966 214 läst ·
10 396 svar
966k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Jag må vara allmänt dum i huvudet..K katho75 skrev:
Men jag tycker ändå det är fascinerande att läsa om andras åsikter och tankar..
Så för min del så är det roligt.
Men jag förstår om det är en nagel i ögat på andra...
Men lite märkligt att det går inte att skicka el från norra Sverige till södra Sverige p.g.a. stora förluster...men det går att skicka el från norra Sverige ner vidare till Europa där priserna är högre...Maskintok skrev:Jo för att förlusterna i elnätet är förstora för att du ska få samma styrka i nätet hos dig som hos dem som bor i samma närhet som producenterna så därför behöver det finnas producenter hos dig som skickar på med energi i nätet..
Men när inte vindkraft finns eller vattenkraftverk finns samt ej heller kärnkraft så måste Sverige köpa in energi för att kunna bibehålla samma styrka i nätet för er förbrukning.
Njae, riktigt så enkelt är det ju inte, för precis som man ska ha bunden ränta när inflationsspöket härjar (vilket det börjar göra samtidigt som de statliga stödprogrammen inte kan fortgå), på samma sätt så kommer energin att bli inte bara lika dyr som idag, utan vi kommer att se fler och högre toppar än vi sett hittills. Det är ganska givet att med en grön global omställning där allt fler saker ska drivas med el och färre med fossila bränslen, så måste man producera mer el. Det går faktiskt bara med kärnkraft, men där har våra gröna tagit rygg på tyskarnas gröna och vi blir båda skrattade åt av våra grannar, i vårt fall av Finland som byggt europas störtsa kärnkraftverk (det tog 14 år) och i Tysklands fall så är det Framkrike som skrattar. Att ersätta kärnkraft med sk "rörliga" energikällor som vind och sol fungerar bara till maximalt 25% av den totala energiåtgången. Så högre pris är att vänta, utbud/efterfrågan du vet.....och just nu kan jag bara se att efterfrågan ökar, inte utbudet, så med det som grund, vad tror du om priset?S spider22 skrev:Kan alla pappskallar som skriver att dom bundit sitt elpris hålla käften!!
Att binda sitt elpris är som att spela på lotto ibland vinner man men det är ytterst sällan.
Långsiktigt förlorar man alltid och det har ni förmodligen gjort dom senaste 20åren.
Lycka till nästa gång ni skall binda!
Denna tråden handlar om det orimliga i att elpriset går upp 300% på ett år!
Det händer bara i bananrepubliker och det är där vi nu hamnat!
Det kan ha varit skrivet med ett visst mått av sarkasm... Att vi har röstat fram hjärndöda efterblivna politiker under flera år har skapat situationen. Det som ändå är lite skönt är att jag idag eldar tryckimpregnerat virke när pannan är varm, förr drog jag mig för det men idag bryr jag mig helt enkelt inte. Allt som brinner och inte förstör skorstenen eldas i stora pannan, allt brinner om tempen är högO Ola Johansson3 skrev:
Ja om du utgår från att bensinpriset gick först ner ca 5 kr när coronan kom så. men när coronan kom låg priset på bensin på 17:50 ca.Rkarlsson skrev:
och idag är den samma.
Dieseln har dock gått lite mer än 1 kr.
Så det resonemanget stämmer ej.
Oavsett vad så lever vi nästan alla sjukt lyxigt och bra.
Det går jäkligt bra att byta bil rätt ofta.
Köpa ny tv. Många har flera i huset.
Man åker på resor mm.
Man lnvesterar och renoverar hemma.
Detta går bra och man klagar egentligen inte. men nu när elen går upp över vintern och man får pröjsa några tusenlappar mer så går man under?
Detta jag menar att se över sina utgifter mot sin inkomst.
//Estwing
vissa skriver att man ska ha en eller ett par månads löner i budget... jo jo.. det är bara att gratulera de som kan ha det..
Men för ca 79-80% av den svenska befolkningen så är detta långt ifrån sanningen... Där råder allt från att välja mellan blöjor eller mat..
bränsle eller mat till plus minus noll varje månad till 500 kr i överskott..
Jag har mina små sätt för att få saker att gå runt men några månadslöner på kontot har jag ej... däremot en massa belopp som jag inte krävt in... Som jag kan plocka av när jag behöver..
Men för ca 79-80% av den svenska befolkningen så är detta långt ifrån sanningen... Där råder allt från att välja mellan blöjor eller mat..
bränsle eller mat till plus minus noll varje månad till 500 kr i överskott..
Jag har mina små sätt för att få saker att gå runt men några månadslöner på kontot har jag ej... däremot en massa belopp som jag inte krävt in... Som jag kan plocka av när jag behöver..
Är det inte bara siffror på pappret?H hakan_o skrev:
Men ja jag instämmer..
verkar mysko om detta...
Nja inte riktigt..estwing skrev:
Ja om du utgår från att bensinpriset gick först ner ca 5 kr när coronan kom så. men när coronan kom låg priset på bensin på 17:50 ca.
och idag är den samma.
Dieseln har dock gått lite mer än 1 kr.
Så det resonemanget stämmer ej.
Oavsett vad så lever vi nästan alla sjukt lyxigt och bra.
Det går jäkligt bra att byta bil rätt ofta.
Köpa ny tv. Många har flera i huset.
Man åker på resor mm.
Man lnvesterar och renoverar hemma.
Detta går bra och man klagar egentligen inte. men nu när elen går upp över vintern och man får pröjsa några tusenlappar mer så går man under?
Detta jag menar att se över sina utgifter mot sin inkomst.
//Estwing
bensinen låg som lägst här under corona 15.75 kr.
E85 9.65 kr..
dieseln 16.35.kr..
nu är det 17.69 kr för e10.
17.09 för E85.
20.45 kr för B7 Diesel...
Så det är en stor skillnad...
Och de blir dyrare för var dag...
Från 1 januari 2023 ska E85 och HVO100 kosta 25/30kr/l.Maskintok skrev:
https://www.dagensps.se/motor/ny-skatt-pa-miljobranslen-hojs-till-30-kr-per-liter/
Pengarna ska in!
Nja, inte i den kommunen jag bor i iaf.Maskintok skrev:
Tråkigt du ej fick den lägre summan jag skrev