950 694 läst ·
10 396 svar
951k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Nej, poängen är att det är just ”den lilla nordiska elmarknaden” vi diskuterar. Konkret.D djac skrev:
Som då skulle vara det enda globala undantaget, både i tid och rum, en liten handelsplats där inga fel förekommer och alla går vattenkammade till jobb varje dag, fast beslutna att hålla marginalerna låga till fromma för de nordiska elköparna, jo, tjenar!Z Zodde skrev:
Nej. Finns inga exempel på Stockholmsbörsen heller…D djac skrev:
Vi pratar INTE om småskaliga småsparare eller insider trading, det är nåt helt annat.
Och exemplen som ändå finns på andra börser är mycket äldre än Libor fix scandal för 15år sen.
Som jag sagt tidigare. Reglerna har blivit flerdubbelt striktare och övervaknings-algoritmerna flerdubbelt bättre sista 15 åren.
Så ok, ge exempel från VILKEN SOM HELST övervakad börs där systematisk kursmanipulation av en hyfsad stor player pågått sista 15 åren. (Efter libor scandal)
Är det vanligt förekommande borde det finnas en uppsjö med bra exempel, nöjer mig med några stycken…
-11,5 öre under en stor del av dagen imorgon. Bidrag för att sälja elen borde inte utgå när elpriset är negativt. Detta håller ju inte i längden. Här ser man verkligen konsekvenserna av att för mycket bidrag har betalats ut.
Kolla priserna i Nederländerna imorgon, de bottnar på -400€ per MWh. Ca -4.50 kr/kWh alltså. Kraftig överproduktion av solel...
Edit: i SE3
Kolla priserna i Nederländerna imorgon, de bottnar på -400€ per MWh. Ca -4.50 kr/kWh alltså. Kraftig överproduktion av solel...
Redigerat:
Ja, det är knepigt, jag tror dock att det vi ser är konsekvenserna av kaoset på elmarknaden, stöden var mer generösa tidigare och installationsexplosionen kom först när Putin bestämde sig för att rucka lite på gasmarknaden och korthuset föll, så länge man kunde upprätthålla rimliga och något sånär förutsägbara priser var suget efter tex solpaneler ganska mycket lägre.pacman42 skrev:
-11,5 öre under en stor del av dagen imorgon. Bidrag för att sälja elen borde inte utgå när elpriset är negativt. Detta håller ju inte i längden. Här ser man verkligen konsekvenserna av att för mycket bidrag har betalats ut.
Att i efterhand ändra ingångna avtal efter dagsform skulle ju vara spännande, tex dra tillbaks krediterna för ett kärnkraftsbygge om det skulle komma in lite mer el i systemet, testa duger, det behöver röras om i grytan
Huspriserna går upp, bort med ränteavdragen i augusti, oj nu dippa det, dubbelt ränteavdrag i kvartal 1, osv, full spänning!
Jag tackar FifflaUffe för bidragen betaladepacman42 skrev:
3 öre/kW. Fast riktigt klokt öre int
Och nu är flera kärnkraftverk på revision eller lagning, så ikväll sticker priserna i SE3 direkt iväg uppåt när vinden avtar och solen går ned.
Jag maximerar laddningen av elbilar mm under dagtid idag inför den "dyra" natten (iofs rätt dyr kväll faktiskt., så natten riskerar att bli dyr, vi vet om en halvtimma kanske).
Jag maximerar laddningen av elbilar mm under dagtid idag inför den "dyra" natten (iofs rätt dyr kväll faktiskt., så natten riskerar att bli dyr, vi vet om en halvtimma kanske).
Men uppenbarligen så var oron för detta överdriven igår, de nya priserna för imorgon indikerar att det kommer att gå bra ändå, även utan kärnkraft.
Entsoe fungerar inte så därför fungerar väldigt många siter dåligt, jag fick gå till källan...
Detta är SE3
Entsoe fungerar inte så därför fungerar väldigt många siter dåligt, jag fick gå till källan...
Detta är SE3
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska se att de står still när det blir riktigt varmt oxå och sedan så står något still i vinter.pacman42 skrev:
Och nu är flera kärnkraftverk på revision eller lagning, så ikväll sticker priserna i SE3 direkt iväg uppåt när vinden avtar och solen går ned.
Jag är ingen konspirationsteoretiker men i bland undrar man
I morgon är det vardag, men elpriset är ändå under 6öre/kWh från 9:00-18:00 under stora delar av dagen. Det ser inte jag som att priset rusar.
det finns dock ett antal grannländer som ofattbart nog fortfarande hellre firar Annandag Pingst i stället för Sveriges nationaldag – exempelvis Norge, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike – där måndagen är helgdag och därmed elbehovet lägre