Jag har en elskoter som inte går helt 100. Svag kraft så den knappt går framåt. Mäter man på batteriet visar det 36 V. Kan jag mäta på något sätt om Amperstyrkan är ok.

Någon som haft liknande problem och kan ge tips på felsökning.
 
Om du mäter spänningen när du belastar motorn så bör den inte gå ned mer än marginellt.
Om den gör det är batteriet troligen slut (vilket är det vanligaste problemet).
Det kan vara en eller flera celler som är förstörda men att dom ändå klarar att visa spänning på "tomgång". Mäter du i belastning så komemr dom troligen inte orka dock.
 
R
Eller att dina celler hamnat i obalans.
Om det inte sitter en vettig BMS i som styr cellbalanseringen så kan detta ske rätt lätt.

Är det kvalitets batterier i och de inte sjunkit för lågt i spänning så går det ibland balansera de manuellt med utrustning och kunskap.
 
Cellbalansering är något jag aldrig sysslat med. Kan man lösa detta med en riktig laddare?

/Anders
 
ama3282 ama3282 skrev:
Jag har en elskoter som inte går helt 100. Svag kraft så den knappt går framåt. Mäter man på batteriet visar det 36 V. Kan jag mäta på något sätt om Amperstyrkan är ok.

Någon som haft liknande problem och kan ge tips på felsökning.
Aha, så det är dig som jag kör om på min enväxlade osmorda gamla cykel?
 
  • Gilla
ama3282
  • Laddar…
R
ama3282 ama3282 skrev:
Cellbalansering är något jag aldrig sysslat med. Kan man lösa detta med en riktig laddare?

/Anders
Nu har du inte sagt vad det är för elskoter men ett nytt batteri kostar 1000-2000kr?
Köp det isåfall(y)

Har man inte en massa batteripackar eller gör egna så kommer det bli dyrt att köpa laddare för cellbalansering eller laddare med balanseringskort för att i detta fallet klara 10s.

Och troligtvis så kommer det vara så att du har några dåliga celler om du inte har riktigt tur.

Med det sagt så hade steg ett varit att mäta upp varje cell för att se om någon är svikande och med hur mycket isåfall.

MEN ett stort varningens finger, är du inte van vid sådana här batterier så gör det inte. Råkar du stoppa multimetern på fel ställe så riskerar du att få en litium brand.
Och den är inte att leka med vill jag lova.

Därför föreslår jag: köp ett nytt batteri istället
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.