P paralun skrev:
Hela Norge är ju uppbyggt med direktverkande elvärme och det var ett aktivt val även efter att man hittat oljan i Nordsjön.Sen eftersom hela Norge är ett stort vattenkraftverk med djupa fjorddalar så har de vattenkraften inbyggt. Sen har de då genomskådat lögnen om vad som orsakat energikrisen och det är ju den stora bristen på planerbar produktion i Danmark, Sverige, Tyskland mfl. Så de har svårt att se varför de ska vara med och betala notan för något EU ställt till, dessutom som icke EU-medlem men har då skrivit på elhandelsavtalet.
”och det var ett aktivt val även efter att man hittat oljan i Nordsjön”

En nation fattar inte ett aktivt val om hur enskilda medborgare ska värma upp sina hus.
Så länge el är billig (som den var till 2020) var det naturligt att värma husen med det. 2-3 års prischock ändrar inget. Blir däremot elpriser över 1kr kWh den nya normalen lär saker ske på sikt.
Värmepump/jordvärme/solceller är dock ordentligt på väg framåt

Ja, för uppbenbart minskar ju förbrukningen mycket "när man själv verkligen får betala dyrt för kalaset", som Sverige nu drabbats värst av med denna EU elkaos-marknad & vårat kalla klimat.
En undersökning från 2010, men resultatet speglar händelseförloppet som sker på elmarknaden när det blir "dyrt".

"När hyresgästerna får betala värmen själva minskar energianvändningen med upp till 20 procent"

https://www.energi-miljo.se/individuell-varmematning-en-kontroversiell-teknik/

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi kommer landa på ganska exakt 1000KWH denna månaden spotpriset kommer som det ser ut komma ner strax under tre kronor utan alla avgifter ska jag räkna med 5kr KWH eller är det lågt eller lite högt räknat ?

Expressens skräcksiffror 84 kronor för en dusch.

Skrämmande att det kanske finns folk som tror på det där.

Ja en het och extremt lång dusch med timspot med elpatron som gör motsvarande vatten på dyraste timmen ja.

Idioter finns det alltid.

Jag kan fortfarande inte fatta att det finns folk som kan duscha i 10 minuter+.
Jag brukar lätt hinna duscha ordentligt under en reklam på ca 7 minuter och då är det kanske vatten involverat i 3 minuter max. Sen 2min tandborstning och ombyte.

• Gilla
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
”och det var ett aktivt val även efter att man hittat oljan i Nordsjön”

En nation fattar inte ett aktivt val om hur enskilda medborgare ska värma upp sina hus.
Så länge el är billig (som den var till 2020) var det naturligt att värma husen med det. 2-3 års prischock ändrar inget. Blir däremot elpriser över 1kr kWh den nya normalen lär saker ske på sikt.
Värmepump/jordvärme/solceller är dock ordentligt på väg framåt
Nu gjorde man ett aktivt val att oljan inte skulle användas i Norge för uppvärmning.
Sen inser då majoriteten av norrmännen att en konvertering skulle bli mycket kostsam, bortkastade pengar när de egentligen borde ha mycket billig el.
Uppsnappat idag om morgondagens priser..... dyrast i Europa
Karta visar elpriser och flöden i Europa, annoterad med kommentarer, datum: 27 december 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Vilket inte stämmer. Det relativt höga priset beror på export till UK samtidigt som priset är så pass lågt att all vattenkraft som kan spara på vatten gör det.

D Daniel 109 skrev:
Vilket inte stämmer. Det relativt höga priset beror på export till UK samtidigt som priset är så pass lågt att all vattenkraft som kan spara på vatten gör det.
Jovisst är det kablarna och jovisst har magasinen sjunkit snabbt men det beror ju på kablarna.
Helt naturligt att norrmännen blir upprörda över EUs skitavtal som de skrivit på!
Graf som visar vatteninnehåll i procent av kapacitet för Norges reservoarer, jämför flera år och median.
Skapa konto

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nu gjorde man ett aktivt val att oljan inte skulle användas i Norge för uppvärmning.
Sen inser då majoriteten av norrmännen att en konvertering skulle bli mycket kostsam, bortkastade pengar när de egentligen borde ha mycket billig el.
Uppsnappat idag om morgondagens priser..... dyrast i Europa
[bild]
”Nu gjorde man ett aktivt val att oljan inte skulle användas i Norge för uppvärmning”

Aktivt val? Av vem?
Det fanns en hel del paraffin tankar här i Norge också men el har alltid varit billigast tills nu.

Hushållen torskar (men blir kompenserade med 90% över 70öre) så nåt folkuppror blir det inte så länge stödet är stort. Hör går tankarna snarare till Sverige som sölar så in i h-e och inte har en kompensations ordning på plats ännu..

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:

Ja en het och extremt lång dusch med timspot med elpatron som gör motsvarande vatten på dyraste timmen ja.

Jag brukar lätt hinna duscha ordentligt under en reklam på ca 7 minuter och då är det kanske vatten involverat i 3 minuter max. Sen 2min tandborstning och ombyte.
Rättar mig själv.

Klockade till 1:45 nu och då med den bättre duschtvålen som kräver lite mer sköljning. Avslutade med att spola av alla duschväggar och stå nån sekund extra för inte få en orimlig tid.

Till detta ska man addera ca 10 sek som det tar att få varmvatten. Så jag skulle summera ca 60 sek med normal vattenmängd och 60 sek så det knappt kommer nåt.

Får fasen mäta vad det blir i hink och räkna hur billigt det är.

• Haha
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jovisst är det kablarna och jovisst har magasinen sjunkit snabbt men det beror ju på kablarna.
Helt naturligt att norrmännen blir upprörda över EUs skitavtal som de skrivit på!
[bild]
De håvar in rejält med pengar på det här. Så jag tror inte att de är så sura. Den mesta produktionen är ju statlig där.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S
P Pligg85 skrev:

Det är skillnad på att överleva och leva. Men kul att du är så duktig.

Z Zodde skrev:
Nu gjorde man ett aktivt val att oljan inte skulle användas i Norge för uppvärmning”

Aktivt val? Av vem?
Redan 2010 blev det förbjudet med oljepannor i större, nya byggnader i Norge

Förbudet är ett led i Norges arbete med att minska sina utsläpp av växthusgaser. Landet har åtagit sig att minska utsläppen med 40 procent till år 2030, jämfört med 1990.

Cirka 80 000 norska villor, och drygt 20 000 andra byggnader, värms i dag av oljepannor. Förbudet mot oljeuppvärmning beräknas minska utsläppen från detta med 340 000 ton koldioxid per år, vilket motsvarar nästan en halvering av dagens utsläpp.

S
P Pligg85 skrev:
Rättar mig själv.

Klockade till 1:45 nu och då med den bättre duschtvålen som kräver lite mer sköljning. Avslutade med att spola av alla duschväggar och stå nån sekund extra för inte få en orimlig tid.

Till detta ska man addera ca 10 sek som det tar att få varmvatten. Så jag skulle summera ca 60 sek med normal vattenmängd och 60 sek så det knappt kommer nåt.

Får fasen mäta vad det blir i hink och räkna hur billigt det är.
Bra, du passar i ett u-land.

• Haha
frasen_36
  • Laddar…
J jawen skrev:

Förbudet är ett led i Norges arbete med att minska sina utsläpp av växthusgaser. Landet har åtagit sig att minska utsläppen med 40 procent till år 2030, jämfört med 1990.

Cirka 80 000 norska villor, och drygt 20 000 andra byggnader, värms i dag av oljepannor. Förbudet mot oljeuppvärmning beräknas minska utsläppen från detta med 340 000 ton koldioxid per år, vilket motsvarar nästan en halvering av dagens utsläpp.
Den är ok

Det var denna meningen jag opponerade mot

””och det var ett aktivt val även efter att man hittat oljan i Nordsjön”

Man hittade olja på 60talet.
Att man 40-50år senare förbjuder oljeeldning har liksom inget med oljefynd i Nordsjön att göra…

• Gilla
jawen
  • Laddar…
J jawen skrev:

Mera uppsnappat i den norska debatten och varför den norska upprördheten.
Vi borde oxå vara upprörda!

Karta som visar elanvändning i Europa, Norge har högst förbrukning.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.