Mitt elverk som funkade i vintras gav ingen ström ut när jag skulle använda det idag. Det är ett enfas 230V/2kW. Jag provade att det inte var avbrott i lindningen genom att ansluta en batteriladdare mellan fas och noll i uttaget.
Hur kan jag felsöka vidare?
Hur kan jag felsöka vidare?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 667 inlägg
Vad gjorde du med batteriladdaren??
säkert AVR-regulatorn som gett sig, om det är ett kina-elverk så är det vanligt, eller kanske kolen är slitna
Här trodde man att man skulle få ett exakt svar direkt 
Det är bara generatorlindningen direkt via en automatsäkring till två uttag. Ingen jordfelsbrytare och lågohmigt mellan hålen i uttagen.
Men hjälper en bild så fixar jag det.
Det är bara generatorlindningen direkt via en automatsäkring till två uttag. Ingen jordfelsbrytare och lågohmigt mellan hålen i uttagen.
Men hjälper en bild så fixar jag det.
Alla har inte AVR dvs spänningsregulator, men det verkar som att du har något fel på magnetiseringen dvs rotorsidan. Kan vara tex en likriktare som är sönder. Statorn har du redan kollat åtminstone grovt.
En bild vore bra.
En bild vore bra.
Är det borstar till rotorn? Mät isf så att lindningen där åtminstone har ett rimligt värde och inga överledningar till gods. Kolla även dioderna så att är ok. Ibland finns det en liten permanentmagnet som ska säkra remanensen så att generatorn tar upp spänning, den kan ha lossnat. Om det inte finns magnet och det bygger på restmagnetism i rotorn kan man bättra på den genom att lägga lite likspänning över rotorlindningen, går bra med batteriladdaren tex, kolla polariteten så att du magnetiserar på samma håll som likriktningen skulle gjort.
Börja där så får vi se.
Börja där så får vi se.