4 697 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Elslang fylld med vatten
Ja vatten i rör är ofrånkomligt om det är vatten i marken. Det gäller att göra rätt så det inte blir problem, ligger ena änden av röret i en låg punkt finns risk att röret blir en vattenslang och har man då dragit in röret i bygganden blir det problem. När det gäller inkommande elrör, som är elnätsägarens egendom och ansvar så skulle inte jag vilja ha det elröret in i min fastighet om matningspunkten (kabelskåpet tex) ligger högre. Avsluta röret minst en meter ifrån byggnaden så slipper man få in vattnet direkt i väggen iaf...
Det är nog ingen fara, så länge det inte finns en skarv därinne.
Installatören av styrningen till mitt reningsverk i fritidshuset (certifierad elinstallatör) gjorde en skarv på signalkabeln till givare och den hamnade i ett markrör som sen blev vattenfyllt.
Funkade ett par år i alla fall
Installatören av styrningen till mitt reningsverk i fritidshuset (certifierad elinstallatör) gjorde en skarv på signalkabeln till givare och den hamnade i ett markrör som sen blev vattenfyllt.
Funkade ett par år i alla fall
Jag ifrågasätter inte din kunskap på något vis. Men du svarar inte på frågan om hur du gör när vattnet inte har någonstans att ta vägen. Merparten av elrören man gräver fram i lera står det vatten i och jag har aldrig hört någon elektriker säga att det är ett problem.E elmont skrev:
Att åstadkomma en fullkomlig hermetiskt förslutning är väldigt svårt, och än svårare beaktande förväntad livslängd.
Så länge vattnet inte är ett problem är det bättre att se till att vattnet kan dräneras än att försöka förhindra att det tränger in.
Är vattnet ett problem med tanke på materialvalet är det fel material, man måste räkna med att det minst periodvis kommer finnas vatten.
Försöker man förhindra vatteninträngning slutar det ofta med permanent vattenfyllning.
Så länge vattnet inte är ett problem är det bättre att se till att vattnet kan dräneras än att försöka förhindra att det tränger in.
Är vattnet ett problem med tanke på materialvalet är det fel material, man måste räkna med att det minst periodvis kommer finnas vatten.
Försöker man förhindra vatteninträngning slutar det ofta med permanent vattenfyllning.
I mitt fall hade en hermetiskt sluten lösning varit enkel. Slangen ligger obruten 25 meter mellan markmätarskåp och Vattenfalls skåp i gatan. I v
Vattenfalls skåp avslutades röret 25 cm över marknivå men i mitt skåp en bra bit under marknivå.
Inte heller tätade man mot inträngande grus och sand i änden som ligger under mark
Vattenfalls skåp avslutades röret 25 cm över marknivå men i mitt skåp en bra bit under marknivå.
Inte heller tätade man mot inträngande grus och sand i änden som ligger under mark
Klicka här för att svara