Hej!

Har ni därute några tips på snygga hörnboxar eller liknande lösningar? :)

Behöver planera för eluttag under väggskåp i kommande kök och inser att jag aldrig sett en s k hörnbox som inte är anskrämlig IMHO. Vita stora plastklossar... Smaken är som baken, men finns det någon produkt som inte ser ut som en billig hobby-efterhandslösning? Något som t ex inte är flera cm större än nödvändigt på alla sidor om stickpropparna? :giggle:

De enda jag hittat som är någotsånär är EVOline Dock Cuisine, till salu bl a här. Största nackdelen är kanske att även den o-svarta versionen har svarta kontakter.
Eluttag monterat under köksskåp med kopplad köksmaskin, visar alternativ för diskret installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand för tips.

PS: Infällt i väggen går bort pga bl a kakel. "Dolda" uttag går bort av flera skäl, bl a att ett av uttagen i varje grupp alltid kommer användas till vattenkokare & kaffemaskin, så de blir inte dolda i praktiken.

• Gilla
Ivar83 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag håller med dig och jag har inte heller sett några hörnboxar som inte ser stora och klumpiga ut. Men jag tycker att vanliga utanpåliggande uttag ser mindre fula ut.

• Gilla
baubaubau
  • Laddar…
Jag fällde in uttagen under skåpet med vanliga eldosor i skåpet. Skall sätta en nisch på insidan skåpet när jag kommer ihåg det...

Eluttag installerat under skåp med ansluten sladd mot kaklad vägg.
Skapa konto

• Gilla
Ivar83 och 4 till
  • Laddar…
Vi har pop down uttag som är gjorda för egentligen som pop up. Då bli de osynliga när de inte användas. För vattenkokare och brödrost har vi uttag vid sidan (saker som är alltid inkopplade). Så det kanske går att kombinera några synliga och några som är lite dolda?

Visa bilaga 413155

• Vägg med LED-belysning under överskåp och ett pop down uttag, bredvid en vit kanna med blått blommönster.
    Skapa konto
  • Nedfällbart eluttag i arbetsbänken med LED-belysning ovanför och en blåvit blommig mugg nedanför.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Torpare12 och 10 till
  • Laddar…
Tack för relevanta svar och bilder! :)

BirgitS BirgitS skrev:
Jag håller med dig och jag har inte heller sett några hörnboxar som inte ser stora och klumpiga ut. Men jag tycker att vanliga utanpåliggande uttag ser mindre fula ut.
På sätt och vis gör de nog det. Men jag vill undvika sådana på väggen (där de stora stänkskyddsskivorna ska få vara intakta) och troligen också på skåpens undersida (av ergonomiska skäl). Hmm... :thinking:

R Robert-san01 skrev:
Jag fällde in uttagen under skåpet med vanliga eldosor i skåpet. Skall sätta en nisch på insidan skåpet när jag kommer ihåg det...
Det vore förstås snyggare på utsidan, men lite jobbigare och det tar emot att offra en bit av väggskåpets bästa hylla för detta.

R Rickard_C skrev:
Vi har pop down uttag som är gjorda för egentligen som pop up. Då bli de osynliga när de inte användas. För vattenkokare och brödrost har vi uttag vid sidan (saker som är alltid inkopplade). Så det kanske går att kombinera några synliga och några som är lite dolda?
På sätt och vis en bra tanke, men det är svårt att veta var man vill ha hur många saker ständigt inkopplade i ett kök som ska leva i åtminstone 20-30 år. Dessutom är jag ingen stor fan av popup/-downuttag varken till utseende eller till vad de gör i skåpen... en smaksak kanske. :-)

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
J
Vet inte om dessa är de fula eller inte :D
Tror det är Malmbergs

• Kökshörna med eluttag och ansluten kabel, gråa skåp och stänkskydd samt kaffebryggare.
    Skapa konto
  • Vit eluttag på vägg med anslutna kablar och en svart rund högtalare på grått skrivbord.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
baubaubau
  • Laddar…
MrJay
Custom-Made-Electrical-Orbital-Socket-Power-Track-Embeded-Wall-Mounted-750-x-80mm-Board-4-Adapters.jpg

• Gilla
  • Wow
Valmet74 och 5 till
  • Laddar…
baubaubau baubaubau skrev:
Tack för relevanta svar och bilder! :)

På sätt och vis gör de nog det. Men jag vill undvika sådana på väggen (där de stora stänkskyddsskivorna ska få vara intakta) och troligen också på skåpens undersida (av ergonomiska skäl). Hmm... :thinking:

Det vore förstås snyggare på utsidan, men lite jobbigare och det tar emot att offra en bit av väggskåpets bästa hylla för detta.

På sätt och vis en bra tanke, men det är svårt att veta var man vill ha hur många saker ständigt inkopplade i ett kök som ska leva i åtminstone 20-30 år. Dessutom är jag ingen stor fan av popup/-downuttag varken till utseende eller till vad de gör i skåpen... en smaksak kanske. :)
Så mycket plats tar det inte på insidan. Man behöver inte sätta uttag i alla skåp. I vårt fall blir det 2st 30 breda som har 10cm mindre djup på nedersta planet.

Förstår inte varför uttagen vanligen sätts direkt under skåpen. Tycker inte att hängande sladdar förhöjer det estetiska intrycket.
Eluttag monterade på kakelvägg under köksskåp bredvid en magnetlist med knivar.
Skapa konto

• Gilla
HenrikNor och 3 till
  • Laddar…
Om kaklet redan sitter på plats, så kan det ju vara svårt, men annars så finns ju hyfsat estetiska lösningar, som t.ex.
Dubbel eluttag integrerat i kakelvägg ovanför köksbänk med kastrull och tekanna.
Skapa konto

Vet inte vilket fabrikat, som elektrikern valde, men är ganska nöjd med resultatet.

T
MrJay MrJay skrev:
[bild]
Det var fint! Vilken tillverkare är det?

• Gilla
Basse1
  • Laddar…

Bästa svaret

Ja hörnboxar är riktigt fula.
Dra en sladdvinda från rummet intill.

• Haha
Joacimz och 4 till
  • Laddar…
MrJay
T tte skrev:
Det var fint! Vilken tillverkare är det?
Ingen specifik tillverkare, både skenor och ”puckarna” går att köpa separat och få i olika utföranden och material. Jag köper in det direkt från asien ;)

hscn hscn skrev:
Förstår inte varför uttagen vanligen sätts direkt under skåpen. Tycker inte att hängande sladdar förhöjer det estetiska intrycket.
Det där är väldigt sant! Egentligen är det väl värre att behöva se ett par skeva svarta sladdar än att behöva se ett par outnyttjade eluttag på väggen? :)

• Gilla
hscn
  • Laddar…
En del bygger kök för att titta på. Jag byggde mitt för att använda. Satte vanliga uttag rätt i kaklet. Brukar inte stå och titta på brödrosten eller kaffebryggarens anslutningar.

• Gilla
MrTurbo_No1 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.