Ska måla om trappen här hemma, den är nu klarlackad med någon lack.
Jag ska ha den vit, finns det några bra färger som tål lite mer slitage.
Har hört några tips om elementfärg och golvfärg men som sagt om någon kunnig kunde slå fast rätt färg skulle det inte göra något.
Mvh Robban

Jag letar samma sak som du. Både till trapp och trägolv. Men det finns lika många svar som problem. Mycket beror på att förutsättningarna aldrig är helt lika. Så det som passar på ett ställe är helt fel någon annanstans. Jag har målat vår trapp för ca 6 mån sedan med vit Flugger Golvfärg, som jag förövrigt även målat hela övervåning med (ca 80 kvm nytt trägolv). Färgen var inte den billigaste. Men märker nu att det är mycket genomslag och att färgen gulnar efter ådringen i planken. Vi har kvistlackat enligt konstens alla regler och där har det iofs klarat sig från genomslag, dock är det blanka rosor på VARJE kvist där kvistlacken sitter. Är rummet ljust retar man sig rätt rejält på dessa förhöjningar. Färgen är även mycket blankare på de ställena. Att kvistlacka HELA golvbrädan hade vart den enda rätta.

Jag märker också att Fluggers Golvfärg är MYCKET känslig mot möbeltassar och om man går in med skor eller har innetofflor med sula. Det är märken överallt och man förbannar stundtals valet av vita golv.

Vi har även målat ett äldre trägolv i källaren som i 40 år täckts med heltäckningsmattor med det som somliga renoveringssnobbar fnyser åt - dvs "billig" färg från Byggmax. jag slipade trägolvet med maskin och kvistlackade. Sedan på med Byggmax grundfärg och sedan panellack och den färgen funkar utmärkt på just det golvet. Inga genomslag överhuvudtaget än så länge och den färgen tål dessutom möbelförflyttningar. Det blir inga repor.

Vi funderar nu på att faktiskt måla över Fluggers dyra golvfärg i både trapp och övervåning med "billig" färg från Byggmax. För det kan inte bli sämre.

MIN erfarenhet av att måla trägolv är att det är lite humbug vad gäller specialfärger för trägolv. Jag anser inte att speciella golvfärger håller vad de lovar. Utan man kan använda vanlig och oftast billigare panellack. Det håller lika bra. Vad man också måste förstå med målade golv är att man åker på att måla om då och då. Men inte efter 6 månader. Jag målade trappen till övervåningen i mitt föräldrahem 1986 med vanlig Beckers panellack, och vi har en stor hund, och jag tror farsgubben har bättrat på den en gång sedan dess. Visst är det slitage och att man ser att den är använd. Men den är banne mig i bättre skick än vårt nya dyra trägolv jag målade i höstas med "specialfärg". Men som sagt, det är mina erfarenheter och våra trägolv.

Värt att tillägga är att jag har målat MER än vad som anses räcka. Enligt Fluggers egen målare behövdes en grundning och MAX två strykningar. Jag lade på ytterligare totalt 4 vanliga strykningar och lät sedan golvet härda i drygt 2 veckor innan vi började använda golvet.

mvh
Erber

• Gilla
StefanKanSjälv
  • Laddar…
Vi har använt Teknos golvfärg till våra trappor, 3 årsedan vi målade första och fortfarande fin.

Teknos är bra som sagt, men det ska vara den alkydbaserade...akrylfärg på golv fungerar banne mig inte.. jag fick leta som en liten blå för att hitta alkydfärg för inomhusbruk och hittade till slut Teknos-färgen på lantmännen...

Sen kan jag rekommendera...hoppas jag...Nordsjö Golvfärg/Golvlack Stark...epoxifärg/lack.... jag har köpt en burk sånt på Hornbach för att lacka över den vita golvfärgen i hallen där det krävs extra slitstyrka... den är dock högblack, så det kan hända att det blir lite halt i en trappa...men hårt blir det

För den som är rädd för lösningsmedel eller tvåkomponentsgrejer så finns det Becker Golvfärg plus, akrylat förstärkt med uretan, vattenbaserad...den ska vara något slitstarkare än vanlig akrylatfärg

På Golvfärg Plus från Beckers så går det att lägga ett par strykningar Golv & Parkettlack också... bra om du vill ha en lägre glans och bättre slitageegenskaper i trappen t.ex. Parkettlacken ska nog fungera på Teknos färger också.

Om det är gammalt virke som blöder så kan du köra med Beckers Panelgrund under golvfärgen för att låsa missfärgningarna.

Jag förstår inte erber's påhittade system med täckande grundfärg + (transparent) panellack, men fungerar det hos honom / henne så...

Redigerat:
Det finns många gol färger som är vattenburna som tål lätt industri så det är inget problem att måla men använder du alkyd kan du räkna med att ha en gul trappa nästa år.

Finns även klarlack att lägga på efteråt

essends skrev:
Det finns många gol färger som är vattenburna som tål lätt industri så det är inget problem att måla men använder du alkyd kan du räkna med att ha en gul trappa nästa år.

Finns även klarlack att lägga på efteråt
Nu är det ju inte alla alkydfärger som gulnar...definitivt inte på ett år heller:-)

Har du furu under akrylaten får du jack i golvet på ett kick...även om det är fortsatt kritvitt...

Jag har målat källartrappan med Becker Golvfärg Plus och är mycket nöjd.

Vattenburna håller helt klart inte lika bra, dock håller kulören BETYDLIGT längre utan att gulna. ( som med allt annat finns det säkert undantag men generellt är det bättre kulörbeständighet)

Under förutsättning att du målar med obruten vit.

Ja, vattenburna gulnar ju inte alls (eller tar väldigt lång tid...), men iallafall jag har gjort avvägningen att jag hellre får en lätt gulning med tiden som man inte ser om man inte håller ett vitt papper bredvid...än att ha stora jack och repor i kritvit färg efter 2-3 år...

Jag använder ju vattenbaserad färg till alla snicker i övrigt i huset, men just golv/gångytor eller räcken som har stort slitage...där är det alkyd.

Eller som sagt var...måla med en vattenbaserad färg, och lacka med epoxi-klarlack över....det blir hårt det:-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.