966 215 läst ·
10 396 svar
966k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Lite förvånad att ni lyckats hitta bundna avtal under 2kr/KWh? Har själv ett avtal som gick ut nu vid nyår så jag har haft ögonen öppna det senaste halvåret och inte hittat något som är värt att binda sig för. Såg att någon tecknat fast för 46 öre. Ofattbart enl mig, men det är ju bara att gratulera er som lyckatsJ Jan.B skrev:Bor i villa (3 personer), 180 m3, + 65 m3 garage SE3 (söder om Sthlm). Huset värms av vedpanna (gratis egenhuggen ved) och garaget med lvp (håller ca 12 grader). Förbrukning november 616 kWh och december 980 kWh.
Total elkostnad november 1151 kr och december 1633 kr (el och nätkostnader inkl moms). Tycker detta är överkomligt faktiskt. Är dock orolig att elbolaget hittar nåt finstilt i avtalet och höjer elpriset trots bundet avtal.
Hade lite
flyt i juli och band elpriset på 46 öre + moms tre år framåt.P pennybridge skrev:
Installerade även solceller i våras och ersättning för såld el räknas nu av mot förbrukad el.
Attitudeswe skrev:
Om du endast har garantipension och har ett stort hus som drar uppemot 20 000 kWh/år så är du nog ganska unik och är därmed inget exempel på en medelsvensson. Men visst, om man är van att betala 20 000:- /år för el och det stiger till över 30 000:- så är det en tusing i månaden och det har naturligtvis betydelse.
Flstrm skrev:
Blev så när du skrev räkningen, antog du mena hela och inte en del av denFlstrm skrev:
Ingen fara.
Ja precis det var jag som förstod det fel från första början. Jag fattade det som att det bara var förbrukningen som efterfrågades.Forlowt skrev:
Så, du som vet allt, kan du då i runda slängar delge oss i pöbeln hur intäkter resp utgifter ser ut?Z Zodde skrev:
Som vanligt, "Det där är för svårt för oss alla så det kan vi inte spekulera i..."Z Zodde skrev:
Vad tror du är rimligt då när intäkterna plörsligt stiger 5 ggr? Att företaget kan dela ut nån miljard extra bara?
” Vad vet du som vi andra inte vet”K karlmb skrev:
Andra vet, det verkar bara vara du som inte vill ta åt dig information
Vattenfall, liksom ALLA producenter av en viss volym, säljer betydande del av produktionen på långa fasta kontrakt Det kommuniceras löpande av VF själva.
Att utgå från Nordpool s spotpriser är också ett nybörjarmisstag. Utgå hellre från de längre terminerna
57% av produktionen 2023 är säkrad till 33öre kWh
38% av produktionen 2024 är säkrad till 44öre kWh
Försök förstå att 5 dubblade intäkter bara finns i din fantasi
Redigerat:
Jadu, du bevisade just att det kostade 66 öre.M Mromalley skrev:
I december 2021! Inlägget du kommenterade är ett år gammalt.
Välkommen i gänget