26 063 läst ·
46 svar
26k läst
46 svar
En bra påslös dammsugare?
Vi köpte en Dyson på OnOff för ett halvår sen. Jag är inte bombis på modellen med jag tror att det är C29 Exclusive. Den ser ju rätt oseriös om man har svårt för spejsad design och effekten är på papperet blygsam (motor 1400 W, sug 280 W) men vi tycker att den suger riktigt bra och, framför allt, lika bra hela tiden (i stället för att suga sämre och sämre allteftersom påsen fylls).
Vi tycker också att det är skönt att slippa komma ihåg att köpa påsar. Behållaren är genomskinlig, så man ser när den behöver tömmas (och när man har råkat suga upp några av barnens småprylar). Då kopplar man bara loss behållaren och tömmer den i första bästa kasse. F ö har den tvättbart HEPA-filter och femårig garanti, dock med begränsning för vissa slitagegrejor om jag minns rätt.
Kvaliteten är det ju svårt att säga något om efter bara ett halvår men hittills håller allt ihop.
Vi tycker att den är den bästa dammsugare vi har haft men ärligt talat har vi mest haft skräp. Billiga modeller av Electrolux och Siemens som bara har bevisat att billigt sk*t är billigt sk*t oavsett var det är för logga på.
Vi tycker också att det är skönt att slippa komma ihåg att köpa påsar. Behållaren är genomskinlig, så man ser när den behöver tömmas (och när man har råkat suga upp några av barnens småprylar). Då kopplar man bara loss behållaren och tömmer den i första bästa kasse. F ö har den tvättbart HEPA-filter och femårig garanti, dock med begränsning för vissa slitagegrejor om jag minns rätt.
Kvaliteten är det ju svårt att säga något om efter bara ett halvår men hittills håller allt ihop.
Vi tycker att den är den bästa dammsugare vi har haft men ärligt talat har vi mest haft skräp. Billiga modeller av Electrolux och Siemens som bara har bevisat att billigt sk*t är billigt sk*t oavsett var det är för logga på.
min påse blir snabbt fylld med hundhår och byter jag inte påsen efter varje användning så luktar det hund i påsen nästa gång jag startar damsugaren. Vi har en hund på ca 50kg med lång päls och det kräver en bra maskin att hålla rentmehe skrev:
Har tittat på Dyson men aldrig använt .... och min tvinclean faller snart i små bitar med detta kvalitet och konstruktionslösningar. Ska ta en närmare titt på Dyson nästa gång jag får syn på den...
Farzan, har ni någon djur med päls på där hemma? Separeras smutsen bra eller fastnar det någonstans i filtret i stället för i behållaren?
Är trött på att peta ut filtad päls från filtret .....
gaia
Vi har hund och det finns bara ett alternativ och det är bara att bita i det sura äpplet och betala påsarna.
Men en sak är säker ju bättre (läs dyrare oftast) dammsugare du köper desto bättre fyller dom påsarna
Har själv en volta hemma med hepa filter som är självklart tycker jag som fyller påsarna väldigt bra tycker jag utan att tappa sugförmågan. Sen vi skaffade voltan med hepa filter så tycker jag att den där unkna doften är borta Jag har även en festooldammsugare i snickeriet som kostar mer än det dubbla av vad voltan kostar och den är inte dubbelt så bra när det gäller att dammsuga golv.
Mvh Pär H
Men en sak är säker ju bättre (läs dyrare oftast) dammsugare du köper desto bättre fyller dom påsarna
Har själv en volta hemma med hepa filter som är självklart tycker jag som fyller påsarna väldigt bra tycker jag utan att tappa sugförmågan. Sen vi skaffade voltan med hepa filter så tycker jag att den där unkna doften är borta Jag har även en festooldammsugare i snickeriet som kostar mer än det dubbla av vad voltan kostar och den är inte dubbelt så bra när det gäller att dammsuga golv.
Mvh Pär H
Helt otroligt, en tråd om påslösa dammsugare och det är inte förrens i slutet som ordet DYSON kommer upp.
Vi köpte en dyson efter många års väntan på att våran tidigare Siemens skulle ge upp när den väl gjorde det så blev vi chockade över hur otroligt bra Dyson sugaren var och hur sjukt dyr den var i Sverige.
Så vi beställde en Dyson DC23 Allergy Parquet (från Amazon.co.uk, 30% av svenska priset) eftersom vi har trägolv och den har sånt sjukt bra sug att det första den gjorde var att suga upp nåtningen i vårat gamla trägolv (ok, mer gammalt gojs än nåtning förmodligen), den suger nästan för bra, om man inte har kransen med borst utfälld så orkar man inte dra runt munstycket efter en stund.
Om mannen i huset inte är intresserad av att hjälpa till så köp en Dyson för den är så tekniskt space'ad att han kommer att stolt berätta om den för vänner och - eh forum ...
Nackdelen är svenska priset och att den låter ganska mycket.
Edit* Det finns en version som är gjord för pälsdjus ägare
Vi köpte en dyson efter många års väntan på att våran tidigare Siemens skulle ge upp när den väl gjorde det så blev vi chockade över hur otroligt bra Dyson sugaren var och hur sjukt dyr den var i Sverige.
Så vi beställde en Dyson DC23 Allergy Parquet (från Amazon.co.uk, 30% av svenska priset) eftersom vi har trägolv och den har sånt sjukt bra sug att det första den gjorde var att suga upp nåtningen i vårat gamla trägolv (ok, mer gammalt gojs än nåtning förmodligen), den suger nästan för bra, om man inte har kransen med borst utfälld så orkar man inte dra runt munstycket efter en stund.
Om mannen i huset inte är intresserad av att hjälpa till så köp en Dyson för den är så tekniskt space'ad att han kommer att stolt berätta om den för vänner och - eh forum ...
Nackdelen är svenska priset och att den låter ganska mycket.
Edit* Det finns en version som är gjord för pälsdjus ägare
Tack för de goda nyheter! För min del kan den låta hur högt som helst bara den är effektiv. Man ska ju inte dra den efter sej i timmarFarzan skrev:
Ska definitivt kolla ONOFF och Dyson.
Mitt liv med Twinclean som snart blir 4 år gammal :
först gav upp den "parkeringshållaren" som skulle hålla röret uppe vid parkering - plasten sprack. Sen var det munstycket som mist sitt alltför klena fäste - plasten sprack. Nu ramlar röret från handtaget då och då - klen och slitet plastfäste. Det byggs snabbt en pälsmatta på trattsilen och suget avtar, motor överhettas, många stopp och rensning. Den filter som skulle vara självrengörande får man blåsa rent med tryckluft .... och när jag tänker på att den kostat nästan 3 tusen så känner jag mej totalt lurad. Användning 1-2 gånger i veckan på 120m2 yta. Jag avråder att köpa en sådan om man har husdjur med lång päls.
Positiva erfaringar:
Pirat- munstycket ( no name) som jag fick köpa när originalet gick sönder är faktiskt det bästa jag någonsin haft - inget päls snurrar in sej i munstyckets hjul som det gjort på en lång rad andra sugare jag haft. Ett bevis att man kan konstruera ting som fungerar i ett hus med pälsdjur .... så jag har inte gett upp hoppet ... än
gaia
Det är väl i o f s en sak att påpeka ang Dyson - de har ett rätt egenartat sätt att koppla ihop delarna, så det är svårt att använda "pirattillbehör".gaia skrev:
jag har en Dyson sedan 1 år tillbaka, tror den heter DC21 eller något sånt. Jag är absolut inte nöjd, munstycket suger bra på mattor, kanske tom lite för bra då det fastnar i mattan. Men på hårda underlag jagar jag mest runt efter gruset utan att det sugs upp. Sen är plasten väldigt repkänslig och elektrostatisk/"suger" till sig damm på utsidan. Munstycket är klumpigt och det är svårt/trögt att ändra mellan lägena matta och hårt golv. I princip måste den tömmas efter varje gång för bibehållen effekt och själva tömmningen är ingen ren historia kan jag säga, det får göras utomhus då det dammar så in i helv.. Nä funderar på att sälja den och skaffa en "vanlig" påsdammsugare. Om någon är intresserad säljer jag den för en tusing
Har en Dyson dc29
Två katter en hund mycket hår speciellt mot våren
Efter att ha nött upp flera dammsugare (påsar som gått sönder) tog vi beslutet att försöka hitta en påslös eller installera centraldammsugare.
Hem till bekanta med CD -sug testade och irreterades över den långa slangen som ska släpas med samt förvaras någonstans.
Visst finns det brister på Dyson har en något kort slang:S tömning av behållare ute ljudnivå (tjuter)
konstigt nog reagerar inte djuren lika mycket på nivån jämfört med den gamla dammsugaren.
Frugan resonerade :ger man 5-år garanti kan den inte vara dålig rekomenderas för astmatiker
Hepafilter m.m
Har man husdjur kan jag bara konstatera att den är effektiv även när behållaren börjar bli full
Dyr är den men man "sparar" in på påsar
pr 95
Två katter en hund mycket hår speciellt mot våren
Efter att ha nött upp flera dammsugare (påsar som gått sönder) tog vi beslutet att försöka hitta en påslös eller installera centraldammsugare.
Hem till bekanta med CD -sug testade och irreterades över den långa slangen som ska släpas med samt förvaras någonstans.
Visst finns det brister på Dyson har en något kort slang:S tömning av behållare ute ljudnivå (tjuter)
konstigt nog reagerar inte djuren lika mycket på nivån jämfört med den gamla dammsugaren.
Frugan resonerade :ger man 5-år garanti kan den inte vara dålig rekomenderas för astmatiker
Hepafilter m.m
Har man husdjur kan jag bara konstatera att den är effektiv även när behållaren börjar bli full
Dyr är den men man "sparar" in på påsar
pr 95
Jag sålde Kirby (Amerikansk kvalitetsmaskin) -97... Helt jäkla suverän maskin tro mig, själv dammsuger jag, tvättar mattor, polerar golven, kör rent i sängarna, stolar och soffklädsel, invändigt i bilen blir det som rekonditionerat varje ggn, jag slipar spacklade väggar helt dammfritt utan att förstöra motorn mm mm.
Då var dom fortfarande renhåriga försäljarna, men kraven att sälja ökar varje år, samtidigt så är hela provisionssystemet som en pyramid, alla ska ha en del av kakan på varje såld maskin.. Säljaren, ev, telebokare, distriktschef, regionschef, sverigechef, skandinavienchef... Så var det då iaf... Säljaren fick en provision på 2200:- /maskin, sen skulle övriga ha 500:-/maskin, så det är inte undra på att den blir dyr.
På min tid kostade komplett maskin 13-14,900:- sen höjde dom priset över en natt till 18.000.- med motivering att dollarn hade gått upp, jag frågade då om dom sänker när den går ner igen, men fick inget svar bara en ond blick..
Jag la av som säljare då....
Maskinen i sig är helt outstanding, den är dessutom mycket hållbar, dock kan rören släppa efter ett tags användning om man inte rengör den i spårfästena .. Munstycket kan spricka i leden, annars är den helt suverän...
Tyvärr så säljs den som sagt med helt fel metoder...
För er som är intresserade så rekommenderar jag att ni kollar på blocket, man kan få hyfsat nya för runt 5.000.- med lite prut... Reservdelar finns till det mesta, jag brukar ta hem från Usa till en bråkdel av priset som det kostar här.
Påsar finns på dammsugarpasar.nu .. men dom har inte samma filter som i originalpåsarna, men helt ok... I Kirbyn sitter inget filter i maskinen utan i påsen, och då är det bra med rätt grejer... varje påse rymmer ungefär 3-4 ggr mer än en vanlig traditionell dammsugares påse..
Själv är vi 4 st i vår släkt som har varsin maskin, vi e alla toppnöjda ,,, Jag sköter själv servicen på dom, och efter nästan 13 års användning så är det enda i slitagedel som jag bytt har varit kolen till motorn...
(Ville bara skriva lite för Kirbyns försvar,dock inte för försäljningssytemet för det är en stor skam)
Redigerat: