S segv skrev:
Nackdelen med ståltråd är att den är lite bångstyrig att lägga ut. Är det några längre sträckor så vill du ha ett hjul att sätta trådrullen på så att du bara kan dra ut den. Gör man tvärtom och bara går med rullen istället så kommer den sno sig. Jag byggde ett hjul men de finns att köpa också.
Ja rulla ut är helt klar det bästa, då krullar den sig inte och blir rak och fin. Jag hade en rulle på 600m tror jag det var på axeln och gick och rullade ut längs stängslet, lätt att bara haka i sen.

https://www.granngarden.se/ringisolator-med-metallkarna-granngarden-150-pack
Sådana isolatorer plus hylsan till skruvdragare är riktigt smidigt att sätta upp, lätt att spänna med. De som man lindar tråden runt är lite jävligare.

Tänk på att snestaga hörnen så det håller.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Japp hörnstagning och ”parallellogram” i slutstolpsdelar har jag koll på.

T
Borde inte ett Gunnebo staket fungera runt om?
Kanske en annan prislapp men snyggare.

T Thörre skrev:
Borde inte ett Gunnebo staket fungera runt om?
Kanske en annan prislapp men snyggare.
Skulle inte tro att det stoppar grisarna. De lyfter upp det och går under.

• Gilla
Kentdement och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
H Harald Blåtumme skrev:
Vi har haft en hel del problem med vildsvin på våra marker kring tomten, de har bökat upp enorma områden runt omkring och det ser ut som om man gått fram med tunga markberedningsmaskiner avsedda för plöjning inför skogsplantering... helt sanslöst. Ännu inte gett sig på själva tomten på ett par tusen kvadrat gräsmatta, litet odlingar av diverse, häckar och träd. Men efter senaste attacken ser vi att de är bara meter ifrån utkanterna av tomten så vi ser ett totalt mayhem framför oss inom kort.
Du beskriver på ett kusligt sätt mitt hus och min situation med grisar. Tillägget är att de även bökat en del i grusvägen som har god bärighet och är hård. Jag hade kantareller på tomtgränsen innan de bökade där för några år sedan.:confused:

Men jag valde en helt annan väg, jag har precis satt upp 150 m grönt 1 m högt "Gunnebostängsel" mot skogen. Mot civilisationen har jag ytterligare 150 m rött spjälstaket. Hos mig fanns det stålstolpar kvar från ett bortruttnat spjälstaket som gick att återanvända. Så jag behövde bara komplettera med 15 nya stolpar. Totalt har kalaset landat på dryga 25 000:-

Abas säljer kompletta 25m paket för 4390:-
https://www.abas.se/stangsel-staket...farger.html#/21-farg-morkgron/38-hojd-1000_mm

Fördelen är att det ser mycket prydligare ut och man behöver inte hålla rent så att elstängslet fungerar fullt ut. På en sträcka växer det mycket gräs och där har jag lagt plattor under staketet.

Grind ut till vildmarken och plattläggning pågår...

Grönt staket med grind intill några plattor, omgivet av skog och markskyddsnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
TH885 och 1 till
  • Laddar…
B
Elstängsel inte enda alternaivet.

Vi (och grannarna) fick stora problem med vildsvin omkring 2015. När vi googlade stod det att det enda som funkade var elstängsel. Vi valde dock att i stället sätta upp ett ordentligt förankrat fårstängsel runt hela området och det har fungerat utmärkt sen vi satte upp det för fyra år sen. Det är ett ganska stort område (en samfällighet) med tre infarter och vid dem har vi lagt ned färister.

Det finns fortfarande mycket vildsvin i omgivningarna och ibland bökar de utanför stängslet men de gör inga "inbrottsförsök". En vuxet vildsvin skulle nog inte ha några jättestora problem med att ta sig in om det fanns en drivkraft att göra det. Men det verkar som att stängslet avvärjer och så viker de av och går de nån annanstans i stället.

Det är nog så att elstängsel är det bästa alternativet om man ska inhägna vildsvin. Men om man i stället ska stänga ute dem så fungerar faktiskt fårstängsel + färist utmärkt och då slipper man de nackdelar som ett elstängsel faktiskt har.

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Skulle inte tro att det stoppar grisarna. De lyfter upp det och går under.
Tror inte det, spännlinorna som håller fast nätet är 4 mm tjocka och mycket hårt spända. De är mer vajer än ståltråd, styva och bångliga

Anledningen till att jag dissar idén med Gunnebostängsel är att ingen av de grisägare jag besökt har hägnat in sina tamgrisar med detta. Samtliga har använt någon form av elstängsel, (i vissa fall i kombination med staket eller gärdesgård för att det ska se snyggare ut).
Det som håller tamgrisar inne, borde också kunna hålla deras vilda släktingar ute!

Det kan dock till en början vara svårt att veta om stängslet funkar eller inte, den värsta böknings-säsongen är ju redan över.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Jonas Persson
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Anledningen till att jag dissar idén med Gunnebostängsel är att ingen av de grisägare jag besökt har hägnat in sina tamgrisar med detta. Samtliga har använt någon form av elstängsel, (i vissa fall i kombination med staket eller gärdesgård för att det ska se snyggare ut).
Det som håller tamgrisar inne, borde också kunna hålla deras vilda släktingar ute!

Det kan dock till en början vara svårt att veta om stängslet funkar eller inte, den värsta böknings-säsongen är ju redan över.
Motivationen mellan att vara instängd och komma in är stor. Varför lägga en massa arbete på att böka en djup grop under ett staket när det finns en hel skog att böka i? De har inte ens gått igenom det gamla ruttna trästaketet som stod kvar mer av gammal vana än styrka.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Elstängsel är relativt billiga, vi kommer undan med ca 5000 kr för ett staket på ca 150 meter. Kör ett 8,2 J aggregat vilket ger ca 5 J ut på staketet enligt schablonberäkningar, tillräcklig styrka för att avvärja vildsvin enligt uppgifter.

Kommer att testa nu hur detta funkar. Att lägga väsentligt mer pengar på ett tillräckligt starkt fysiskt staket är inte aktuellt alls, handlar bara om att nå den mest kostnadseffektiva lösningen för denna situation vi ställts inför: grisar som orsakar total förödelse i omedelbar närhet till tomten/trädgården.

• Gilla
Jonas Persson och 4 till
  • Laddar…
Det finns som sagt olika metoder att hålla vildsvin ute. På en del av tomten har vi ett lågt, ganska murket trä staket och det räcker. Om grisarna har någon annanstans att gå tror jag att de väljer det. De flesta varelser gör det som är enklast om det går att välja. Och det är en oerhört stor skillnad på att vara instängd och vilja ut mot att vara ute och vilja in och kolla om det finns något gott på vinst och förlust.

Men elstängsel är billigt. Det är nog förklaringen till att det är så populärt.

En rolig historia är att en gris hade gått in till oss i höstas när vi inte hade stängslet på. Den stod och stångades med trästaketet för att komma ut. Vi fick skrämma ut den i skogen. Efter att vi slagit på elen igen har den inte kommit tillbaka, trots att den måste ha upptäckt fallfrukten.

T
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Du beskriver på ett kusligt sätt mitt hus och min situation med grisar. Tillägget är att de även bökat en del i grusvägen som har god bärighet och är hård. Jag hade kantareller på tomtgränsen innan de bökade där för några år sedan.:confused:

Men jag valde en helt annan väg, jag har precis satt upp 150 m grönt 1 m högt "Gunnebostängsel" mot skogen. Mot civilisationen har jag ytterligare 150 m rött spjälstaket. Hos mig fanns det stålstolpar kvar från ett bortruttnat spjälstaket som gick att återanvända. Så jag behövde bara komplettera med 15 nya stolpar. Totalt har kalaset landat på dryga 25 000:-

Abas säljer kompletta 25m paket för 4390:-
[länk]

Fördelen är att det ser mycket prydligare ut och man behöver inte hålla rent så att elstängslet fungerar fullt ut. På en sträcka växer det mycket gräs och där har jag lagt plattor under staketet.

Grind ut till vildmarken och plattläggning pågår...

[bild]
Snyggt, det ser prydligt ut och fyller mer funktioner förutom att hålla grisar på utsidan genom att hålla saker på insidan tex hundar och barn osv.

T
B bstaffanb skrev:
Elstängsel inte enda alternaivet.

Vi (och grannarna) fick stora problem med vildsvin omkring 2015. När vi googlade stod det att det enda som funkade var elstängsel. Vi valde dock att i stället sätta upp ett ordentligt förankrat fårstängsel runt hela området och det har fungerat utmärkt sen vi satte upp det för fyra år sen. Det är ett ganska stort område (en samfällighet) med tre infarter och vid dem har vi lagt ned färister.

Det finns fortfarande mycket vildsvin i omgivningarna och ibland bökar de utanför stängslet men de gör inga "inbrottsförsök". En vuxet vildsvin skulle nog inte ha några jättestora problem med att ta sig in om det fanns en drivkraft att göra det. Men det verkar som att stängslet avvärjer och så viker de av och går de nån annanstans i stället.

Det är nog så att elstängsel är det bästa alternativet om man ska inhägna vildsvin. Men om man i stället ska stänga ute dem så fungerar faktiskt fårstängsel + färist utmärkt och då slipper man de nackdelar som ett elstängsel faktiskt har.
Nackdelarna med fårstängsel är väl mest att det inte är sträckt som ett gunnebo. Blir lättare att penetrera med kraft.
Typ som nedan.

• Wow
  • Gilla
Nissens och 6 till
  • Laddar…
Har du köpt hörnrör? Det är absolut bästa sättet att få tråden runt hörnen.
En trådupprullare är verkligen mycket bra att ha när man ska ut med tråden. Om du lydde råden att köpa High Tensile-tråd är det skillnaden mellan succé och fiasko skulle jag vilja påstå, då den tråden är mycket styv och om man släpper rullen så blir det som innanmätet på ett säkerhetsbälte... När man däremot fått upp HT-tråden så är den helt problemfri och sträcker sig inte så som annan stängseltråd gör.

Var noga med jordningen, det är den som leder strömmen mellan aggregatet genom grisen. Med dålig jordning så har du ingen nytta av dina joule.

För övrigt var det första aggregatet jag köpte till mina fårstängsel ett 12-joules från tidigt 2000-tal, innan nuvarande begränsande regler. Den är det verkligen drag i! Inga lamm dör utav det (alla har testat det) men de testar bara en gång!

Två trådar räcker mot gris.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Tack ylven för förslagen, nej jag köpte inte HT-tråd det tyckte jag blev för dyrt. Tror det ska funka med litet fjädrar strategiskt placerade, se till att kontakten blir god genom någon lämplig fästanordning. En vinda ska snickras ihop litet snabbt det kommer att underlätta.

Hörnrör, osäker på vad du menar men antar det är fästena i slutstolparna framför allt men ev även i skarpa hörn, att de med fördel går i en loop runt stolpen för att bli starkt nog och att det behövs en lämplig isolator. Jag hoppas att vanliga flexrör man har till vanliga elinstallationer kan räcka. Kanske missuppfattar jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.