K karlmb skrev:
Daniel o Zodde upprepar ständigt att elmarknaden fungerar som den gör pga någon naturlag, men vi matar på med exempel hur andra marknader fungerar och då är det enda de kan klämma ur sig att el är en färskvara.
Precis som det var den enda färskvaran som handlades på någon marknad i hela universum.
Tröttsamt.
Har du inget mer konkret i sakfrågan än ditt vanliga nedsablande av medskribenter så kan du hålla dig borta.

från min tidigare länk som du borde ha läst…

”Marginalprissättning är inte unikt för elmarknaden utan sker på alla konkurrensutsatta marknader. Som konsumenter är det sällan vi ser detta då vi nästan aldrig handlar direkt av producenten, utan vanligen via en återförsäljare.”

K karlmb skrev:
Fel. Aktiebörsen fungerar inte alls som elbörsen.
Om jag vill köpa en aktie gör dubbla priset så säljer alla tills min order är fylld, sedan sjunker priset igen.
Så blir det inte på elbörsen.
Och plastliberalerna gillar på.
Opening/close calls funkar så. Priset sätts på en given tidpunkt och blir du inte matchad får du inte handla.

Jag har inte påstått att det är en naturlag.

Men jag måste säga att det är väldigt svårt att förklara saker för dig.

På aktiebörsen handlas samma aktier om och om igen. På elbörsen är det olika el i varje avslut. Det är två helt olika typer av marknader.

Men båda fallen handlar det om att hitta ett jämviktsläge mellan tillgång och efterfrågan.

K karlmb skrev:
Daniel o Zodde upprepar ständigt att elmarknaden fungerar som den gör pga någon naturlag, men vi matar på med exempel hur andra marknader fungerar och då är det enda de kan klämma ur sig att el är en färskvara.
Precis som det var den enda färskvaran som handlades på någon marknad i hela universum.
Tröttsamt.
Jo och alltfler betraktar elmarknaden som "dysfunktionell" inkl inbyggda dolda agendor.

P paralun skrev:
Jo och alltfler betraktar elmarknaden som "dysfunktionell" inkl inbyggda dolda agendor.
Om du bortser från priset på el, vad är dysfunktionellt?

Mats-S
D Daniel 109 skrev:
Ja, det var en bred energiöverenskommelse.
Finns ingen bred överenskommelse att skrota fullt fungerande kärnkraftverk, du kanske inte är gammal nog för att ha upplevt hela resan sedan 70-talet, vilket ju givetvis inte ska läggas dig till last ;)

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Det var en överenskommelse att gå över till ”förnyelsebar” energi. Höjningarna av effektavgiften var inte heller något som enbart MP och S höll på med.

P paralun skrev:
Vad är det för dolda agendor du pratar om?

4900kr totalt för oss 1000w såg ut att blir värre i början av vintern vi kör rörligt hade kört timpris om jag hade haft kamin och kunde eldat. Vi har någon grad kallare än förra dec men blev stor skillnad när vi bytte balkong dörrarna ena var så dålig att man såg ut på altanen den andra satt den en katt lucka på hade man väl kunna fixat men dem har suttit där sen början av 70 talet så båda fick bytas. Då kunde vi sänkas värme kurvan ett snäpp vet inte exakt vad det blir i temp men minst en grad lär det blivit. Tumlare går inte längre försöker få sambon köra kortare duschar men det har jag gått bet på än så länge:P 10 procent ner från förra dec iallfall.

Redigerat:
D
D Daniel 109 skrev:
Varken på vägar eller järnvägar finns den något monopol på fordonen. Vägarna är infrastrukturen, fordonen är det inte.
Ingen bra liknelse, våra hus har två anslutningar, vatten och el, där finns det i bägge fallen både en infrastruktur och en förbrukningsvara, bägge är förutsättningar för att leva i huset. Med vatten funkar det bra, ibland är tillgången ansträngd och då håller vi igen så att det räcker till alla men för det mesta kan man använda så mycket man vill, som med elen ungefär.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Tror han syftar på det som framförts i nåt inlag - att man från politiker håll vill ha ett högt elpris så folk sparar el och/eller skn får in höga flaskhalsavgifter.

D Daniel 109 skrev:
Jo jag tillhör de som i likhet med Bengt Ekenstierna och många andra som har funderingar och är starkt kritiska till den här enorma förflyttningen av pengar och ett elhandelsavtal som är dysfunktionellt.
Ingen kan riktigt ge en förklaring om varför!?
Citat:
Det är obegripligt varför inget görs? Inte ett möte med Bryssel där frågan har diskuterats och dokumenterats. Har expertmyndigheterna försetts med handbojor? Förstår ministern och hennes sakkunniga att problemet löses genom att angripa orsaken, likt vad de tre nämnda länderna har gjort, och inte genom att fortsätta ”råna” elkunderna och skicka tillbaka 25% av det som tagits ifrån dem som en allmosa?
https://second-opinion.se/vinnarna-ar-portugal-spanien-och-polen/
https://www.svd.se/a/dwReGz/finns-det-en-dold-agenda-i-elpriskaoset-skriver-bengt-ekenstierna

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om du bortser från priset på el, vad är dysfunktionellt?
Man kan ju inte bortse från priset om man pratar om en marknad, det är ju Svenska priset som är resultatet av en "dysfunktionell marknad", alltså ett "pris-resultat" som visar att marknaden är "skev" & kraftigt missgynnar kalla Norden "invånare" trotts dess länders höga elproduktion.

Mig veterligen finns det ingen marknad där "huvudlandet" har hög produktion av en vara, men själva får betala "extra dyrt" för just den varan!

Lite som att Saudi Arabien, Qatar, m.fl. skulle betala 20 kr litern för bensin.
Men nu kommer väl dängan "el kan inte lagras" som ett brev på posten ;)

• Gilla
videopac
  • Laddar…
J jawen skrev:
Man kan ju inte bortse från priset om man pratar om en marknad, det är ju Svenska priset som är resultatet av en "dysfunktionell marknad", alltså ett "pris-resultat" som visar att marknaden är "skev" & kraftigt missgynnar kalla Norden "invånare" trotts dess länders höga elproduktion.

Mig veterligen finns det ingen marknad där "huvudlandet" har hög produktion av en vara, men själva får betala "extra dyrt" för just den varan!

Men gör ett försök. Ignorera priset, och fundera över vad som är dysfunktionellt.

J jawen skrev:

Norge har höga bränslepriser trotts egen produktion. Det normala är att om varan är transportabel så är priset ganska lika överallt.
Vi har stor produktion av brädor tex, men när priset steg i Nordamerika säljs virket fit och vi får nästan lika höga priser här. Spannmål produceras i Sverige, men handlas på en världsmarknad, så den är inte billigare för mig för att jag råkar bo här. Det är fullt normalt och något som vi i det stora hela gynnas av.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.