966 214 läst ·
10 396 svar
966k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Vintersäkring: 121,25 öre/kWh
Elpris: 97,00 öre/kWh
Moms: 24,25 öre/kWh
Fast avgift: 540 kr/år
Vet inte om detta är bra?
Inte fått räkningen än men jag borde hamna på ungefär 6-7 tusen kronor om jag inte räknat åt helvete fel.
Tog vattenfalls vintersäkrings avtal i slutet på oktober, något dyrt men jag tänkte att det kan bara bli värre att ha rörligt nu.
Luft luft Pumparna får jobba hårt medan pannan med direktverkande el ligger i djup dvala
Inte fått räkningen än men jag borde hamna på ungefär 6-7 tusen kronor om jag inte räknat åt helvete fel.
Tog vattenfalls vintersäkrings avtal i slutet på oktober, något dyrt men jag tänkte att det kan bara bli värre att ha rörligt nu.
Luft luft Pumparna får jobba hårt medan pannan med direktverkande el ligger i djup dvala
Har du tänkt på att det finns sjukskrivna, ensamstående med barn och arbetslösa? Bufferten kanske är slut nu, vad händer i januari och februari. Skärp dig, försök att ha lite insikt vuxna människa.J john_heden100 skrev:
beror på hur många kw du spenderadeA aka_the_barf skrev:Vintersäkring: 121,25 öre/kWh
Luft luft Pumparna får jobba hårt medan pannan med direktverkande el ligger i djup dvala![]()
Nu är jag säkerligen ute och cyklar, har gjort ett par mil på cyckel i mina dagar. Men är inte en av anledningarna till elområdena att vi ska kunna sälja dyrare till Europa? (Typ har vi samma pris i hela landet så "måste" vi då säga billigare till EU)Maskintok skrev:
Det tålmodiga svenska folket…. Ett land som inte så länge sedan hade Europas kanske billigaste elpriser vilket starkt bidrog till landets välstånd har ju fortfarande alla naturförutsättningar för detta , som andra länder saknar…. Men landet har också ”begåvats” med inkompetenta , doktrinära politiker som på invånarnas bekostnad genomdriver sina patetiska „visioner”, för de är vana att aldrig avkrävas ansvar för sin politik. Och folket tiger och tar emot….J jlinxx skrev:Hej,
Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!
Förbrukning 4826 kmh
Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr
Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.
Hur ser era elräkningar ut?
Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr
Mvh // J
Har du inte fattat att vi ska rädda hela världen medan dom skiter i att göra det själva?M Michael_P skrev:Det tålmodiga svenska folket…. Ett land som inte så länge sedan hade Europas kanske billigaste elpriser vilket starkt bidrog till landets välstånd har ju fortfarande alla naturförutsättningar för detta , som andra länder saknar…. Men landet har också ”begåvats” med inkompetenta , doktrinära politiker som på invånarnas bekostnad genomdriver sina patetiska „visioner”, för de är vana att aldrig avkrävas ansvar för sin politik. Och folket tiger och tar emot….
Vuxna och förståndiga människor har elavtal med ett fast pris. Att välja rörligt är att spela högt. Sluta gnäll.Excel skrev:
Ja vi måste kompensera för tex Kinas nya kolkraftverk på 1000 MW (minns inte exakt siffra). Så om vi inte får pengar kvar efter alla räkningar så går inte värden under. (Ja jag är bitter och sarkastisk)J Jasmin9371 skrev:
Den här tråden gör mig uppriktigt sagt ledsen. Efter en jobbig pandemi är det sista en utsatt familj vill ha är sådana här upptrissade elpriser.
Det som också är smärtsamt uppenbart är att nu kommer inflationen ta fart ordentligt, så för att gardera sig för att inte räntorna på bolånet drar iväg så kanske man ska överväga att binda sina lån.
Det som också är smärtsamt uppenbart är att nu kommer inflationen ta fart ordentligt, så för att gardera sig för att inte räntorna på bolånet drar iväg så kanske man ska överväga att binda sina lån.