För att bistå tråden också, så är ju detta en parantes.

Det finns ingenting som hindrar en elproducent att på stamnätet mata ut elenergi med "hög" produktionskostnad, till exempel fossil kraft behäftat med kostnader för utsläppsrätter, oavsett hur liten den produktionen än är.
Den elenergin introduceras på elmarknaden, höjer marginalpriset och kommer i sin helhet att betalas av elkonsumenterna på grund av elhandlarnas balansansvar.

Bra ?......Njjjjjja

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Man kan vinkla precis allt till sin egen fördel/försvar.
Men var snäll och jämför inte varken Sveriges minskade elförbrukning med Norges eller situationen som råder, det blir väldigt fel på flera sätt.
Men jag HAR INTE jämfört Norges minskade konsumtion med Sveriges.(eller situation)
Visa VAR jag gjort det så vi kan gå vidare.
Eller blev du kränkt då du läste fel?

Z Zodde skrev:
Men jag HAR INTE jämfört Norges minskade konsumtion med Sveriges.
Visa VAR jag gjort det så vi kan gå vidare.
Eller blev du kränkt då du läste fel?
Om ditt svar på Sveriges "problem/frysande/lidande" BLIR ATT, Norge också minsann dragit ned på sin elförbrukning.
Ock det är ju det du hävdat.

Du har "kontrat" med det på vissa inlägg.

Om jag kunde teckna ett fastprisavtal till 70 öre + 10% ! skulle jag göra det igår!

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Om ditt svar på Sveriges "problem/frysande/lidande" BLIR ATT, Norge också minsann dragit ned på sin elförbrukning.
Ock det är ju det du hävdat.

Du har "kontrat" med det på vissa inlägg.
OM jag skulle svarat som du påstår kan jag förstå dig.
MEN jag har inte skrivit nåt som ör i närheten.

VISA VAR?
Kan inte vara så svårt??

Så här svarade jag Daniel

”Privata konsumtionen har minskat i både Sverige och Norge. Hade varit intressant med siffror för att jämföra”

Det är det närmaste Blev du kränkt av mitt svar till Daniel eller kan du visa på nåt annat?

D Dilato skrev:
Om jag kunde teckna ett fastprisavtal till 70 öre + 10% ! skulle jag göra det igår!
PRECIS!

HELA Sverige skulle göra det, och det skulle inte hjälpa till att minska våran elförbrukning direkt.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
På den konkurrensutsatta "jordgubbsmarknaden" kommer den säljare som har högsta priset att få gå hem med osålda producerade jordgubbar för att kunderna kan välja att inte köpa av honom. Därmed får säljaren erfarenheten att hans pris är för högt och måste överväga att sänka priset vid nästa försäljningstillfälle. Detta kallas konkurrensutsatt marknadsprissättning.

På elmarknaden gäller helt andra förutsättningar. Eftersom elenergi konsumeras i samma ögonblick som den produceras får aldrig producenterna erfarenheten av ej konsumerad elenergi för att priset är för högt. All elenergi konsumeras.

Detta, och lagen om elhandlarnas balansansvar tvingar dessutom elhandlarna att köpa all elenergi, till sista kilowatt-timmen, för att kunna fakturera elkonsumenterna. Detta förekommer inte på "jordgubbsmarknaden" eller någon annan marknad.

Detta och elmarknadens marginalprissättning gör att elkonsumenterna tvingas betala alla producerade ”jordgubbar” till priset för den allra dyraste ”jordgubben”.

Ett sjukt system!
Nej, det är inte ett sjukt system. Men det är konstigt att du fortfarande inte lyckats förstå hur det fungerar.

Jordgubbar är en ganska bra jämförelse, de kan inte heller lagras särskilt länge. Om man ser en dag i jordgubbsförsörjningen som en timme på elmarknaden blir jämförelsen rimlig.

Det råder inte ”helt andra förutsättningar på elmarknaden”. Men den är effektivare.

Skillnaden är att köpare och säljare dagen innan meddelar till en oberoende part vilka volymer de vill köpa respektive sälja beroende på pris. Denne oberoende part (Nordpool) räknar då ut ett pris som ger jämnvikt på marknaden. Producenterna producerar då exakt den mängd som konsumenterna vill ha till det priset. Inga jordgubbar hamnar på komposten efter som man vet hur många som går åt, ingen tvingas köpa något de inte efterfrågar. (Jag hoppar över intradaghandel nu, det blir lite överkurs)

Förstår du den beskrivningen?
Annars finns det fler att hitta på nätet.

Z Zodde skrev:
”Privata konsumtionen har minskat i både Sverige och Norge.

Ja, bara i den meningen likställer du Sverige & Norge, vilket är HELT käpprätt fel.

J jawen skrev:
För att bistå tråden också, så är ju detta en parantes.

Det finns ingenting som hindrar en elproducent att på stamnätet mata ut elenergi med "hög" produktionskostnad, till exempel fossil kraft behäftat med kostnader för utsläppsrätter, oavsett hur liten den produktionen än är.
Den elenergin introduceras på elmarknaden, höjer marginalpriset och kommer i sin helhet att betalas av elkonsumenterna på grund av elhandlarnas balansansvar.

Bra ?......Njjjjjja
En elproducent kan inte skicka ut el på elnätet om det inte finns efterfrågan på den. Dvs finns det tillgång på billig el så kan inte en dyr producent få upp elpriset.

J jawen skrev:
Ja, bara i den meningen likställer du Sverige & Norge, vilket är HELT käpprätt fel.
Likställer?
Det är din högst subjektiva tolkning som jag inte kan stå till svars för.
Det var alltså min önskan att se siffror för konsumtionsminskning i Norge resp Sverige som du blev kränkt av.
Tror du får jobba lite med dig själv.
Att bli kränkt för att nån efterfrågar lite statistik är inte bra för hälsan.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
J jawen skrev:
Nej, det gör han inte. Han säger inget annat än att konsumtionen gått ner i Norge. Något jag gärna skulle se siffror på.

Jag håller inte med Zodde om att Sverige borde gjort som Norge. Men till skillnad från er tycks han begripa hur elmarknaden fungerar.

• Gilla
Zodde
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
elproducent kan inte skicka ut el på elnätet om det inte finns efterfrågan på den. Dvs finns det tillgång på billig el så kan inte en dyr producent få upp elpriset.
Löjla dig inte nu!
Det finns ingenting som hindrar en elproducent att på stamnätet mata ut elenergi med hög produktionskostnad.

Jo, marknaden. Ingen betalar för dyrare el än nödvändigt. Täcks behovet av billigare källor kan inte en dyr producent trissa upp priset.

D Daniel 109 skrev:
än nödvändigt.
Ja, då kan man ju definiera "än nodvändigt".

Du är paragraf-ryttare & har helt rätt i att marknaden "fungerar" som den är tänkt, men inte för vårat land Sverige med premisserna som råder.

En liten parantes bara

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Är också HELT övertygad att du Daniel109 INTE drabbas av dom sanslöst dyra kWh timmarna tillräckligt, du värmer väl ditt hus med ved troligtvis.

Kanske har acc tankar också, och låga elräkningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.