Fulkemisten
Jag har tänkt mycket på en design av verktygslåda sedan @findus42 julkalender. För mycket faktiskt, blev sjukt inspirerad, tyvärr kom en massa jobb under våren emellan, men nu så. Planen?

Vi campar en del med familjen (i tält på camping) så min idé för verktygslåda är en för att förvara köksutensilier i samtidigt som den fungerar som köksbänk. Oftast finns ju servicehus men det blir lite osocialt att gå iväg dit för att laga mat. Det skulle även vara skönt att bara kunna packa och dra, då tar man lådan, tältet, sovsäckarna och lite kläder.

På engelska heter det "chuck box", "patrol box" eller "grub box", det har tydligen sitt ursprung i den amerikanska västern där man hade så kallade "wagon trains" med en oftast dedikerad "chuck wagon" för just mat/kök/disk/tvätt, "chuck" eller "grub" var cowboyslang för käk/kök.

Materialet blir flak av 7 mm furuplywood som förstärks med remsor av 4 mm av densamma. Använder lamellfräs och minsta kexen (0an). Vi får väl se hur slutresultatet blir... Häng med!

Hantverksprocess av furuplywood för en anpassad 'chuck box' verktygslåda klämd på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En halvfärdig träverktygslåda med hyllor, står på ett arbetsbord, limflaskan till höger.
Skapa konto

Färdiga mått kommer bli cirka 42 x 42 x 57 cm.

Redigerat:
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Kul projekt :D .
Finns en kravspecifikation?
Vad vill du ha i den och vilka funktioner skall den ha utan att behöva packas ur?
Mvh Findus

Fulkemisten
Nja. Jag har sett till att gasolkök, duskbalja och kastruller har "snug fit" så att säga. Sen är den lite för stor och det är för att det ska finnas lite luft så att ungarna och frugan ska slippa tetris-packa...

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Fulkemisten
Är sämst på att dokumentera byggen vettigt märker jag. Här är i alla fall dörrar klaffar och benstativ uppställda för betsning. Fusk-mahogny blir det.
Dörrar, klaffar och benstativ i trä uppställda för betsning i en verkstad.
Skapa konto

• Gilla
findus42
  • Laddar…
Fulkemisten
Klar. Typ. Det blir man väl aldrig och utrymme finns såklart till förbättring. Kort projekttråd blev det också. Kanske hittar någon den i framtiden.
Hemmagjord trälåda med rödbrun mörk finish och mässingsbeslag på ett trädeck.
Skapa konto
Handgjord trälåda med rödmönstrad yta och öppningsbart lock på träaltan.
Skapa konto
Nybyggd rödfärgad träbyrå med blank yta och gyllene handtag, placerad på en träaltan.
Skapa konto
Hemmagjort förvaringsskåp i trä på en träterrass med öppna lådor och innehåll som köksutrustning.
Skapa konto
Handgjord förvaringsbänk i trä med öppna fack och rödlackerat lock, stående på utomhusträdäck.
Skapa konto
Ett handgjort utomhuskök med öppna lådor och hyllor på en träaltan.
Skapa konto
Egetbyggt utekök av trä med köksredskap och kastruller på en altan.
Skapa konto

• Gilla
magnuse74 och 16 till
  • Laddar…
Snyggt :D. Ser omsorg om detaljerna. Benställningen är enkel och förmodligen väldigt stabil. Hade själv hittat på en mycket mer omständig och komplicerad lösning. Hatten av.
Vindskyddet förstår jag precis. Med det på plats tvivlar jag inte på att det går utmärkt att tillaga mat var som helst. Innehållet speglar förstås dina behov.
Tack för kreativ respons på mina lådor.

Mvh Findus

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Tack @findus42 för fina ord. Jag vet att den är lite sned och vind i vissa passningar, främst klaffarna men ville få den klar. Kanske gör jag om dem och högerdörren. Dock är det ett bruksobjekt så snart har man glömt småfelen.

Inbilla dig ingenting :thinking:. Småfel och brister i funktionalitet på 1.0 kommer leda till ombyggnader tills möjligheterna är uttömda. När det händer så konstruerar du version 1.1. Folk omkring dig kommer tro att du är knäpp. De kan mycket väl ha rätt, men vad gör det.
Mvh Findus

• Gilla
possum77 och 4 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Haha. Jag vet, det tror de för övrigt redan...

Snyggt!!!!
Gillar bottendelen som lock och låsning, supersmart.
Dörrarna utfällda som stöd, smartelismart.

Ett projekt helt i min smak och troligen kommer ideer stjälas till min bussinredning.
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=19818

Som sagt, snyggt jobbat med boxen :-)

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Tackar! En campervan vore drömmen men det får vänta. Vill inte heller påstå att designen är min egen. Den är i princip en kopia av en rysk youtubers med illa dålig frisyr som gör mäkta fina lådor.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
engs
Gillar verkligen lösningen med bordsbenen Fulkemisten.

Råkade se den här videon nyligen. Den i stort passar nog bättre för de som är ute själv och inte hela familjen, är naturligtvis betydligt färre pinaler man behöver tänka på då.
Men själva lösningen med en list på vagnen man sen kan hänga upp olika saker på tycker jag var smart. (Kanske är nån standard bland den typen av mobila boenden, är inte så bevandrad i det).

Hoppa till runt 9:10

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.