Varför skulle det underliggande priset gå upp?

D
D Daniel 109 skrev:
Nja, det är knappast lätt att manipulera marknaden. Det är en av de mest genomlysta marknaderna.
Där tycker vi olika men jag tror att det ligger i våra olika uppfattningar om vad som ligger i ordet manipulera i detta sammanhang.

E ErikAdolfsson skrev:
Det är inte EU som hindrar oss från att införa åtgärder mot de skenande energipriserna. Tvärtom så bryter Sverige mot lagen genom att inte införa åtgärder.
[länk]
[länk]

När intäktstak införs i andra europeiska länder så kan det absolut vara så att det underliggande priset går upp, en dubbelsmäll mot oss, men knappast EUs fel.
Jo nu hamnade debattartikeln bakom betalväggen men jag har svårt att tro det med gällande elhandelsavtal.
Sen kan det var en timing-fråga? Hursomhelst så skulle man väl hellre ge blanka tusan i vad EU säger och rädda småföretagen. (sen löser man det säkert i någon förhandling längre fram)
Sen är jag säker på att Kristoffersson och Macron hade intressanta diskussioner igår om "Tysklandsproblemet"!

Om man inte lyckas hålla tillbaka förbrukningen lika mycket med andra åtgärder, när man sänker kostnaden för slutkonsumenten, så kan ju förbrukningen och därmed priset gå upp.

Ser du inte en risk att detta kan ske även om intentionerna i EU förordningen är att även hålla tillbaka förbrukningen?

• Gilla
sandos
  • Laddar…
Nu är det ju inte kostnaden mot konsument som sänks med det regelverket.

P paralun skrev:
Jo nu hamnade debattartikeln bakom betalväggen men jag har svårt att tro det med gällande elhandelsavtal.
Sen kan det var en timing-fråga? Hursomhelst så skulle man väl hellre ge blanka tusan i vad EU säger och rädda småföretagen. (sen löser man det säkert i någon förhandling längre fram)
Sen är jag säker på att Kristoffersson och Macron hade intressanta diskussioner igår om "Tysklandsproblemet"!
Ok, trodde inte att en insändare skulle hamna bakom betalvägg, ber om ursäkt för det. Hursomhelst så kan du läsa regeringens pressmeddelande i min andra länk, där finns även länk till förordningen i sin helhet.

Vi har en gemensam marknad i EU vilket har tjänat oss väl under många år, det finns som jag ser det ett stort värde i att den typ av kris som nu uppstått kan lösas i EU, med ett bibehållet förtroende för den gemensamma marknaden.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu är det ju inte kostnaden mot konsument som sänks med det regelverket.
Artikel 10:1
"Medlemsstaterna ska säkerställa att alla överintäkter till följd av tillämpningen av taket för marknadsintäkter används på ett riktat sätt för att finansiera åtgärder till stöd för elslutkunderna som mildrar effekterna av de höga elpriserna på dessa kunder."

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Ja, om de används som tex i Norge leder det till högre elpriser. Men det går ju att undvika.

E ErikAdolfsson skrev:
Ok, trodde inte att en insändare skulle hamna bakom betalvägg, ber om ursäkt för det. Hursomhelst så kan du läsa regeringens pressmeddelande i min andra länk, där finns även länk till förordningen i sin helhet.

Vi har en gemensam marknad i EU vilket har tjänat oss väl under många år, det finns som jag ser det ett stort värde i att den typ av kris som nu uppstått kan lösas i EU, med ett bibehållet förtroende för den gemensamma marknaden.
Jo men... det finns ju mycket motstridiga miljöpolitiska intressen inom EU och därav min reflektion kring Macron/Uffe, jag tror inte det finns några förutsättningar att försöka lösa den här utmaningen.
Nu är jag osäker när Tyskland har val men avsatte man "die grunen" så fanns det nog förutsättningar att snabbt finna en lösning.

D djac skrev:
Där tycker vi olika men jag tror att det ligger i våra olika uppfattningar om vad som ligger i ordet manipulera i detta sammanhang.
Jmf med andra marknader skulle jag säga tvärtom. Sättet marknaden är uppbyggd med att alla players lägger in sina intressen dolt och sen sättes ETT pris av en algoritm stoppar effektivt all form för manipulation. Sen är det som David säger också noggrann övervakning med sofistikerade program.
Det stora antalet players som deltar (både köpare å säljare) gör det i praktiken omöjligt att manipulera.

B Boende45 skrev:
SE3, dvs Stockholm/Mälardalen/Värmland har mer än dubbelt så högt elpris i december som november 180,7 respektive 83,5 öre. Med påslag och moms blir det ca 2,35 kr /kWh för december och 1,10 kr för november.
P Papen skrev:
60 tals hus i zon 3
125 kvm + 125 kvm källare
Bergvärme
11 100kr för december
Dags att hyra ut källaren kanske:surprised:
Tragiskt att det ska vara på
B Boende45 skrev:
Ganska normala priser i norra Sverige för december men rekord i SE3 och SE4.

Öre per kWh i december:

SE1. SE2 SE3. SE4
66,7 66,7 180,7 187,4

Lägg på 7-10 öre påslag och sedan moms 25% på ovanstående

Sedan tillkommer naturligtvis elnätsavgiften och även elskatten på 44 öre.

Grattis!
Jag bor i SE 3 och betalar 60 öre kwh inkl moms i två år till. Hade turen att få nytt avtal ett par veckor innan priserna drog iväg.
Men det är de fasta avgifterna som kostar.
Abonnemang 188 sek
Överföring 75 öre
Energiskatt 49 öre
Moms 25% (en gång till)
Bara överföring, skatt och moms kostar 1,55/kwh.
Slår jag ut abonnemangsavgiften på min förbrukning i december, 296 kwh blir det ytterligare 63 öre. Totalt drar mitt pris iväg till 3.35/kwh.
Som den vakne kan se är det alltså dyrare att överföra mindre el än mer. Jag har max 8000 kwh/år i abonnemang. Jag eldar pellets som idag kostar 1.21/kwh. Före prishöjningen i somras låg den på 53 öre/kwh. Men priset är ju någorlunda fast och inte som elen att det ökar ohemult så fort det blir kallt.
Men det verkar som att temperaturen inte har någon betydelse. Det har varit rekordvarmt i europa 2022 och ändå nåddes tidigare årshögsta i augusti. Det var väl någon marknadsmekanism som dolde sig bakom obskyra marknadsbortförklaringar.

D
Z Zodde skrev:
Jmf med andra marknader skulle jag säga tvärtom. Sättet marknaden är uppbyggd med att alla players lägger in sina intressen dolt och sen sättes ETT pris av en algoritm stoppar effektivt all form för manipulation. Sen är det som David säger också noggrann övervakning med sofistikerade program.
Det stora antalet players som deltar (både köpare å säljare) gör det i praktiken omöjligt att manipulera.
Det var det jag menade med olika syn, ovanstående är säkert sant (att de skulle sitta och hacka handelsplatsen varje dag är nog långsökt) men det är också sant att man kan planera sina produktionsvolymer, och platser, på så sätt att man låter de högre buden "vinna" och därigenom får man premiumbetalt även för sin lågkostnadsproduktion. Man ökar helt enkelt inte sin produktionskapacitet så mycket att den är avsevärt större än efterfråganskapaciteten, då skulle ju priset störtdykt.

• Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det var det jag menade med olika syn, ovanstående är säkert sant (att de skulle sitta och hacka handelsplatsen varje dag är nog långsökt) men det är också sant att man kan planera sina produktionsvolymer, och platser, på så sätt att man låter de högre buden "vinna" och därigenom får man premiumbetalt även för sin lågkostnadsproduktion. Man ökar helt enkelt inte sin produktionskapacitet så mycket att den är avsevärt större än efterfråganskapaciteten, då skulle ju priset störtdykt.
Menar inte å hacka handelsplatsen.
Men med 100tals aktörer som inte känner till varandras bid/offer går det inte å ”planera” något som helst eller ”låta” högre bud vinna.
Risken om du ör för girig är att du inte får sålt din produktion.

I ett filmmanus hade det funkat men inte i verkligheten

D
Z Zodde skrev:
Menar inte å hacka handelsplatsen.
Men med 100tals aktörer som inte känner till varandras bid/offer går det inte å ”planera” något som helst eller ”låta” högre bud vinna.
Risken om du ör för girig är att du inte får sålt din produktion.

I ett filmmanus hade det funkat men inte i verkligheten
Du förstod inte alls.

Det är väldigt enkelt, du vet med ganska stor säkerhet vad behovet blir nästa dag, vecka, månad, år, inklusive exportkapacitet, du ser såklart till att inte mätta marknaden med din billiga el, du avstår en liten bit av kakan, detta gör att du istället för några ören får några kronor för din produkt, ganska självklart.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Du förstod inte alls.
Om du menar att man håller tillbaka produktion (typ vattenkraft) när priset är ”lågt” så är inte det manipulation utan precis så en marknadsekonomi fungerar.

”t, du ser såklart till att inte mätta marknaden med din billiga el,”

Ingen producent på Nordpools börs är så stor att han öht är i närheten av at kunna ka ”mätta” marknaden

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.