J Joakim Jonsson1 skrev:
Jag tolkar det hela som att det egentligen inte är farligare än innan förutom att det är fel och ger ett felaktigt intryck av installationen.
Det där är lite motstridigt. Ett felatigt intryck av installationen är en ökad fara. Det är visserligen inte något som garanterat kommer att ge ett dödsfall innan veckans slut. Det handlar om reltivt små sannolikheter. Men det är lite som att köra mot rött, "det brukar aldrig komma någon på den vägen". Och de flesta av oss stannar för rött ljus, även om det inte brukar komma någon på den korsande vägen.

• Gilla
Göran Tivenius och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det där är lite motstridigt. Ett felatigt intryck av installationen är en ökad fara. Det är visserligen inte något som garanterat kommer att ge ett dödsfall innan veckans slut. Det handlar om reltivt små sannolikheter. Men det är lite som att köra mot rött, "det brukar aldrig komma någon på den vägen". Och de flesta av oss stannar för rött ljus, även om det inte brukar komma någon på den korsande vägen.
Jag förstår, nu får ingen tro att jag förespråkar att det skulle vara ok att installera ett jordat uttag utan jord, en liten nyfiken fundering bara, men kan nån förklara varför uttagen är formade så att man kan stoppa in en jordad kontakt i ett ojordat uttag men inte en ojordad kontakt i ett jordat uttag. Borde det inte vara tvärtom?

För att det alltid varit rummet som avgjort om apparater skulle jordas. Så i ett rum där man inte ansåg att det behövdes jord kunde både jordade och ojordade apparater användas, men i run som hade jordade uttag kunde man bara ansluta jordade (eller apparater med dubbelisolering) anslutas.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
För att det alltid varit rummet som avgjort om apparater skulle jordas. Så i ett rum där man inte ansåg att det behövdes jord kunde både jordade och ojordade apparater användas, men i run som hade jordade uttag kunde man bara ansluta jordade (eller apparater med dubbelisolering) anslutas.
Ok och förr så antar jag att man hade fler ojordade apparater och därmed så hade man fortfarande ett behov av ojordade uttag. Som kunde användas i de rum där jord inte ansågs behövas. ?

Jag tror att det var en ren ekonomisk sak, man tyckte att det var onödigt att kosta på jordade uttag där dom inte behövdes. Och "faran" med ojordade uttag i rum som tidigare var ojordade är inte större i dag. MEN det har tillkommit en hel del av "rum" med ledande golv i rum som tidigare en "isolerande miljö".
Det som är lite farligare är att blanda jordade och ojordade i samma rum. Varför orkar jag inte upprepa utan sök på forumet så kommer du att hitta mycket.

• Gilla
Göran Tivenius och 2 till
  • Laddar…
Med "ojordad stickpropp" menar vi den här typen som inte passar i ett skyddsjordat uttag. Denna stickpropp används för produkter som varken är skyddsjordade eller dubbelisolerade (klassa klass 0), t.ex en gammal bordslampa i metall.

Ojordad stickpropp i vit plast, används för apparater utan skyddsjordning eller dubbelisolering, t.ex. äldre bordslampa i metall.

Ett isolationsfel i en sådan lampa spänningssätter höljet. Det är ok i isolerade rum eftersom där inte finns någon jord i någon form som kan skapa en sluten krets. Ja, det är alltså "ok" att ha strömförande delar i ett sådant rum. Väggar och golv isolerar.

Men om man, som många gjorde förr, filade stickproppen så att den kunde tvingas in i ett skyddsjordat uttag, då blir det ju direkt farligt med detta isolationsfel i lampan.

Så tvärtom är ok, jordad stickpropp i ett ojordat uttag. Det blir något som liknar klass 0. Ett fel i apparaten gör höljet strömförande. Stoppar man i stickproppen i ett jordat uttag så löser säkringen och/eller JFBn.

Isolerade rum och klass 0-produkter är uppenbart en eftergift för att hålla ned installationskostnaden. Men man kom på med tiden att det inte var så bra ide.

• Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
J Joakim Jonsson1 skrev:
risk att det blir permanent var ett klent svar
Nej. Erfarenhetsmässigt så vet vi att det inte är det. Tyvärr. Många, många fler provisorier än som var tänkt blir permanenta. Det bara är så.

Det visar sig t ex att elektrikern fick något annat att göra, eller blev påkörd av någon som körde mot rött ljus, eller du blev sjuk och fastigheten måste säljas, osv. osv. osv.

Så elsäkerhetsmässigt så är det ganska enkelt. Om man ser ett jordat uttag så ska man kunna lita på att det är jordat.

Som andra skrivit, det här är ingen risk som omsätts till utfall omedelbart---få risker är det---utan här ökar istället sannolikheten för trista utfall och så har någon otur och så går det illa.

Precis som att köra utan bälte. Jordledningen är där för att skydda dig när krocken redan blivit ett faktum. Det, liksom bältet, ser då till att konsekvenserna blir hanterbara. Och så samma sätt som bältet så gör det inte mycket alls så länge som man inte krockar. Då bara är det där, och det är lätt att tro att det inte gör någon nytta.

Fast i ditt fall så är det snarare som att vid renovering av bilen inte dra fast bältet i därför avsedd skruv utan att sätta dit det med buntband. I väntan på rätt mutter. Så även fast man tar på sig det bältet så kommer det inte att göra någon nytta när det verkligen behövs.

• Gilla
RoAd och 7 till
  • Laddar…
  • Vitt dubbelt vägguttag av märkesvara, visas som exempel på kvalitet jämfört med budgetalternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att installera ett jordat uttag utan ansluten jord är det idiotiskt dummaste som någon kan göra. Det finns inget som helst försvar till att göra något sådant.

• Gilla
Christer G.V. och 2 till
  • Laddar…
A
Ringarna är till för den extra höjden av renoveringsgipsen. 5 mm eller vad det är? Det är bra att göra det ordentligt tycker jag.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J johan_81 skrev:
  1. En förhöjningsring är nog det du söker. Exempelvis [länk]
  2. Absolut inte.
Det behövs ingen förhöjningsring

C cnordi1 skrev:
Det behövs ingen förhöjningsring
Varför tycker du det?

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Kan du inte använda de gamla eluttagen fram till december, eller har jag missat något i tråden?

• Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
J Joakim Jonsson1 skrev:
Har satt upp renoveringsgips och kommit fram till ett eluttag. Inser att det blir svårt att hantera det nya ”djupet” på väggen med befintlig installation, tänker att jag oxå vill byta till ett modernare uttag. Min fråga blir helt enkelt hur gör jag?.. se bilder. Har tänkt byta uttag till denna: [länk]

Fråga 2: kan jag byta till ett jordat utan att koppla in jord, för att senare anlita elektriker som kopplar in jorden, då vi behöver göra detta på fler uttag.
Fråga 2:
Kan? Ja
Får? Nej
Bör? Också nej.

Der finns inget som omedelbart går sönder om du skiter i att koppla in jord. Däremot är det riktigt dumsnålt. Sommandra påpekat finns det bra anledningar till att göra rätt. Dessutom kostar ett ojordat uttag 129kr. Hur många uttag ska du byta? Är det verkligen värt det?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Med "ojordad stickpropp" menar vi den här typen som inte passar i ett skyddsjordat uttag. Denna stickpropp används för produkter som varken är skyddsjordade eller dubbelisolerade (klassa klass 0), t.ex en gammal bordslampa i metall.

[bild]

Ett isolationsfel i en sådan lampa spänningssätter höljet. Det är ok i isolerade rum eftersom där inte finns någon jord i någon form som kan skapa en sluten krets. Ja, det är alltså "ok" att ha strömförande delar i ett sådant rum. Väggar och golv isolerar.

Men om man, som många gjorde förr, filade stickproppen så att den kunde tvingas in i ett skyddsjordat uttag, då blir det ju direkt farligt med detta isolationsfel i lampan.

Så tvärtom är ok, jordad stickpropp i ett ojordat uttag. Det blir något som liknar klass 0. Ett fel i apparaten gör höljet strömförande. Stoppar man i stickproppen i ett jordat uttag så löser säkringen och/eller JFBn.

Isolerade rum och klass 0-produkter är uppenbart en eftergift för att hålla ned installationskostnaden. Men man kom på med tiden att det inte var så bra ide.
Hur funkade isolerade rum med element? Fanns det ingen risk att vattenburna element kunde vara jordade eller var värmesystemet flytande? Tänker på flerbostadshus ffa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.