1 034 702 läst ·
3 888 svar
1035k läst
3,9k svar
En begränsad HUMORTRÅD!
En hint, det är en motorväg, om än 2+1-väg just där, det är förbannat dåligt med anslutande vägar till en motorväg ...P paralun skrev:
Det brukar finnas massvis med småvägar kring en motorväg, de småvägarna är då oftast avspärrade men det öppnar ju enkelt en större hjullastare.M Mattias_Edeslatt skrev:
Sen erkänner man då att det tog för lång tid i den stora hjälplösheten.
https://tv.aftonbladet.se/video/364126/fortsatt-koekaos-pa-e22-har-tagit-alldeles-foer-lang-tid
Kan bli en pinsam historia om usel beredskap.
Du kanske kan åka söderut och hjälpa till med röjningen istället för att sitta i en humortråd och mästra om hur det borde gå till om riktiga norrlänningar fick bestämma. Just nu är det inte ens begränsat kul här i tråden.P paralun skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo men det blir väl mest "galghumor" om sådant här diskuteras.Hep skrev:
Att köpa en begangnad ej miljöklassad större hjullastare för att lösa det här är väl humor?
Jag körde sträckan i förrgår kväll. Fyrhjulsdrift och dubbdäck, ändå gled bilen i sidled i vinden, i ca 60km/h, så på isbana finns inte mycket som hjälper för något fordon.G OMathson skrev:
Det här handlar primärt om väder.
I norrland kör ju typ 3 bilar i timmen och där är det ju torra kalla vägbanor eller packad snö. 😉
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Ingen, som läst inlägg #1 ? Kanske någon blivit snöblind 😉.Snigla skrev:
Som norrlänningar allra mest.. MEN det finns inga dubbdäck härnere!Jonatan79 skrev:
Det är i min kommun bandvagnarna kört.. och du ska bara se småvägarna - de plogar överallt och bilarna är UNDER snön.. de har bett folk sätta ut flaggor på sina bilar för att de inte ska bli sönderkörda av plogbillarna (de försvinner i vallarna) och är lämnade mitt på vägarna..o ner i dikeskanter..
det är skitfånigt eg.. här hemma på gården har vi kanske hm.. 10 cm snö .. men vallarna som drevat i tre dygns storm är 1-2 m höga på sina håll! (och gruset framme på andra håll..)
Har bott härnere i 15 år, har haft betydligt mer snö än såhär.. men väglaget och drivbildningen slår nog alla rekord.
Vi har varit utan ström xx timmar och vi är fortfarande insnöade 😳🥶
Min norrländska vän bor i Skåne sedan några år, hon byter till dubbdäck i slutet på oktober varje år och gissa om verkstadsgubbar rynkar på ögonbrynenSnigla skrev:
Som norrlänningar allra mest.. MEN det finns inga dubbdäck härnere!
Det är i min kommun bandvagnarna kört.. och du ska bara se småvägarna - de plogar överallt och bilarna är UNDER snön.. de har bett folk sätta ut flaggor på sina bilar för att de inte ska bli sönderkörda av plogbillarna (de försvinner i vallarna) och är lämnade mitt på vägarna..o ner i dikeskanter..
det är skitfånigt eg.. här hemma på gården har vi kanske hm.. 10 cm snö .. men vallarna som drevat i tre dygns storm är 1-2 m höga på sina håll! (och gruset framme på andra håll..)
Har bott härnere i 15 år, har haft betydligt mer snö än såhär.. men väglaget och drivbildningen slår nog alla rekord.
Vi har varit utan ström xx timmar och vi är fortfarande insnöade 😳🥶