Inget konstigt med det. Såvida det inte trycker upp vatten i huset från slangen är det inga problem. Är marken lerig står det nästan alltid vatten i elrören. Möjligtvis undantaget om man lägger slang och inte har några skarvar, men jag tror att även här letar sig vatten in med tiden.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Eller så rinner det in vatten……
Protte
Protte
Har ett liknande problem med en nyinstallation. Nätägarens entreprenör har kapat skyddsröret 35 cm UNDER marknivå. Detta trotts att vi lämnade skyddsröret med god marginal ovanför marknivån
Normalt fylls markmätarskåp med t.ex makadam eller lecakulor men gör jag det kommer dom att fylla slangen.
När nu slangen är kapad 35 cm under marknivå så är den fylld med vatten och kommer antagligen frysa sönder över tid pga av tjäle i marken
Normalt fylls markmätarskåp med t.ex makadam eller lecakulor men gör jag det kommer dom att fylla slangen.
När nu slangen är kapad 35 cm under marknivå så är den fylld med vatten och kommer antagligen frysa sönder över tid pga av tjäle i marken
Normalt vill man ha en "draggrop" utanför huset så att man kan dra dit inkommande kabel även om det går lite tungt, för att sedan stoppa in den sista biten i mätarskåpet. Står det vatten i slangen har du eller den du anlitat för att lägga slangen fuskat med just avrinningshålen i slangen. För att slippa få in "grus" stoppar man nått i rör/slangändan tex en plastpåse.
Så du menar att marken är vattensjuk? Är den så att den över huvud taget inte släpper igenom nått vatten är det kanske inte så lämpligt att bygga där över huvud taget för då måste ju hela tomten vara som en liten sjö.G-83 skrev:
Nej marken är inte vattensjuk bara för att det står vatten i grus som är lagd runt rör i styv lera. Men när du gräver ett schakt i lera kan du aldrig packa materialet vid återfyllning så det inte släpper ner vatten i schaktet. Därmed kommer vatten att leta sig ner där du grävt.
Jag har jobbat som anläggare/grävmaskinist i 15 år och har aldrig hört talas om att man gör dräneringshål i skyddsrör. Därför undrar jag hur du menar att man ska göra när marken inte dränerar botten på schaktet?
Jag har jobbat som anläggare/grävmaskinist i 15 år och har aldrig hört talas om att man gör dräneringshål i skyddsrör. Därför undrar jag hur du menar att man ska göra när marken inte dränerar botten på schaktet?
Vattenfall Eldistribution anger att rören ska vara tätade även mot vatteninträngning i änden. Med dräneringshål på slangen motverkas en sån tätning plus att aven mindre fraktioner såsom sand och jord över tid kan fylla röret.E elmont skrev:
Från Vattenfall Eldistributions anvisningar kan man läsa följande
Röret tätas i båda ändarna efter rörläggning så att inte vatten, sand, jord eller
dylikt kan tränga in.
Och jag har jobbat som elektriker i över 40 år, företrädesvis med mindre och bostadsinstallationer, så jag tror att jag har ett litet kunskapsövertag gent emot dom flesta. Inte minst grävmaskinister när det gäller hur en elinstallation blir bra.G-83 skrev:
Nej marken är inte vattensjuk bara för att det står vatten i grus som är lagd runt rör i styv lera. Men när du gräver ett schakt i lera kan du aldrig packa materialet vid återfyllning så det inte släpper ner vatten i schaktet. Därmed kommer vatten att leta sig ner där du grävt.
Jag har jobbat som anläggare/grävmaskinist i 15 år och har aldrig hört talas om att man gör dräneringshål i skyddsrör. Därför undrar jag hur du menar att man ska göra när marken inte dränerar botten på schaktet?
Den stora frågan är väl då hur många av era rörinstallationer som ni har grävt upp och en tid senare kunnat konstatera att det fungerat braE elmont skrev:
Ville inte starta en diskussion kring detta, garagebygget är gjort enligt konstens alla regler, inget vatten tränger upp utan endast att kabeln ligger i vatten i slangen. Men frågade en elektriker jag känner, sa samma sak, ingen fara med det
