Hej!
Nyinflyttad i nytt hus med garage, garaget matas ifrån huset och slangar är nedgrävda,
En är helt vattenfylld, den vänstra som går till central i garaget. Är detta normalt eller inte bra?
 
  • Rörgenomföringar i golv, kablar, rörinstallation, smutsigt hörn, spindel, oavslutade byggnadsarbeten, betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget konstigt med det. Såvida det inte trycker upp vatten i huset från slangen är det inga problem. Är marken lerig står det nästan alltid vatten i elrören. Möjligtvis undantaget om man lägger slang och inte har några skarvar, men jag tror att även här letar sig vatten in med tiden.
 
  • Gilla
Fixarjon
  • Laddar…
Man brukar göra små hål på slangen/röret på lågpunkterna, då rinner ev vatten ut ur slangen.
 
Eller så rinner det in vatten……
Protte
 
  • Gilla
  • Haha
Snailman och 3 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Eller så rinner det in vatten……
Protte
Det är väl inte så vanligt med slang och sjökabel och inte ens slang under grundvattennivå ;)
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Har ett liknande problem med en nyinstallation. Nätägarens entreprenör har kapat skyddsröret 35 cm UNDER marknivå. Detta trotts att vi lämnade skyddsröret med god marginal ovanför marknivån
Normalt fylls markmätarskåp med t.ex makadam eller lecakulor men gör jag det kommer dom att fylla slangen.
När nu slangen är kapad 35 cm under marknivå så är den fylld med vatten och kommer antagligen frysa sönder över tid pga av tjäle i marken
 
Normalt vill man ha en "draggrop" utanför huset så att man kan dra dit inkommande kabel även om det går lite tungt, för att sedan stoppa in den sista biten i mätarskåpet. Står det vatten i slangen har du eller den du anlitat för att lägga slangen fuskat med just avrinningshålen i slangen. För att slippa få in "grus" stoppar man nått i rör/slangändan tex en plastpåse.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hur gör du med avrinningshålen när skyddsrören läggs i styv lera som inte släpper igenom något vatten? Skyddsgrusen i den gropen kommer alltid stå full med vatten som inte kommer någonstans.
 
Redigerat:
G-83 G-83 skrev:
Hur gör du med avrinningshålen när skyddsrören läggs i styv lera som inte släpper igenom något vatten? Skyddsgrusen i den gropen kommer alltid stå full med vatten som inte kommer någonstans.
Så du menar att marken är vattensjuk? Är den så att den över huvud taget inte släpper igenom nått vatten är det kanske inte så lämpligt att bygga där över huvud taget för då måste ju hela tomten vara som en liten sjö.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nej marken är inte vattensjuk bara för att det står vatten i grus som är lagd runt rör i styv lera. Men när du gräver ett schakt i lera kan du aldrig packa materialet vid återfyllning så det inte släpper ner vatten i schaktet. Därmed kommer vatten att leta sig ner där du grävt.

Jag har jobbat som anläggare/grävmaskinist i 15 år och har aldrig hört talas om att man gör dräneringshål i skyddsrör. Därför undrar jag hur du menar att man ska göra när marken inte dränerar botten på schaktet?
 
E elmont skrev:
Står det vatten i slangen har du eller den du anlitat för att lägga slangen fuskat med just avrinningshålen i slangen. För att slippa få in "grus" stoppar man nått i rör/slangändan tex en plastpåse.
Vattenfall Eldistribution anger att rören ska vara tätade även mot vatteninträngning i änden. Med dräneringshål på slangen motverkas en sån tätning plus att aven mindre fraktioner såsom sand och jord över tid kan fylla röret.

Från Vattenfall Eldistributions anvisningar kan man läsa följande
Röret tätas i båda ändarna efter rörläggning så att inte vatten, sand, jord eller
dylikt kan tränga in.
 
  • Gilla
basseman
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Nej marken är inte vattensjuk bara för att det står vatten i grus som är lagd runt rör i styv lera. Men när du gräver ett schakt i lera kan du aldrig packa materialet vid återfyllning så det inte släpper ner vatten i schaktet. Därmed kommer vatten att leta sig ner där du grävt.

Jag har jobbat som anläggare/grävmaskinist i 15 år och har aldrig hört talas om att man gör dräneringshål i skyddsrör. Därför undrar jag hur du menar att man ska göra när marken inte dränerar botten på schaktet?
Och jag har jobbat som elektriker i över 40 år, företrädesvis med mindre och bostadsinstallationer, så jag tror att jag har ett litet kunskapsövertag gent emot dom flesta. Inte minst grävmaskinister när det gäller hur en elinstallation blir bra.
 
E elmont skrev:
Och jag har jobbat som elektriker i över 40 år, företrädesvis med mindre och bostadsinstallationer, så jag tror att jag har ett litet kunskapsövertag gent emot dom flesta. Inte minst grävmaskinister när det gäller hur en elinstallation blir bra.
Den stora frågan är väl då hur många av era rörinstallationer som ni har grävt upp och en tid senare kunnat konstatera att det fungerat bra;)
 
  • Gilla
Fågelvägen och 1 till
  • Laddar…
Ville inte starta en diskussion kring detta, garagebygget är gjort enligt konstens alla regler, inget vatten tränger upp utan endast att kabeln ligger i vatten i slangen. Men frågade en elektriker jag känner, sa samma sak, ingen fara med det
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Vatten i rör är normalt, inget mer att diskutera egentligen...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.