder å kastats? Därför har dammen blivit stående?
Om du kollar på filtret och pumpen så är det runt 40mm anslutningar så det är rätt rejält. Det ligger några slangar i samma dimension men inte inkopplade, men de går inte in i gropen. Det är just därför vi inte vet hur det har varit ihopkopplat. Den gula slangen vet vi går in i dammen för innan vi fäste den uppåt så tömdes hela dammen via den ut i pumpgropen. Dammen har varit i drift i säkert 15 år innan han gick bort. Det är en rejäl damm gjuten i betong med påfyllning från takavvattningen m.m.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Om du kollar på filtret och pumpen så är det runt 40mm anslutningar så det är rätt rejält. Det ligger några slangar i samma dimension men inte inkopplade, men de går inte in i gropen. Det är just därför vi inte vet hur det har varit ihopkopplat. Den gula slangen vet vi går in i dammen för innan vi fäste den uppåt så tömdes hela dammen via den ut i pumpgropen. Dammen har varit i drift i säkert 15 år innan han gick bort. Det är en rejäl damm gjuten i betong med påfyllning från takavvattningen m.m.
Läste slarvigt och uttryckte mig dåligt.
Jag tror inte gula trädgårds slangen har något med pump/reningsverk att göra...utan som ni redan kontaterat var ursprungliga tömmnings slangen. Takvatten påfyllning kan ju ha kommit senare?
Men dom slangarna som gått till pump/reningsverk har säkert gått över kanten(på dammen), vilket är ok men inte optimalt. Det är ju mycket vegitation så att gömma dom är säkert inte svårt....och hur slangar skall gå är övertygad om att du klarar av att lista ut, hör av dig annars. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.