Mitt elverk som funkade i vintras gav ingen ström ut när jag skulle använda det idag. Det är ett enfas 230V/2kW. Jag provade att det inte var avbrott i lindningen genom att ansluta en batteriladdare mellan fas och noll i uttaget.

Hur kan jag felsöka vidare?
 
Vad gjorde du med batteriladdaren??
 
Jag anslöt den med 12-voltssidan mot elverket (motorn stillastående) för att se att ström flöt från ena hålet i uttaget till det andra, dvs inget avbrott i lindningen.
 
säkert AVR-regulatorn som gett sig, om det är ett kina-elverk så är det vanligt, eller kanske kolen är slitna
 
Det är en typ 15 år gammal tysk generator. Var sitter AVR, står det för spänningsregulator? Har alla det?
 
"Bildbevis" kanske kan leda till bättre ledtrådar/svar? *spekulerar*
 
Jordfelsbrytare?
 
Här trodde man att man skulle få ett exakt svar direkt ;)

Det är bara generatorlindningen direkt via en automatsäkring till två uttag. Ingen jordfelsbrytare och lågohmigt mellan hålen i uttagen.

Men hjälper en bild så fixar jag det.
 
Alla har inte AVR dvs spänningsregulator, men det verkar som att du har något fel på magnetiseringen dvs rotorsidan. Kan vara tex en likriktare som är sönder. Statorn har du redan kollat åtminstone grovt.

En bild vore bra.
 
2012-09-04_20-11-28_424.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det avancerade styrsystemet...
 
2012-09-04_20-11-44_228.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rotorlindningen sitter i serie med 2 dioder
 
2012-09-04_20-11-55_455.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skylt
 
Inga tips på hur jag ska felsöka trots bilderna??
 
Koppla loss kondensatorn och kapacitetsmät den
 
Är det borstar till rotorn? Mät isf så att lindningen där åtminstone har ett rimligt värde och inga överledningar till gods. Kolla även dioderna så att är ok. Ibland finns det en liten permanentmagnet som ska säkra remanensen så att generatorn tar upp spänning, den kan ha lossnat. Om det inte finns magnet och det bygger på restmagnetism i rotorn kan man bättra på den genom att lägga lite likspänning över rotorlindningen, går bra med batteriladdaren tex, kolla polariteten så att du magnetiserar på samma håll som likriktningen skulle gjort.

Börja där så får vi se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.