G OMathson skrev:
Brist? Detta ord från dig igen?
Det är ingen gas brist på kontinenten, det finns absolut gas men den är dyrare än tidigare och vissa kanske köper ett elektriskt värmeelement i stället och hoppsan det gick åt mer el!
Precis. Det är nog tyvärr många som inhandlat extra element och sänkt gssvärmen för att vara solidariska.
Men elen till dessa " som ju bara används i det där extra kalla rummet" blir till en hel flod för oss prismässigt trots att det kanske bara kostar någon tusenlapp i månaden extra i gasländerna.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Har öht aldrig kommenterat modellen.
Kan du inte hålla dig till dom du debatterar med?
Och argumentera för sakfrågan istf att blanda in enskilda skribenter
Du vill inte kommentera förslaget?
Det var ju intressant.

Z Zodde skrev:
Anledningen varför vi hade rekordlåga priser 2012-2020 var just för att vi var ihopkopplade ned Europa. Att med ett krig i Europa klaga på en modell som varit positiv för oss i nästan ett decennium blir för drygt.
Rekordlåga priser från 2012 ???

Nej, Sverige har alltid i stort sett haft låga priser.
Det är det som skapat välfärd och stor industri.

elpris_1996-2010.png

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Rekordlåga priser från 2012 ???

Nej, Sverige har alltid i stort sett haft låga priser.
Det är det som skapat välfärd och stor industri.

[bild]
[QUOTE="jawen, post: 5051565,

Intressant hur man med ett chart som slutar på 2010 kan dra några som helst slutsatser om perioden 2012-2020…

• Gilla
  • Haha
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
D
Och jag tycker det är intressant att läsa de som framhärdar att en tid med sprängda gasledningar, både i Svenskt område och andra, kombinerat med invasionskrig inom den europiska zonen är en vanlig dag på marknaden och därför inte skulle vara skäl till någon sorts eftertanke med påföljande åtgärder, jag undrar stilla var gränsen går?

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Och jag tycker det är intressant att läsa de som framhärdar att en tid med sprängda gasledningar, både i Svenskt område och andra, kombinerat med invasionskrig inom den europiska zonen är en vanlig dag på marknaden och därför inte skulle vara skäl till någon sorts eftertanke med påföljande åtgärder, jag undrar stilla var gränsen går?
Jo nu blir alltfler inom EU upplysta om vad som händer och grundorsaker till elkrisen.
Sen varje dag som går innan vi tar oss samman är mycket viktig!
Det håller inte att gömma sig bakom Putin och elstöd.
God Jul!
Serieteckning, VIP i loungestol, betjänt, avskilt från distraherat, kaotiskt parlament, politisk satir.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
sandos
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Anledningen varför vi hade rekordlåga priser 2012-2020 var just för att vi var ihopkopplade ned Europa.
Ja, du skriver ju att vi haft REKORDLÅGA elpriser åren 2012-2020 FÖR ATT VI VAR IHOPKOPPLADE med Europa!

Då ville jag bara visa att vi hade billig el före denna tid du nämner också, & som du ser som har vi haft det!

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Ja, du skriver ju att vi haft REKORDLÅGA elpriser åren 2012-2020 FÖR ATT VI VAR IHOPKOPPLADE med Europa!

Då ville jag bara visa att vi hade billig el före denna tid du nämner också, & som du ser som har vi haft det!
Min poäng, vilket du ditt chart INTE visar var att priset var LÄGRE 2012-2020 än vad det var 2000-2012

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Min poäng, vilket du ditt chart INTE visar var att priset var LÄGRE 2012-2020 än vad det var 2000-2012
Men snälla du!

Du kan inte som argument berätta "hur jäkla bra" det var åren 2012-2020, UTAN att också ta med att vi haft billiga elpriser före den tiden också!

Om vi pratar om "hårklyveri" så är det 10-ören upp & ned i praktiken som det alltid har varit, det är ju för tusan INTE EU som varit "bra" för Sverige i detta som du försöker påvisa.

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Men snälla du!

Du kan inte som argument berätta "hur jäkla bra" det var åren 2012-2020, UTAN att också ta med att vi haft billiga elpriser före den tiden också!

Om vi pratar om "hårklyveri" så är det 10-ören upp & ned i praktiken som det alltid har varit, det är ju för tusan INTE EU som varit "bra" för Sverige i detta som du försöker påvisa.
Du missar vad jag försöker visa.
Att jag skrev att vi hade rekordlåga priser 2012-2020 innebär INTE att jag menar vi hade höga priser innan.
Men a) de VAR lägre
b) vi hade ”europapriser” pga stabila gaspriser.

detta var menat til de som argumenterar att det var först hösten 2021 som vi fick ”europapriser”

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Du missar vad jag försöker visa.
Att jag skrev att vi hade rekordlåga priser 2012-2020 innebär INTE att jag menar vi hade höga priser innan.
Men a) de VAR lägre
b) vi hade ”europapriser” pga stabila gaspriser.

detta var menat til de som argumenterar att det var först hösten 2021 som vi fick ”europapriser”
Dumheter. Du kopplar ihop fakta som inte ska kopplas ihop. Det mesta var stabilt före 2000. Det är den enda slutsatsen man kan dra av stabila gaspriser vs elpriser.
Sedan råkar både gaspriser och elpriser gå upp precis som man tar 2 feta kablar från Sydnorge i bruk.
Du har inte visat att det bara beror på gaspriserna att priserna började klättra 2021.

K karlmb skrev:
Dumheter. Du kopplar ihop fakta som inte ska kopplas ihop. Det mesta var stabilt före 2000. Det är den enda slutsatsen man kan dra av stabila gaspriser vs elpriser.
Sedan råkar både gaspriser och elpriser gå upp precis som man tar 2 feta kablar från Sydnorge i bruk.
Du har inte visat att det bara beror på gaspriserna att priserna började klättra 2021.
Före 2000?
Det var stabilt fram till 2020.Get your facts right.
Eller är det också bara detaljer…?
”Du har inte visat att det bara beror på gaspriserna att priserna började klättra 2021”

Priserna steg i hela Europa.
Tror du verkligen EN kabel från Norge till kontinenten påverkar strömpriset i hela Europa?
Och varför skulle Europas priser stiga pga att Norge kan exportera mer ström?

• Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Före 2000?
Det var stabilt fram till 2020.Get your facts right.
Eller är det också bara detaljer…?
”Du har inte visat att det bara beror på gaspriserna att priserna började klättra 2021”

Priserna steg i hela Europa.
Tror du verkligen EN kabel från Norge till kontinenten påverkar strömpriset i hela Europa?
Och varför skulle Europas priser stiga pga att Norge kan exportera mer ström?
Nu var det inte europas elpriser som började stiga pga mer el från Norge....
Utan Sveriges.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nu var det inte europas elpriser som började stiga pga mer el från Norge....
Utan Sveriges.
Priserna i Norge (och Sverige) följde självklart den europeiska uppgången. Det var aldrig så att vi hade högre priser än resten av Nordeuropa.

• Haha
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.