68 411 läst ·
53 svar
68k läst
53 svar
Eluttag under köksskåp - finns det hörnboxar som inte är fula? :-)
Hej!
Har ni därute några tips på snygga hörnboxar eller liknande lösningar?
Behöver planera för eluttag under väggskåp i kommande kök och inser att jag aldrig sett en s k hörnbox som inte är anskrämlig IMHO. Vita stora plastklossar... Smaken är som baken, men finns det någon produkt som inte ser ut som en billig hobby-efterhandslösning? Något som t ex inte är flera cm större än nödvändigt på alla sidor om stickpropparna?
De enda jag hittat som är någotsånär är EVOline Dock Cuisine, till salu bl a här. Största nackdelen är kanske att även den o-svarta versionen har svarta kontakter.
Tack på förhand för tips.
PS: Infällt i väggen går bort pga bl a kakel. "Dolda" uttag går bort av flera skäl, bl a att ett av uttagen i varje grupp alltid kommer användas till vattenkokare & kaffemaskin, så de blir inte dolda i praktiken.
Har ni därute några tips på snygga hörnboxar eller liknande lösningar?
Behöver planera för eluttag under väggskåp i kommande kök och inser att jag aldrig sett en s k hörnbox som inte är anskrämlig IMHO. Vita stora plastklossar... Smaken är som baken, men finns det någon produkt som inte ser ut som en billig hobby-efterhandslösning? Något som t ex inte är flera cm större än nödvändigt på alla sidor om stickpropparna?
De enda jag hittat som är någotsånär är EVOline Dock Cuisine, till salu bl a här. Största nackdelen är kanske att även den o-svarta versionen har svarta kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack på förhand för tips.
PS: Infällt i väggen går bort pga bl a kakel. "Dolda" uttag går bort av flera skäl, bl a att ett av uttagen i varje grupp alltid kommer användas till vattenkokare & kaffemaskin, så de blir inte dolda i praktiken.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Vi har pop down uttag som är gjorda för egentligen som pop up. Då bli de osynliga när de inte användas. För vattenkokare och brödrost har vi uttag vid sidan (saker som är alltid inkopplade). Så det kanske går att kombinera några synliga och några som är lite dolda?
Visa bilaga 413155
Visa bilaga 413155
Redigerat:
Tack för relevanta svar och bilder! 

På sätt och vis gör de nog det. Men jag vill undvika sådana på väggen (där de stora stänkskyddsskivorna ska få vara intakta) och troligen också på skåpens undersida (av ergonomiska skäl). Hmm...BirgitS skrev:
Det vore förstås snyggare på utsidan, men lite jobbigare och det tar emot att offra en bit av väggskåpets bästa hylla för detta.R Robert-san01 skrev:
På sätt och vis en bra tanke, men det är svårt att veta var man vill ha hur många saker ständigt inkopplade i ett kök som ska leva i åtminstone 20-30 år. Dessutom är jag ingen stor fan av popup/-downuttag varken till utseende eller till vad de gör i skåpen... en smaksak kanske.R Rickard_C skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Så mycket plats tar det inte på insidan. Man behöver inte sätta uttag i alla skåp. I vårt fall blir det 2st 30 breda som har 10cm mindre djup på nedersta planet.baubaubau skrev:
Tack för relevanta svar och bilder!
På sätt och vis gör de nog det. Men jag vill undvika sådana på väggen (där de stora stänkskyddsskivorna ska få vara intakta) och troligen också på skåpens undersida (av ergonomiska skäl). Hmm...
Det vore förstås snyggare på utsidan, men lite jobbigare och det tar emot att offra en bit av väggskåpets bästa hylla för detta.
På sätt och vis en bra tanke, men det är svårt att veta var man vill ha hur många saker ständigt inkopplade i ett kök som ska leva i åtminstone 20-30 år. Dessutom är jag ingen stor fan av popup/-downuttag varken till utseende eller till vad de gör i skåpen... en smaksak kanske.![]()
En del bygger kök för att titta på. Jag byggde mitt för att använda. Satte vanliga uttag rätt i kaklet. Brukar inte stå och titta på brödrosten eller kaffebryggarens anslutningar.