Slipsknut Slipsknut skrev:
Verkar som att du borde rösta rätt, inte rött, i september

Vår villa på två vån, 190kvm med vattenvärme fick en not på 3800kr. Bor på Sveriges sydspets men vi har tydligen ett bra isolerat hus
Verkligen.

G GVR4 skrev:
Undrar hur räkningarna ser ut för eltunga industrier och liknande nu med tanke på hur illa det ser ut med den lilla förbrukning privatpersoner har i jämförelse :thinking:
De har garanterat bundit priset. Själv har jag bundet i lite över 4 år till med 30öre spot pris. Dumt att chansa med rörligt elpris när man stänger ner kärnkraftverken i Sverige och samtidigt ska alla ha elbilar. Känns självklart att man tar bu det tänkte jag på grund av detta. Men är väl cirka 25% i Sverige som har bundet och 50% i Danmark och Finland har jag läst

Maskintok skrev:
landet?
När skapade nationen denna situation?

rikta ilskan till politikerna.. de är dessa som härjat på folks bekostnad och att folk valt dem så de kunde utföra detta...
det är ju politikerna jag riktar min ilska åt? Det är ju knappast någon demokrati i detta landet. Därav ”landet” som styrs av ”våra” politiker.

• Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
B Stall Tostaryd skrev:
Skrev i en tidigare tråd men skriver här också..
12200kr för december. SE3.
Mangårdsbyggnad från 1846 med jordvärmepump. Värmer ca 300m2.
Inte kul..
Fy fan. Jordvärmepump som var så ekonomiskt förut.

P
Agge87 Agge87 skrev:
det är ju politikerna jag riktar min ilska åt? Det är ju knappast någon demokrati i detta landet. Därav ”landet” som styrs av ”våra” politiker.
njä det är en demokratur..
blandning mellan demokrati och diktatur..
Men när har vi i detta landet fått verkligen bestämma... spelar ingen roll vilka rättigheter vi har så väger våra skyldigheter tyngre..

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P
Agge87 Agge87 skrev:
måste ändå fråga, hur vill du att det ska se ut?
Vad önskar du dig få ut av det politikerna gör?

Vad röstade du på, fick du inte vad du ville?
(om du inte röstade på oppositionen naturligtvis) :cool:

• Gilla
Agge87 och 1 till
  • Laddar…
S
G GVR4 skrev:
Frågan är vad priserna på bundna avtal kommer vara i framtiden dock. Eller om dom ens kommer finnas alls:thinking:
Bundna avtal motverkar ju minskning av förbrukningen så förhoppningsvis förbjuds bundna avtal med fastpris ganska så snart. Och då får folk tänka till om sin förbrukning alltid vilket jag tycker skulle vara bra för miljön. När tekniken väl tillåter bör alla hushåll även debiteras per timme så man inte kommer hem och lagar mat, dammsuger och kanske tittar på TV. Dessa aktiviter bör utföras mellan kl 00-05 när förbrukningen är låg...

• Haha
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
P
Mats Carlsson. Mats: Gårdsägare skrev:
Fy fan. Jordvärmepump som var så ekonomiskt förut.
Är det väl nu med beroende på vad du jämför med...

att energi priserna går upp rejält skulle iallafall jag ha räknat med om jag bytt bort vedeldning.. :thinking: förstår inte riktigt hur man kunnat missa en sådan sak i en investerings kalkyl...

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Räknar du in elskatten i nätavgiften då?
Som jag sa skatt+ elnät avgift utgör ca 57 procent av total summa ändå gnäller vi över just elpriset. Om alla valde olika leverantör av nät och elbolag samt inte låter dom slå ihop i en räkning då får ni svart på vitt. D.v.s ni ser vad var sak kostar för sig.

S Seaknight skrev:
så man inte kommer hem och lagar mat, dammsuger och kanske tittar på TV. Dessa aktiviter bör utföras mellan kl 00-05 när förbrukningen är låg..
:rofl:

• Gilla
Ola Johansson3
  • Laddar…
P
I Irene Ahlström skrev:
Som jag sa skatt+ elnät avgift utgör ca 57 procent av total summa ändå gnäller vi över just elpriset. Om alla valde olika leverantör av nät och elbolag samt inte låter dom slå ihop i en räkning då får ni svart på vitt. D.v.s ni ser vad var sak kostar för sig.
Hur kan olika bolag slå ihop fakturorna?
Det är ju nät bolag och elbolag även om de ägs av samma ägare...

P
hsd hsd skrev:
Det är ganska meningslöst att gnälla på de olika partierna, alla var överens när elmarknaden släpptes fri för 25 år sedan och alla har dragit sina strån till stacken med import/export-ledningar ,alla har glatt belagt elinfrastukturen med olika avgifter och skatter
Om nu någon klandrar den ena politiska sidan så tänk efter varför den andra inte gjort något
Var vi överens om att lägga ner 4st KK reaktorer också och sponsra etablering av Facebook/Amazon/Microsofts serverhallar? Nä det här är i högsta rad skapat av det inkompetenta styret landet lidit av under de senaste 7 åren.

Tyvärr är den s.k. oppositionen nästan lika värdelös som låtit det ske, det enda man kan ha idag är ett massivt politikerförakt.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
GlennB och 10 till
  • Laddar…
6513 kr brutto för två hushåll, ett större och ett mindre bostadshus, 2-3 personer. Jordvärme.
Verkstad, duschrum och fikarum måttligt uppvärmt men när det var som kallast gick två lvp där.
Två elelement och en frostvakt på tre andra utrymmen.
Men hade 1813 kr kvar som tillgodo av solcellsström jag gjorde i somras, så 4700 kr blev det. Överkomligt tycker jag.
Överskottet från solcellerna betalade alltså strömmen (ej nät) fram till mitten av december.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
P
mnils skrev:
Var vi överens om att lägga ner 4st KK reaktorer också och sponsra etablering av Facebook/Amazon/Microsofts serverhallar också? Nä det här är i högsta rad skapat av det inkompetenta styret landet lidit av under de senaste 7 åren.

Tyvärr är den s.k. oppositionen nästan lika värdelös som låtit det ske, det enda man kan ha idag är ett massivt politikerförakt.
åh dessa politiska frågor som man vill svara på... :crysmile:fan va det kilar...

• Gilla
  • Haha
Screew och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jo det gör det..
För hade överkapacitet funnits i S3 och S4 så hade de haft ungefär samma prisbild som S1 och S2...
Nej det är precis det som är grejen. Även med överkapacitet så hade vi haft samma priser i S3 och S4 som i Europa. Södra Sverige är integrerade med den europeiska elmarknaden så då blir det europeiska priser oavsett hur många kärnkraftverk eller vindsnurror vi har i Sverige.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.