A
K karlmb skrev:
Han tyckte inte folk med egen villa skulle gnälla.
Nä det kan hända.
lägger ingen värdering i det alls.
utan just vad jag skrev.
Så jag tog ditt inlägg för det var lämpligast inte för att det skulle tysta dig..

Tycker bara att vi kan hålla god ton..
med högt i tak utan mer än så..

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
A
Karta som visar elnätets kopplingar i Skandinavien och anslutningar till Europa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kan ni se hur pass uppkopplade vi är med Europa... plus Finland och Norge..

Maskintok skrev:
Jo jo.. vi kan säga det..
Inte många som håller med i detta fallet.
Men ingen idé att älta i detta.
Det finns iallafall fakta som visar på vad som skett och vad som påverkar oss alla.. För det är vi som får betala. oavsett färg på regeringen.
Utsläppsrätterna är tänkta för att minska utsläppen genom att helt enkelt göra det successivt dyrare att släppa ut koldioxid (och ekvivalenter).

EU ETS är ett handelssystem som sätter ett tak för hur stora de totala utsläppen får vara från alla som är med i systemet. Utifrån detta skapas utsläppsrätter som motsvarar ett ton koldioxidekvivalenter. Nivån på taket sänks årligen med 2,2 procent (tidigare 1,74 procent) så att antalet tillgängliga utsläppsrätter successivt minskar.
Källa: https://www.energi.se/artiklar/2021...tsatter-priserna-pa-utslappsratter-att-stiga/
Också läsvärt: https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/hur-fungerar-handeln-med-utslappsratter/

Givet att "tillgången" minskar årligen, och snabbare än efterfrågan sjunker, så skjuter priset i höjden.

Ock Cornucopia-artikeln är felaktig och jag ska ge ett par exempel:

Artikel ger sken av att det skulle finnas ett värde motsvarande 880 kr/utsläppsrätt. I artikeln refereras det bl.a. till ett program där regeringen köpt och "skrotat" utsläppsrätter för 300 miljoner kronor årligen under 2016-2019 (som då uppskattades motsvara 7 miljoner utsläppsrätter årligen). Regeringen har alltså köpt in utsläppsrätter för 1,2 miljarder kr och "skrotat" dom. Detta får Cornucopia till att man gjort av med tillgångar för 24,6 miljarder. (7 miljoner utsläppsrätter * 4 år * 880 kr). Man överdriver alltså detta med en faktor 20.

När man anger de skrotade utsläppsrätternas värde till dagspriset så förutsätter man att det är en tillgång som kunde sparats. Dvs att man kunde ha sålt dem idag till dagens pris. De 65 miljoner utsläppsrätterna för 2015 var då värda ca 5 Euro styck, ca 50 kr, typ 3,2 miljarder. Cornucopia värderar nu dessa till 57,2 miljarder kr som om vi kunde ha sparat dom och sålt dom nu.

Felet med deras resonemang är att antingen kan vi spara utsläppsrätterna och då är det ju inget som hindrar nästa regering från att sälja dom och få in stålar i kassakistan, eller så är utsläppsrätterna "skrotade" och då får man ju ta upp dom till det värde man betalt (eller undlåtit att sälja dom för).

Sen kan jag hålla med om att det är riktigt illa att slänga 4,4 miljarder i sjön sådär, men det är ju långt ifrån så illa som de 80 miljarder som Cornucopia vill få det till för dessa två exempel.

• Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
[ Graf som visar prisutvecklingen för EU:s koldioxidrättigheter med en markant ökning sedan 2017.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Prisutvecklingen på Carbon Permits. 4$ så sent som maj 2017

101 miljarder är förstås helt fel summa oavsett vad man anser om resten...

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
A
L Leifur skrev:
Utsläppsrätterna är tänkta för att minska utsläppen genom att helt enkelt göra det successivt dyrare att släppa ut koldioxid (och ekvivalenter).

EU ETS är ett handelssystem som sätter ett tak för hur stora de totala utsläppen får vara från alla som är med i systemet. Utifrån detta skapas utsläppsrätter som motsvarar ett ton koldioxidekvivalenter. Nivån på taket sänks årligen med 2,2 procent (tidigare 1,74 procent) så att antalet tillgängliga utsläppsrätter successivt minskar.
Källa: [länk]
Också läsvärt: [länk]

Givet att "tillgången" minskar årligen, och snabbare än efterfrågan sjunker, så skjuter priset i höjden.

Ock Cornucopia-artikeln är felaktig och jag ska ge ett par exempel:

Artikel ger sken av att det skulle finnas ett värde motsvarande 880 kr/utsläppsrätt. I artikeln refereras det bl.a. till ett program där regeringen köpt och "skrotat" utsläppsrätter för 300 miljoner kronor årligen under 2016-2019 (som då uppskattades motsvara 7 miljoner utsläppsrätter årligen). Regeringen har alltså köpt in utsläppsrätter för 1,2 miljarder kr och "skrotat" dom. Detta får Cornucopia till att man gjort av med tillgångar för 24,6 miljarder. (7 miljoner utsläppsrätter * 4 år * 880 kr). Man överdriver alltså detta med en faktor 20.

När man anger de skrotade utsläppsrätternas värde till dagspriset så förutsätter man att det är en tillgång som kunde sparats. Dvs att man kunde ha sålt den idag till dagens pris. De 65 miljoner utsläppsrätterna för 2015 var då värda ca 5 Euro styck, ca 50 kr, typ 3,2 miljarder. Cornucopia värderar nu dessa till 57,2 miljarder kr som om vi kunde ha sparat dom och sålt dom nu.

Felet med deras resonemang är att antingen kan vi spara utsläppsrätterna och då är det ju inget som hindrar nästa regering från att sälja dom och få in stålar i kassakistan, eller så är utsläppsrätterna "skrotade" och då får man ju ta upp dom till det värde man betalt (eller undlåtit att sälja dom för).

Sen kan jag hålla med om att det är riktigt illa att slänga 4,4 miljarder i sjön sådär, men det är ju långt ifrån så illa som de 80 miljarder som Cornucopia vill få det till för dessa två exempel.
fortsätt leta så kommer du finna mer..
Jag har letat i 7 år nu.. Och finner mer och mer information nu när mp är ute..

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Maskintok skrev:
fortsätt leta så kommer du finna mer..
Jag har letat i 7 år nu.. Och finner mer och mer information nu när mp är ute..
Jag behöver inte leta mer för att bemöta den artikeln. Artikeln är felaktig alldeles oberoende av MPs politik. Att jag sen inte anser att MP är trovärdiga och att de troligtvis åker ut ur riksdagen i nästa val är en helt annan sak.

Själv har jag varit riktigt sne på dom sedan deras agerande efter dieselgate, men det är ett ämne för en helt annan tråd och troligtvis ett helt annat forum.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
A
Z Zodde skrev:
[[bild]

Prisutvecklingen på Carbon Permits. 4$ så sent som maj 2017

101 miljarder är förstås helt fel summa oavsett vad man anser om resten...
Ska jag tolka den som att priset är 82.34EUR
per utsläppsrätt..?
10.29 kr svenska isåfall..
alltså...
2 miljarder utsläppsrätter... x 847.27 kr..
1 694 540 000 kr....

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Ska jag tolka den som att priset är 82.34EUR
per utsläppsrätt..?
10.29 kr svenska isåfall..
alltså...
2 miljarder utsläppsrätter... x 847.27 kr..
1 694 540 000 kr....
Var får du siffran 2 miljarder från?

A
L Leifur skrev:
Var får du siffran 2 miljarder från?
Ja det är ifrån ytterligare information som jag läst om dessa utsläppsrätter som skall påverka vår industri nu och fram till 2023.
så inom den tiden skall staten annullera 2 miljarder rätter..
utöver de 11.7 miljoner man redan annullerat. istället för att sälja till andra länder... vem har betalat? jo vi skattebetalare

Nu rör 2 miljarder EU.
Men det sätter en stor fråga iallafall..
Hur pass mycket mer information och annat har inte våran regering dolt...

EU:s utsläppshandel - Energiföretagen Sverige
https://www.energiforetagen.se/energifakta/miljo-och-klimat/eus-utslappshandel/

Detta är en stor omställning... Som kommer att kosta...

Redigerat:
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
A
L Leifur skrev:
Att Sverige skulle kunna annullera 2 miljarder utsläppsrätter fram till 2023 låter osannolikt, så du får gärna länka.
gällde EU.
stod även i inlägget.
Dock så har jag från riksdagen 2009..
en utredning där man värdesätter utsläppsrätter redan då..
till 7-8 miljarder... Så tar du det gånger 10.
29... Så får du en trevlig summa..
Jag är inte lika säker som ni på att detta är felaktigt...

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Ja det är ifrån ytterligare information som jag läst om dessa utsläppsrätter som skall påverka vår industri nu och fram till 2023.
så inom den tiden skall staten annullera 2 miljarder rätter..
utöver de 11.7 miljoner man redan annullerat. istället för att sälja till andra länder... vem har betalat? jo vi skattebetalare

Nu rör 2 miljarder EU.
Men det sätter en stor fråga iallafall..
Hur pass mycket mer information och annat har inte våran regering dolt...

EU:s utsläppshandel - Energiföretagen Sverige
[länk]

Detta är en stor omställning... Som kommer att kosta...
Dolt? Dom har väl inte dolt något, du har ju hittat det online.

Sen verkar det ju som att de utsläppsrätter som man kommer annullera är någon form av överskott ("överskott" i "marknadsstabilitetsreserven", vad det nu är för något).

"Beslutet innebär också att de utsläppsrätter som årligen förs över i marknadsstabilitetsreserven och som överstiger föregående års auktionering, från och med 2023 kommer att annulleras. Det innebär att mer än 2 miljarder utsläppsrätter kommer att annulleras 2023 och att det kan komma att annulleras utsläppsrätter framöver för de åren då det finns ett stort överskott." Källa: din länk.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A
L Leifur skrev:
Dolt? Dom har väl inte dolt något, du har ju hittat det online.

Sen verkar det ju som att de utsläppsrätter som man kommer annullera är någon form av överskott ("överskott" i "marknadsstabilitetsreserven", vad det nu är för något).

"Beslutet innebär också att de utsläppsrätter som årligen förs över i marknadsstabilitetsreserven och som överstiger föregående års auktionering, från och med 2023 kommer att annulleras. Det innebär att mer än 2 miljarder utsläppsrätter kommer att annulleras 2023 och att det kan komma att annulleras utsläppsrätter framöver för de åren då det finns ett stort överskott." Källa: din länk.
Ja inom EU ja.
Du blandar just nu ihop EU med Sverige..
Du har 118 sidor att läsa som enbart handlar om Sverige..

Jag har nu ca 389 sidor om Sverige och utsläppsrätter som jag ska läsa framöver...
Men det stämmer dåligt med det som blivit angett... Det är större summor det ser man redan nu...

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Maskintok skrev:
gällde EU.
stod även i inlägget.
Dock så har jag från riksdagen 2009..
en utredning där man värdesätter utsläppsrätter redan då..
till 7-8 miljarder... Så tar du det gånger 10.
29... Så får du en trevlig summa..
Jag är inte lika säker som ni på att detta är felaktigt...
Jag tog bort det inlägget du svarade på för att jag såg att du redan länkat :) Jag ska kolla på PDF:en du bifogade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.